חידת הג'יהאד האסלאמי: כך נוצר הארגון הקיצוני שמתעמת עם חמאס

הארגון, שהוקם על ידי רופא ילדים פלסטיני בעקבות המהפכה האסלאמית של חומייני, מחזיק באידיאולוגיה רצחנית, וממומן על ידי איראן. למרות שלו ולחמאס יש את אותה מטרה - הם מסוכסכים קשות

זמן צפייה: 05:32

המהפכה האסלאמית של חומייני באיראן הייתה נקודת ההתחלה של הג'יהאד האסלאמי. ההשראה משם הייתה שהאסלאם יכול להוביל את האומה האסלאמית מן הנחשלות לעבר החלום. היה זה פתחי שקאקי, רופא ילדים פלסטיני, שהושפע מאותה מהפכה והחל לבנות את הדגם הסוני של המהפכה השיעית מאיראן. "תפקידם של לוחמי הג'יהאד בפלסטין הוא למנוע את יציבותה של ישראל בכל מחיר", אמר בעבר שקאקי, שכיהן כמזכ"ל הג'יהאד.

איראן היא זו שילדה את הארגון הזה, למרות שעניינו היה לשחרר את פלסטין בג'יהאד. זו לא תנועת המונים כמו חמאס שעוזרת לעניים ולנדכאים, אלא חוד חנית של לוחמי ג'יהאד, מתאבדים שמוכנים למסור את נפשם, מעטים במספרם. "בין אוקטובר 1986 לאוקטובר 1987 הרגנו יותר חיילים ישראלים מכל הפלגים האחרים שבשטחי פלסטין", פירט בזמנו שקאקי. "שלום אמיתי משמעותו אי קיומה של מדינת ישראל".

כשחזר לשטח בשנות השמונים, שקאקי הדליק נורה אדומה אצל מנגוני הביטחון הישראליים, שהבינו כי רופא הילדים הגיע לכאן על מנת להקים תשתית טרור. הוא רצה לשדרג את הג'יהאד של האבנים והסכינים, וגורש מיד ללבנון. בסוריה, תחת כנפי המשטר של אסד, החל לבנות ארגון בגלות עם השפעה על השטחים. האינתיפאדה הראשונה שפרצה בשנת 1987 סימנה את שקאקי כיעד לחיסול. הוא התנגד להסכמי אוסלו ופיקד על פיגעים מתוך השטחים. כל אלו היה עילה עשר שנים מאוחר יותר לחיסול נועז במלטה, שם הוא נהרג כששני מתנקשים על אופנוע ירו בו למוות. האיש שעל כתפיו הונח הארגון נעלם, ומחליפו - רמדאן עבדאללה שלח, היה צריך לתפוס את מקומו של המנהיג הכריזמטי.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

לצד הדיווחים על מגעים לרגיעה: רקטות על אשדוד ואשקלון • חי

ישראל מנהלת המערכה היטב – חמאס נמצא בין הפטיש לסדן • פרשנות

גנץ בדרום: אחדות צריכה לשרת יותר מאירוע אחד – חמור ככל שיהיה

פתחי שקאקי, מזכ''ל הג'יהאד האסלאמי בעבר
פתחי שקאקי, מזכ''ל הג'יהאד האסלאמי בעבר | צילום: חדשות 13

שלח היה מרצה באוניברסיטת דרום פלורידה, והפך לראש ארגון טרור מיד כשהוא נקרא לדגל. שלח אף שדרג את הארגון לביצוע פיגועי התאבדות. הוא יצר קשרים טובים עם חזבאללה ועם הג'יהאד האסלאמי המצרי, ואפילו עם אל-קאעידה.

הנסיגה הישראלית מרצועת עזה הפכה את הג'יהאד לארגון שמחפש בית חדש. המהפכה בסוריה הייתה משבר בעבורו, ובשנים האחרונות חזר הארגון למדינה המוסלמית הפחות אהובה בעולם הערבי - איראן. שלח אמר פעם כי "איראן אינה אויב - היא האח הגדול, החבר והמגן אשר נתן חסוך, תמך בהתנגדות וסייע לה. בלי תמיכתה של איראן - לא יכולה להיות התנגדות".

לקאסם סולימאני, מפקד זרוע אל-קודס, היה נוח שברצועת עזה ישנו ארגון שסר למרותה של טהראן. אספקת הטילים החלה להתגבר, ומזכ"ל חדש נתמך איראן תפס את ראשות הארגון הקטן. טרוריסטים כמו בהאא אבו אל-עטא, שהעתיקו את שיטות חזבאללה, החלו לצוץ בשטח. "אנחינו זקוקים לכם במערכה הבאה", נשמע אל-עטא אומר בעברו לפעילים, "אנחנו זקוקים לכך שהמהלומות שלכם יהיו מדויקות. אנחנו רוצים שכל רקטה וכל פצמ"ר יפגעו במטרתם".

בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל-עטא, שחוסל ברצועת עזה
בכיר הג'יהאד האסלאמי, בהאא אבו אל-עטא, שחוסל ברצועת עזה | צילום: חדשות 13

החיסול אתמול לא ייתן מכה אנושה לארגון הג'יהאד האסלאמי, שימשיך להיות ארגון קטן, סורר וקטלני - ובעיקר כזה עם חלום אחד שמתחיל באיראן ומבקש להילחם בכל שטחי ישראל.