הרמטכ"ל הורה לצה"ל: להאיץ הכנות לאפשרות תקיפה באיראן

למרות שבצה"ל מעריכים כי איראן האטה את קצב פיתוח היכולת הגרעינית, בצבא לא ממתינים והרמטכ"ל כוכבי הורה להתכונן בהקדם לאפשרות של תקיפה ברפובליקה האיסלאמית: "פועלים בדרכים מגוונות"

מתקן גרעין בושהר בושאהר בושהאר איראן מטוס קרב חיל האוויר
מתקן הגרעין בבושהר | צילום: רויטרס

מחר ייפגש ראש הממשלה נפתלי בנט בוושינגטון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ואחת הסוגיות המרכזיות תהיה כצפוי המרוץ האיראני לפצצה גרעינית.בזמן שבצה"ל מעריכים כי איראן האטה בחודשים האחרונים את קצב פיתוח היכולת הגרעינית אחרי זינוק בשנתיים האחרונות, בצבא החליטו לא להמתין.

הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, הורה לצה"ל "לפתוח מבערים" ולהאיץ הכנות לאפשרות לתקיפת מתקני הגרעין באיראן בשל החשש לשנים של דשדוש במשא ומתן מול הרפובליקה האיסלאמית. המשימה הוטלה על אלוף פיקוד איראן וראש אגף אסטרטגיה ומעגל שלישי במטכ"ל, אלוף טל קלמן, שיעמוד בראש הצוות לגיבוש האופציה הצבאית נגד איראן. בניית האופציה לתקיפת מתקני הגרעין באיראן תכלול בין היתר: מטסי תרגול, הסטות תקציבים והתמודדות עם הנ"מ האיראני המשופר.

אביב כוכבי
אביב כוכבי | צילום: רויטרס

כאמור, במערכת הביטחון זיהו האטה של איראן במימוש תוכנית הגרעין בחודשים האחרונים אחרי שנתיים של התקדמות מתריסה לעבר יכולת צבאית-גרעינית. אחד התרחישים המרכזיים בצה"ל לגבי ההתנהלות האיראנית בשנים הקרובות באשר לחידוש או אי חידוש הסכם הגרעין עם המעצמות הוא של עמידה במקום או מו"מ איטי באופן מכוון כדי לבסס את מעמדה כמדינת סף גרעינית.

כל זאת הביא את הרמטכ"ל להנחות לחדש את האופציה הצבאית, שדעכה בשנים האחרונות מאז חתמה איראן על הסכם הגרעין עם מדינות אירופה וממשל אובמה באמצע העשור הקודם. מאותו הסכם יצאה ארה"ב תחת ממשל טראמפ ובעידודו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

הצוות בראשות האלוף קלמן האיץ לאחרונה את תוכנית המוכנות של צה"ל לתקיפה מתקני הגרעין באיראן אם הדרג המדיני יחליט לממשה. מדובר בהסטות תקציבים חזרה לתוכנית תקיפה עדכנית, איסוף מודיעין רלוונטי לפעולה צבאית, התמודדות עם מערך הנ"מ האיראני הצפוף ששודרג בשנים האחרונות, תרגולים ומטסי אימון מצד חיל האוויר ועוד.

הירידה מהפרק של אופציה צבאית נגד איראן אפשרה לצה"ל בשנים האחרונות להסיט מיליארדי שקלים לתקצוב יכולות אחרות של צה"ל שנחלשו, בעיקרן לזרוע היבשה. המטרה כעת של הרמטכ"ל כוכבי היא להכין אופציה צבאית אמינה מול איראן תחת משטרה החדש והקיצוני יותר שפועל ברוח המנהיג העליון חמינאי, לצד דרישות להכביד את הסנקציות על הרפובליקה האיסלאמית.

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי | צילום: רויטרס

למרות שהתיאבון האמריקני בממשל הנוכחי לפעולות כאלה קטן יותר, גם בפנטגון עוסקים בסוגיה של חזרה לאופציית התקיפה הצבאית, בתרחישים שונים של פעולה.

כוכבי הבהיר לעמיתיו בוושינגטון כי ההסכם הקודם משנת 2015 הוא רע מאוד לא רק כי אינו כולל טיפול בתוכנית הנשק האיראני, שעל גביו תותקן הפצצה הגרעינית ובהפצת הטרור של משמרות המהפכה במזרח התיכון, אלא גם בגלל לוחות הזמנים שנקבעו בו.

