כ-100 רקטות שוגרו מהרצועה; צה"ל תוקף מטרות חמאס

מטחים כבדים מאז הבוקר לעבר יישובי הדרום, בהם אשדוד, אשקלון ורחובות. כמה רקטות נפלו בשטח ישראל, חלקן יורטו על ידי כיפת ברזל. צה"ל תוקף באמצעות ירי טנקים; לפחות פלסטיני אחד נהרג

זמן צפייה: 00:45

הסלמה חריגה בדרום: יותר מ-100 רקטות שוגרו מאז שעות הבוקר לעבר ישראל, לאחר לילה שקט יחסית בתום תקרית הירי אתמול בה נפצעו קצין וחיילת. מצה"ל נמסר כי עשרות רקטות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל. מספר רקטות נפלו בשטח ישראל, אחת מהן פגעה בכביש 4 סמוך לאשקלון ואחרת בחצר בית באחד מישובי העוטף.  לא דווח על נפגעים או נזק משמעותי, למעט נער בן 15 שנפגע קל בגפיו כשרץ למרחב מוגן בשדרות, וכן גבר ואישה שלקו בחרדה בשדרות ואשקלון. כלל הנפגעים טופלו על ידי צוותים רפואיים של מגן דוד אדום.

התרעות צבע אדום נשמעו גם בעוטף ובשדרות, אך גם ביישובים בשפלה, בהם מזכרת בתיה וקרית מלאכי, וגם באזור קרית גת ובחבל לכיש. באשקלון וביישובים במועצה האזורית אשכול הוחלט על פתיחת מקלטים. לפחות רקטה אחת נפלה בחצר אחד היישובים בעוטף עזה, ללא נפגעים.

בתגובה לירי תקף צה"ל מטרות חמאס ברצועה באמצעות ירי טנקים. על פי דיווחים פלסטיניים, לפחות אדם אחד נהרג ועוד כמה נפצעו כתוצאה מהתקיפות. מוקדם יותר היום תקף כלי טיס של צה"ל תקף לפני מספר דקות שני משגרי רקטות בצפון רצועת עזה. ראש הממשלה נתניהו הודיע כי העקבות הירי יקיים התייעצויות בטחוניות בקריה בת"א עם הרמטכ"ל, ראש השב"כ, ראש המל"ל ובכירים נוספים בקריה בת"א.

בחמאס איימו כי אם ישראל תפעל ברצועה בעקבות הירי. דובר הארגון מסר "הארגון יגיב על פשעי הכיבוש". גם בג'יהאד האסלאמי איימו כי "בארגון מחוייבים להגן על העם הפלסטיני ולהרתיע את ישראל בכל מחיר ותחת כל הנסיבות".

ירי לעוטף עזה
הירי לעבר העוטף, הבוקר | צילום: נאור דגן
ירי לעוטף עזה
ירי לעוטף עזה | צילום: אדי ישראל
ילדים תופסים מחסה במהלך ירי לעוטף עזה
ילדים תופסים מחסה במהלך ירי לעוטף עזה | צילום: שדרון און ליין
נפילת רקטה בכביש 4
נפילת רקטה בכביש 4 | צילום: דוברות המשטרה
נפילת רקטה בכביש 4
נפילת רקטה בכביש 4 | צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות מד''א

בשל הירי לעוטף הוחלט מוקדם יותר על סגירת אזורים שונים בעוטף. בין היתר חוף זיקים נסגר למבקרים, וכן צירים הסמוכים לגדר המערכת. מדובר צה"ל נמסר הבוקר כי כלל צירי הגישה מערבה מכביש 232 יחסמו לתנועה; בנוסף, תיאסר כניסה לגבעת קובי בשדרות, גבעת הפעמונים, אתר "חץ שחור", כבעת נזמית וגבעת הפרש הבודד. "יש להמשיך להישמע להוראות שיימסרו על ידי צה"ל", נמסר.

אמש הטילו חמאס והג'יהאד האסלאמי על ישראל את האחריות להסלמה, שאירעה בעקבות תקרית הירי בגבול הרצועה שבה נפצעו שניים, קצין גשישים וחיילת. בעקבות האירוע תקף צה"ל ברצועה וגרם למותם של ארבעה פלסטינים, כך על פי דיווחים ברצועה.

קצין הגששים נפצע בינוני מירי צלף ברגלו בגבול רצועת עזה. מסוק הוקפץ למקום ופינה אותו לבית החולים סורוקה בבאר שבע, שם הועבר לחדר הניתוח. החיילת נפצעה קל מרסיסים ופונתה על ידי אמבולנס צבאי לבית החולים סורוקה גם כן. בעקבות זאת, החל צה"ל בתקיפת מטרות של חמאס ברצועת עזה, מה שהוביל למותם של שני פלסטינים - כך דווח ממשרד הבריאות בעזה.

אזור תקרית הירי בגבול רצועת עזה
תקרית הירי שבו נפצעו שני החיילים, תיעוד מהשטח הפלסטיני | צילום: צילום פלסטיני

כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו על כך שמוצב של הפלגים הפלסטיניים במרכז הרצועה הותקף, ועל כך שמלבד ההרוגים ישנם גם שלושה פצועים. בנוסף, דווח על תקיפות שמבצעים מזל"טים של חיל האוויר באזור אל-בוריג', וכן על הירי שבוצע לעבר כוח צה"ל שפעל מול גדר המערכת. במקביל, נהרג פלסטיני נוסף בעימותים עם כוחות הביטחון סמוך לגבול רצועת עזה, זאת במסגרת העימותים הנערכים מדי יום שישי. ממשרד הבריאות בעזה דווח גם כי 57 מפגינים נפצעו.

האירועים האלימים בגזרה הדרומית החלו אתמול בשעות הצהריים כשאלפי פלסטינים הפגינו לאורך חמישה מוקדים בגדר המערכת. בין היתר הם יידו אבנים והשליכו מטענים לעבר כוחות צה"ל, שהשיבו בירי ובאמצעים לפיזור הפגנות. במקביל, פרצו גם שתי שריפות במועצה האזורית שדות נגב שבעוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה. כוחות הכיבוי השתלטו על האש.