נותנים גז: הצצה לספינת חיל הים שמאבטחת את אסדת לווייתן

הילה קורח ואלון בן דוד יצאו למסע בלב ים על מנת להסתכל מקרוב על הנכס הכלכלי והאסטרטגי ביותר שיש למדינת ישראל - ועל צורכי השמירה עליו. "שום מערכת הגנה לא יודעת לתת מענה כמו שלנו"

זמן צפייה: 15:01

אחרי שכבר התנסו בנהיגה על טנק בשטחי רמת הגולן, הגיע הזמן להיזרק לתוך המים העמוקים. לפני שצה"ל מקבל לידיו את הספינות סער 6 החדישות, יצאו פרשננו הצבאי אלון בן דוד והמגישה הילה קורח לשיט בספינת סער 5 הוותיקה לעבר אסדות הגז, בין היתר כדי לבחון מקרוב את הנחיצות שלהן בשמירה על המים הכלכליים של ישראל. "המשימה שלנו בחיל הים היא לדעת להגן על כל המרחב הכלכלי של ישראל", אמר אייל הראל, ראש מספן הים בחיל. "כרגע שום מערכת הגנה במדינת ישראל לא יודעת לספק הגנה על המרחב הזה".

יש הטוענים כי חיל הים ניצל את ההזדמנות של המים הכלכליים על מנת לרכוש ארבע ספינות, בתירוץ של להגן עליהם למרות שאין בהן באמת צורך. "אני כופר באמירה הזאת. חד-משמעית צה"ל היה צריך לבנות ספינות מגן נוספות". עוד הוסיף הראל כי "אנחנו נמצאים כעת על סער 5, מדובר בטכנולוגיה מתיישנת. לעומת זאת, הטכנולוגיה שתהיה בסערי 6 היא החדשה ביותר. הספינות האלה הן בעלות רמת שרידות גבוהה ביותר".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

"לא ניתן לעצור את המחאה": הפגנות נגד נתניהו במאות מוקדים

אופטימיות בסודאן: "מתקדמים לקראת כינון יחסים עם ישראל"

הפתעת אוקטובר המוקדמת שעלולה לטרוף את הקלפים • פרשנות

הילה קורח ואלון בן דוד על ספינת סער 5 של חיל הים
הילה קורח ואלון בן דוד על ספינת סער 5 של חיל הים | צילום: חדשות 13

ברגע שנכנסו ללב הספינה, היכן שניבנת תמונת המצב הטקטית שמתרחשת מסביב לה, הם נחשפו לגודל האתגר העומד בפני לוחמי חיל הים: "אנחנו רואים ספינות של חילות אחרים. כמובן שאנחנו חולפים בים אחד ליד השני על פי כללי הימאות הטובה, יחד עם זאת אנו נמנעים מהגעה לחיכוך איתם", אמר הראל. לגבי הפעילות הימית הרוסית שיוצאת מנמל סוריה, הסביר הראל כי "הרוסים נמצאים כאן כבר הרבה מאוד זמן, אנחנו רואים את זה מ-2015. אנחנו צריכים ללמוד לחיות עם זה".

תוך כדי ההפלגה, הספיקו השניים לפגוש כמה חיילים שסיפרו להם על חווית השירות: "הייתה לנו הפלגה של 12 יום כזה. כשחזרנו ודרכנו על הרציף, זה הרגיש כאילו דרכנו על הארץ המובטחת לאחר ימים רבים של טלטולים וגלים", סיפר עידו כהן, מכונאי בספינה. בנוגע לאפשרות של שירות נשים בספינה - היא קיימת, והצוות היה שמח לקבל אותן: "במצב כזה, אנחנו לוקחים מדור והופכים אותו למדור נשים. אין ספק שזה משפיע לטובה גם התנהגותם של הלוחמים", אמר איתי בן-משה, סגן קצין הנשק והוסיף: "אני יכול לומר שלרוב הן מוסיפות וזה מבורך שיש גם לוחמות וחובלות בספינה".