בכיר איראני: לא נפגעו מטרות איראניות בתקיפה הישראלית בסוריה

גורם לשעבר במשמרות המהפכה הכחיש שחיל האוויר, שתקף בדמשק במטרה לסכל פיגוע רחפנים שכוח קודס התכוון להוציא, פגע במטרות של טהראן במהלך התקיפה • דיווח: חמישה בני אדם נהרגו בהפצצות

זמן צפייה: 02:24

מוסן רזאי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה, המשמש בתפקיד מדיני באיראן, הכחיש היום (ראשון) כי מטרות איראניות נפגעו בתקיפה הישראלית בסוריה - כך דווח בסוכנות הידיעות האיראנית IRNA. "השקר הזה אינו נכון", מסר הבכיר. "לישראל ולארה"ב אין את הכוח לתקוף את מוקדיה השונים של איראן, והבסיסים הצבאיים שלנו לא נפגעו".

בתוך כך, כלי תקשורת בלבנון דיווחו כי שני פעילי החזבאללה חסן יוסף זביב ויאסר אחמד דאהר נהרגו בתקיפה אמש בסוריה. כמו כן, הארגון הסורי לזכויות אדם דיווח כי בנוסף לשני הפעילים נהרג בתקיפה גורם המזוהה עם מיליציה איראנית ושני בני אדם נוספים שזהותם אינה ידועה.

לכתבות נוספות בנושא: 

"אסד העביר מסר לרוסיה: איני מרוצה מהתבססות איראן בסוריה"

ירי רקטות או פיגוע בחו"ל: כיצד תגיב איראן לתקיפה? • פרשנות

צה"ל תקף בסוריה: "סיכלנו תקיפת רחפני נפץ איראניים בישראל"

חסן יוסף זביב ויאסר אחמד צ'אהר, פעילי חיזבאללה שחוסלו בתקיפה בסוריה
חסן יוסף זביב ויאסר אחמד צ'אהר, פעילי חיזבאללה שחוסלו בתקיפה בסוריה | צילום: חדשות 13

כזכור, צה"ל תקף אמש באמצעות מטוסי קרב כמה יעדי טרור בכפר עקרבה, שבדרום מזרח דמשק. התקיפה בוצעה נגד פעילי כוח קודס האיראני ומיליציות שיעיות שעסקו בימים האחרונים בקידום פיגוע נגד מטרות ישראליות משטח סוריה. מדובר צה"ל נמסר כי מתווה הפיגוע שסוכל כלל תכנון לשגר כמה רחפנים חמושים נגד מטרות ישראליות.

דובר צה"ל מסר כי קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס, תכנן את הפיגוע. לדבריו, את המתקפה נגד ישראל הייתה אמורה לבצע חוליה הכוללת פעילים איראניים ושיעים. החוליה ניסתה להוציא לפועל את הפיגוע כבר ביום חמישי, אך הוא סוכל. "סולימאני פועל בעצמו ומפעיל גם שליחים", אמר דו"צ. "נוצר מצב אבסורדי: כוח קודס עושה ככל העולה על רוחו, הוא תכנן את הפיגוע לשעות הקרובות". לדברי מנליס, כוח קודס שהיה במבנים שהופצצו נפגע בתקיפה. "אנחנו ערוכים למגוון תרחישים, גם בהגנה", הוסיף דובר צה"ל.

תקיפת צה''ל בסוריה נגד כוחות איראניים
תקיפת צה''ל בסוריה נגד כוחות איראניים | צילום: ידיעות מהשטח, טלגרם

מראשי הרשויות בצפון נמסר כי אין שינוי בהנחיות לתושבים. עם זאת, צה"ל פרס סוללות כיפת ברזל באזור. בעקבות התקיפה, ראש הממשלה נתניהו הגיע לקריה, שם נמצאים גם הרמטכ"ל אביב כוכבי ומפקד חיל האוויר עמיקם נורקין. מפקד פיקוד צפון, אמיר ברעם, שוחח עם ראשי המועצות גולן וקצרין ועדכן אותם על התקיפה.

ראש הממשלה נתניהו התייחס למבצע וכתב: "במאמץ מבצעי גדול, סיכלנו תקיפה נגד ישראל של כוח קודס האיראני ומליציות שיעיות. אני חוזר ואומר: לאיראן אין חסינות בשום מקום. כוחותינו פועלים בכל גזרה נגד התוקפנות האיראנית". "הקם להורגך השכם להורגו", הוסיף נתניהו. "הנחיתי להיערך לכל תרחיש. נמשיך לפעול נגד איראן ושלוחותיה בנחישות ובאחריות למען ביטחון ישראל".

הלויית פעיל חזבאללה שנהרג בתקיפה הישראלית בסוריה | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר דווח על קולות פיצוצים בשמי דמשק - כך פורסם סוכנות הידיעות הסורית הממלכתית "סאנא". עוד דווח כי הופעלו בבירה מערכות הגנה אווירית, שירו לעבר מטרות עוינות והפילו את רובן. בכלי התקשורת במדינה פורסם כי הפיצוצים אירעו באזור שדה התעופה הצבאי "אל-מזה", שבו נוכחות איראנית קבועה, וכן נמסר על פיצוצי משנה במקום. על פי הדיווחים, מדובר בלפחות שלוש תקיפות בשמי דמשק. בחלק מכלי התקשורת נכתב כי היו נפגעים באירוע, אך מספר הפצועים וחומרת הפגיעות טרם התבררה.

על פי ההערכות, משמרות המהפיכה האיראניים רצו להעביר מסר לישראל בשל התקיפות המיוחסות לה נגד מטרות פרו איראניות בעיראק. ביום חמישי, הפרשן האיראני מחמד אימאני, המקורב למנהיג משמרות המהפכה באיראן, כתב כי "אל לישראל להתפלא אם בימים או בלילות הקרובים היא תותקף באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים, שכן היא הביאה זאת על עצמה בכך שתקפה בעומק עיראק. הכטב"מים יתקפו את האזורים החיוניים והבטחוניים שלה".