נתניהו: "שיתפתי את טראמפ בגניבת ארכיון הגרעין - לפני המבצע"

רה"מ נאם בטקס הענקת פרס ביטחון ישראל עבור הפעולה ואמר שהבהיר לנשיא ארה"ב כי "יש בזה סיכון, אבל התוצאה מצדיקה זאת" • הפרס היוקרתי הוענק גם לחשיפת המנהרות בצפון ולשני פרויקטים נוספים

זמן צפייה: 02:55

רה"מ נתניהו אמר הערב (שלישי) בטקס פרס ביטחון ישראל: "שיתפתי את הנשיא טראמפ בתוכנית לגנוב את ארכיון הגרעין האיראני לפני המבצע. הוא שאל אם זה מסוכן, אמרתי שיש סיכון אבל התוצאה מצדיקה את זה". כזכור, בחודש אפריל אשתקד נתניהו נשא הצהרה מיוחדת בנוגע לתוכנית הגרעין של איראן, בה חשף כי ישראל השיגה - מתוך כספות ארכיון הגרעין האיראני שבטהראן - חצי טון של מסמכים שמוכיחים לטענתו את תוכנית הגרעין האיראני ואת "פרוייקט עמאד" של טהראן.

"אני אישרתי את הפעולה הזאת מתוך מחשבה – שחשיפת התוכנית תסייע לשכנע את נשיא ארה''ב לצאת מהסכם הגרעין המסוכן עם איראן", המשיך נתניהו, "שיתפתי את נשיא ארה"ב ברעיון המבצע, עוד לפני שהוא בוצע. אמרתי לו שאני מתכוון לשלוח את אנשינו ללב טהרן – להביא את הארכיון. הוא שאל אותי האם זה מסוכן. אמרתי לו שיש בזה סיכון לא מבוטל, אבל שהתוצאה מצדיקה את הסיכון".

נתניהו הוסיף שנשיא ארה"ב הביע את הערכתו לתעוזה ולהישג, ואמר כי "אין לי שום ספק שזה סייע לאשרר את החלטתו לפרוש מההסכם המסוכן הזה. אתמול איראן הודיעה שחצתה את רף האורניום המועשר של 300 ק"ג. זהו צעד מתריס נוסף, בשאיפתה לייצר נשק גרעיני".

לכתבות נוספות בנושא >>

"מרגיש שווה בין שווים": הצעיר שהפך לטייס הדרוזי הראשון בצה"ל

בשטח בנוי, מיוער ותת קרקעי: צפו באימון צה"ל המדמה קרב בלבנון

נתניהו סייר בצפון: "לצה"ל יש כוח השמדה גדול, אל תנסו אותנו"

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190702-1818' autoplay='0' credit='' desc='' kid='1_aummathb' duration='79'']

את הדברים אמר נתניהו במהלך טקס חגיגי להענקת פרס ביטחון ישראל לשנת 2018, הפרס היוקרתי ביותר במערכת הביטחון, שניתן לארבעה פרויקטים - פרויקט חשיפת מנהרות חזבאללה בצפון, מבצע הפריצה של המוסד לארכיון הגרעין האיראני, מערכת הנשק "ברד קל" ופרויקט טכנולוגי מסווג של השב"כ.

בטקס שנערך בבית הנשיא בירושלים נכחו נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל אביב כוכבי ומנכ"ל משרד הביטחון אודי אדם. פרס ביטחון ישראל על שם אליהו גולומב מוענק לפרויקטים ופעילויות שתרמו לביטחון המדינה הן בהיבט הטכנולוגי והן בהיבט המבצעי. בהודעה על הזוכים נכתב כי "ארבעת הפרויקטים הזוכים מתמודדים בהצלחה עם איומים אסטרטגיים מהותיים על מדינת ישראל ומתאפיינים בחדשנות טכנולוגית, תעוזה ויכולת מבצעית משמעותית".

פעילות צה''ל במבצע מגן צפוני
פעילות צה''ל במבצע מגן צפוני | צילום: דובר צה''ל

עבור פרויקט חשיפת מנהרות חזבאללה בצפון, הוקם הצוות המודיעיני-טכנולוגי המיוחד בשנת 2014 באגף המודיעין בשיתוף פיקוד הצפון לאור חשדות הולכים ומתחזקים שיש בכוונת ארגון הטרור חיזבאללה לחפור מנהרות טרור התקפיות לשטח ישראל כרכיב סודי ומפתיע בתוכנית ההתקפית המסווגת שגיבש "לכיבוש הגליל". "עבודתי הייתה להיכנס לעיניהם של לוחמי החזבאללה ולהבין האם הם מתכננים לחפור מנהרות ואם כן מהיכן מתכוונים לעשות זאת", סיפר סמ"ר ע', אחד מהחוקרים בצוות המודיעיני טכנולוגי האמון על נושא המנהרות בצפון. "בזכות עבודתנו אני יודע להגיד שאנחנו צעד אחד לפני חזבאללה וכל הצעדים שלו לחפור מנהרות ירדו לטימיון".

הפרויקט הטכנולוגי של השב"כ עבורו הוענק להם הפרס הוא פיתוח מערכת טכנולוגית מסווגת שאפשרה סיכול של עשרות פיגועים משמעותיים בשנתיים האחרונות. באמצעות המערכת והפיתוחים שלה, סוכלו בשנתיים האחרונות עשרות כוונות פיגוע, נעצרו מאות מחבלים, ונמנעו מספר רב של פיגועים משמעותיים, ביניהם פיגועי התאבדות, מטעני נפץ ומכוניות תופת אשר יועדו להתממש במרכזי אוכלוסיה בתוך ישראל.

פעילות צה''ל לאיתור מנהרות הטרור של חזבאללה
פעילות צה''ל לאיתור מנהרות הטרור של חזבאללה | צילום: דובר צה''ל

המערכת אף אפשרה לשב"כ לאתר ולסכל מספר מפגעים חמושים אשר כבר היו בדרכם לביצוע פיגוע. היכולת המתקדמת והייחודית של המערכת, סיפקה מידע בזמן אמת, שאפשר מימוש פעילות מודיעינית ומבצעית בשטח לסיכול הפיגועים. ראש השב"כ נדב ארגמן אמר כי "האמל"ח הסודי ושובר השיוויון של שב"כ הוא ההון האנושי המרכיב אותו. המשיכו לפעול בנחישות, ביצירתיות, כמגן ולא יראה, למען ביטחון אזרחי ישראל".

פרויקט נוסף שזכה בפרס השנה הוא כאמור פיתוח פצצת האוויר-קרקע "ברד קל", צצה אלקטרו-אופטית בעלת ראש קרב גדול המשמשת למטרות בטווחים ארוכים. הפרס ניתן לחיל האוויר בשיתוף עם חברת "רפאל", אלביט מערכות, ומנהל הרכש במשרד הביטחון על פיתוח הפצצה.