ישראל וארה"ב דרשו מרוסיה: נסיגה של איראן גם מלבנון ועיראק

בכירים בממשל האמריקני אמרו לחדשות 13 כי בן שבת ובולטון הבהירו למקבילם הרוסי שלא יסתפקו ביציאת הכוחות מסוריה, והזכירו, בין היתר, את מפעלי הטילים המדויקים שאיראן בונה עבור חזבאללה

זמן צפייה: 01:39

ארה"ב וישראל הבהירו לרוסיה במהלך הפסגה המשולשת שהתקיימה בירושלים לפני כשלושה שבועות כי כל "עסקה" על עתידה של סוריה חייבת לכלול נסיגה של הכוחות האיראניים, לא רק מסוריה – אלא גם מלבנון ועיראק, כך אמרו הערב (שלישי) לחדשות 13 בכירים בממשל האמריקני שמעורים בתכני הפסגה.

חלק גדול מהפסגה בין היועצים לביטחון לאומי של ישראל, ארה"ב ורוסיה עסק בהסדר מדיני עתידי לסיום מלחמת האזרחים בסוריה. הרוסים קיוו להשיג את תמיכת ארה"ב, וכתוצאה מכך גם את תמיכת ישראל, בייצוב משטרו של אסד וכן בהזרמת כספים לשיקום סוריה.

לעוד כתבות בנושא: 

"תקופה קריטית למזה"ת": החלה הפסגה בין ישראל, ארה"ב ורוסיה

לקראת הפסגה המשולשת: רה"מ נפגש עם היועץ הרוסי לביטחון לאומי

רוסיה במסר הרגעה לאיראן: נעדכן בפרטי הפסגה המשולשת בישראל

נתניהו, טראמפ ופוטין
נתניהו, טראמפ ופוטין | צילום: רויטרס

היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ון בולטון והיועץ לביטחון לאומי הישראלי מאיר בן שבת הבהירו לעמיתם הרוסי ניקולאי פטרושב כי הוצאת הכוחות האיראניים מסוריה היא תנאי הכרחי לכל עסקה על עתיד המדינה, אולם אינה תנאי מספיק.

הבכירים בממשל האמריקני ציינו כי ארה"ב וישראל דרשו מהרוסים במהלך הפסגה שעסקה כזו תכלול גם הוצאה של הכוחות האיראניים מלבנון – למשל מפעלי הטילים המדויקים שאיראן בונה עבור חיזבאללה - וגם מעיראק – שם האיראנים מחמשים מיליציות שיעיות בטילים ארוכי טווח שמגיעים לישראל. "ארה"ב וישראל הדגישו שיציאה איראנית מסוריה לא תפתור דבר, אם הבעיה האיראנית פשוט תעבור ללבנון או לעיראק", אמר לחדשות 13 בכיר בממשל האמריקני.

בולטון ובן-שבת הציעו לרוסים להתחיל בשלב ראשון בהוצאת כל הנשק הכבד שהאיראנים מחזיקים בסוריה – כמו טילים ורקטות ארוכות טווח. הבכיר בממשל האמריקני אמר כי ארה"ב הבהירה לרוסיה שבכל מקרה – היא זו שתצטרך לעשות את הצעד הראשון בנוגע להוצאת האיראנים מסוריה - ורק אחר כך ארה"ב תיתן להם את התמורה שהם רוצים.

ג'ון בולטון
ג'ון בולטון | צילום: רויטרס

במהלך הפסגה ולאחריה הרוסים נתנו גיבוי פומבי לאיראנים. בשבוע שעבר פוטין שיגר את שליחו המיוחד אלכנסדר לברנטייב לסבב הרגעה בטהראן והוא עדכן את היועץ לביטחון לאומי האיראני עלי שמחאני בתוצאות הפסגה בירושלים. אבל האיראנים מאוד מודאגים מהמשולש של ישראל, ארה"ב ורוסיה ומכך שכל עסקה שתגובש בין שלוש המדינות הללו לגבי סוריה תבוא על חשבונה של איראן.

כזכור, בפסגה שנערכה לפני כשלושה שבועות בין יועצי הביטחון הלאומי של ישראל, רוסיה וארצות הברית - מאיר בן שבת, ניקולאי פטרושב וג'ון בולטון, נעשה ניסיון להגיע לעסקה על עתידה של סוריה, וכן דנו השלושה בנוכחות האיראנית באזור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שפתח את הפסגה המשולשת בירושלים, אמר: "אני רוצה להודות לנשיא טראמפ ולנשיא פוטין על הסכמתם לערוך את הפסגה ההיסטורית הזו, ולשלוח את היועצים הבכירים ביותר שלהם. הפסגה הזו מייצגת הזדמנות אמיתית לקידום היציבות באזור ובמיוחד בסוריה. ישראל מקווה שהמהלך יקרב אותנו למטרה של שלום, שגשוג וביטחון".

ניקולאי פטרושב
ניקולאי פטרושב | צילום: החדשות 13

בולטון אמר כי "לצד הסנקציות, הנשיא טראמפ השאיר את הדלת הפתוחה למשא ומתן אמיתי. כל מה שאיראן צריכה לעשות הוא ללכת דרך הדלת הפתוחה הזו". בולטון הוסיף כי בעקבות היחסים החזקים של נתניהו עם טראמפ יש סיכויים גדולים יותר לשיתוף פעולה בין הממשלות על מנת להשיג שלום מתמשך ויציב באזור.

היועץ האמריקני הוסיף: "הפסגה הזו רלוונטית מתמיד, אנחנו מתכנסים בתקופה קריטית במיוחד במזרח התיכון. המשטר הקיצוני באיראן וארגוני הטרור שלו יצאו בעוד סיבוב של פרובוקציות מחוץ למדינה, בעוד הכלכלה שלה קורסת והשחיתות בדרגות הגבוהות של המשטר פושה. בכל המזרח התיכון אנחנו רואים את איראן כמקור לתוקפנות, היא תומכת בחזבאללה בלבנון, מסייעת למשטר אסד בסוריה, מחמשת ומסייעת למיליציות שיעיות בעיראק ומאיימת על מאגרי הנפט במזרח התיכון".

ראש המל''ל, מאיר בן שבת
ראש המל''ל, מאיר בן שבת

פטרושב ציין כי "אתם יודעים שרוסיה ואיראן משתפות פעולה בנושא המלחמה בטרור, ויש לנו יכולות הדדית להשפיע זו על זו. אנחנו מבינים את הדאגה של ישראל ומקווים מאוד שהאיומים הקיימים היום ינוטרלו על מנת שביטחון ישראל יישמר, יש כאן שני מיליון דוברי רוסית והם חשובים לנו".

ראש המל"ל, מאיר בן שבת, אמר כי "קדמו למפגש שיחות מעמיקות וממושכות בין ראש הממשלה לראשי שתי המדינות, ודיונים בדרגים מקצועיים שחיזקו את התחושה כי הגיעה העת למהלך המדיני הזה. קיומו בירושלים הוא עדות למעמדה של ישראל, לאמון בה מצד המעצמות - ולמשקל של עמדתה בסוגיות שעל הסדר היום האזורי והעולמי. השגת ביטחון ויציבות באזור היא מטרה משותפת לכולנו, אך לא ניתן יהיה להשיגה בלי לרסן את שאיפותיה של איראן".