"בכירים אמריקנים מאשרים: ישראל עומדת מאחורי התקיפות בעיראק"

הגורמים אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי צה"ל תקף לאחרונה כמה יעדים של מיליציות שיעיות במדינה. לפי הדיווח, גורם מודיעין במזה"ת אמר שישראל הפציצה ב-19 ביולי מחסן של משמרות המהפכה בבגדד

זמן צפייה: 01:48

גורמים בכירים בארצות הברית אישרו הלילה (שישי) ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל היא שעומדת מאחורי התקיפות האחרונות בעיראק, כאשר הפציצה כמה יעדים של כוחות פרו-איראניים במדינה.

בין היתר, על פי הבכירים, הופצץ מחסן שמשמש את טהראן להעברת כלי נשק לסוריה. על פי הבכירים מדובר בהתקפות שעלולות לערער את יציבות עיראק, והציב אותה בין ארצות הברית לאיראן, כחלק מהמתיחות בין המדינות. אחד מהגורמים האמריקנים אמר כי "ישראל מתחה את הגבולות עם תקיפותיה בעיראק. הדבר אף עלול להוציא את הכוחות האמריקניים מהמדינה".

כמו כן, גורם מודיעין במזרח התיכון אמר ל"ניו יורק טיימס" כי ב-19 ביולי ישראל תקפה בסיס מצפון לבגדד, ששימש את משמרות המהפכה האיראניים להעברת נשק לסוריה.

לעוד כתבות בנושא >> 

דיווחים בעיראק: מיליציה שיעית יירטה מזל"ט באזור בגדד

חרף התקיפות בעיראק – איראן ממשיכה להתבסס באזור • פרשנות

נזק ברדיוס של 250 מטר: כך נראות תוצאות הפיצוץ בבגדד • תיעוד

Whatsapp Image 2019 08 21 At 0
פיצוץ במתקן בעיראק

אמש, המיליציה השיעית הפרו-איראנית, "הגיוס העממי", הודיעה כי מערכות הנ"מ שלה יירטו מטוס זעיר ללא טייס וסיכלה תקיפה נגד אחד מבסיסיה בפרברי בגדד. לא היו נפגעים באירוע. המיליציה הטילה את האשמה בניסיון התקיפה על ארצות הברית.

מוקדם יותר אתמול, חברת (ImageSat International (ISI פרסמה תיעוד מתוצאות תקיפת מחסני הנשק השייך ל"הגיוס העממי" שאירעה ביום שלישי, ועל פי דיווחים זרים מיוחסת לישראל בשיתוף ארצות הברית ורוסיה. בדוח המודיעין שפרסמה החברה הוצג מסלול יבשתי הברחת הנשק מטהראן לסוריה ולבנון, שעוברת דרך עיראק. החברה טוענת שיעד התקיפה היה מחסני נשק, שם ככל הנראה אוחסנו טילים ונשקים ייחודיים.
תוצאות תקיפה אווירית בבסיס חיל אוויר עיראקי מצפון לבגדד
תוצאות תקיפה אווירית בבסיס חיל אוויר עיראקי מצפון לבגדד | צילום: ISI

להערכת ISI, מטרת התקיפה הייתה להשמיד את המסלול היבשתי ולמנוע מאיראן את היכולת לבצע מתקפות מהשטיח הטריטוריאלי של עיראק נגד מדינות באזור. בתיעוד מתוצאות התקיפה ניתן לראות כי המכולות הושמדו כליל.

ביום שלישי כלי תקשורת בעיראק דיווחו על פיצוץ שאירע במחסן תחמושת צבאית השייך למיליציית "הגיוס העממי". יממה לאחר מכן, גורמים דיפלומטיים מערביים אמרו כי ישראל תקפה בשבועות האחרונים מחסני נשק איראניים בעיראק, מתוך הסכמה של ארצות הברית ורוסיה על כך שיש להבטיח את ביטחונה, באמצעות פעולות בעיראק ובסוריה. בנוסף, טענו הגורמים כי ההסכמה מחייבת את ישראל לא להכריז רשמית על התקיפות - כך לפי העיתון "א-שרק אל-אווסט", הרואה אור בלונדון.

תוצאות תקיפה אווירית בבסיס חיל אוויר עיראקי מצפון לבגדד
תוצאות תקיפה אווירית בבסיס חיל אוויר עיראקי מצפון לבגדד | צילום: ISI

כמו כן, אתמול האשים אבו-מהדי אל-מוהנדס, סגן יו"ר המיליציה "הגיוס העממי", את ישראל ואת ארצות הברית בשיתוף פעולה נגדם: "בשעה שצבא ארה"ב בעיראק משבש את הפעילות של חיל האוויר העיראקי, הוא מאפשר למטוסים ישראליים לבצע תקיפות חוזרות ונשנות במדינה".

לטענתו, בידי הארגון, אשר נתמך על ידי איראן, יש מידע מדויק ומאומת כי בשנה הנוכחית האמריקנים אפשרו להכניס ארבעה מזל"טים ישראליים דרך אזרבייג'ן. לדבריו, המטוסים הישראליים שטסו במי עיראק פועלים במסגרת צי המטוסים של הכוחות האמריקניים במדינה, והם מבצעים הפצצות נגד בסיסים צבאיים עיראקיים. "אנו מכריזים כי מי שנושא באחריות לתקיפות נגד הבסיסים שנו הם הכוחות המזוינים האמריקניים. אין לנו ברירה אלא להגן על עצמנו עם הנשק שברשותנו".