בשנת 2031 תוכל איראן להעשיר אורניום כמעט ללא הגבלה ומשנת 2026 להחזיק כמעט את כל סוגי הצנטריפוגות. ארה"ב מעדיפה מבחינתה חידוש של ההסכם על בסיס מתווהו הקודם והבעייתי והתחלה מיידית של מו"מ להסכם חדש, אך בישראל ספקנים מאוד לגבי רצינותה של טהרן להיכנס למו"מ אמיתי אחרי שכבר השיגה הסכם.

ג'ו ביידן
ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

בתווך, ישראל הגבירה את הלחץ החשאי על איראן בשנים האחרונות, גם בזירה הימית, לעיתים בהיקף של אחת לשבוע או לחודש. הרמטכ"ל כוכבי הורה לתחקר את ההדלפה לעיתונות האמריקנית בחודשים האחרונים באשר לעשרות פעולות שיוחסו לישראל בזירה הימית נגד יעדים איראניים.

"התקדנות תוכנית הגרעין האיראנית הובילה את צה"ל להאיץ את תוכניותיו המבצעיות ותקציב הביטחון שאושר לאחרונה מיועד לכך", אמר כוכבי. "צה"ל פועל באופן שיטתי ובדרכים מגוונות כדי לצמצם את השפעתה של איראן במזרח התיכון".

31 תקיפות צה"ליות של יעדי חיזבאללה בסוריה בשנתיים האחרונות

במקביל בזירה הלבנונית, פועל צה"ל לאתר ולזהות את החוליות הפלסטיניות ששיגרו רקטות לעבר הגליל 5 פעמים בחודשים האחרונים. בצה"ל הבינו שיש פער מודיעיני לגבי מעקב וסיכול אותם פעילי טרור, יוצאי מחנות הפליטים, שבאופן חריג ירו מטחים בחודש האחרון גם ללא הקשר של מבצע צבאי בעזה, כפי שעשו ברוב המקרים לאורך 18 פעמים ב-8 השנים האחרונות.

פעולות מודיעיניות אלה מתבצעות כעת יחד עם שב"כ ובמקביל להמשך הלחץ על חיזבאללה כדי למנוע ממנו להשיג נשק מתקדם ומדויק. לפי נתונים עדכניים של צה"ל, הצבא ביצע בשנתיים האחרונות 31 תקיפות של יעדי חיזבאללה בסוריה, כמחציתם באזור קו המגע בגולן הסורי והיתר בעומק סוריה, בעיקר של מחסני נשק וציוד של צבא הטרור, מבלי שחיזבאללה יגיב.

על אף פרסומים רוסיים על יירוט נרחב של טילי חיל האוויר בתקיפות המיוחסות לישראל בסוריה, בישראל אומרים כי מעט מאוד מהטילים מיורטים ע"י מערכות הנ"מ הסוריות, ומנגנון התיאום עם הרוסים ממשיך לפעול היטב. בצה"ל גם הגדירו את הפרסומים הרוסיים כ"פייק ניוז".

הרמטכ"ל התייחס היום לשתי סוגיות נוספות - האירועים בעזה והעלאת שכר חיילי החובה. "צה"ל נערך במאמץ מרוכז לאפשרות של מבצע נוסף בעזה", הבהיר כוכבי. "לא מקבלים ולא נקבל הפרת ריבונות, לא משנה מי עומד מאחוריה - וחמאס היא אחראית". לגבי העלאת שכר חיילי החובה אמר: "זהו נושא מרכזי וערכי. שר הביטחון, שר האוצר ואני עמלים לקדם אותו באופן אישי".

"הקצין שמת בכלא הלך לאיבוד ביער"

בתוך כך, בצבא מפרסמים הערב פרטים נוספים בפרשת מותו של קצין המודיעין שמת בכלא הצבאי. לפי תחקיר של אגף המודיעין מסתמן כי לא נמצאו ליקויים בהליך מינויו של ת' וקבלתו ליחידת המודיעין. כמו כן, הודו בצה"ל כי טעו שלא דיווחו על הפרשה באופן יזום לציבור.

עוד עולה מהפרטים, בפרקליטות הצבאית התכוונו להגיש נגד ת' כתב אישום חמור מאוד, אך העבירות שיוחסו לו היו כה חמורות וחריגות, שבצבא התקשו למצוא להם בחוק סעיף עבירה הולם. בצה"ל מגדירים היום את מניעיו של ת' כ"אישיים" והבהירו: "הוא הלך לאיבוד ביער"