דיווח: מטרת מתקפת הסייבר על תשתיות המים - העלאת רמות הכלור

מגזין "Financial Times" דיווח מפי גורם במערב כי בתקיפה שאירעה באפריל ויוחסה לאיראן, אירע ניסיון להרעיל מים שמוזרמים לבתים בישראל. בכיר איראני דחה את ההאשמות. "עלול היה לסכן מאות"

זמן צפייה: 02:08

מגזין Financial Times דיווח היום (שני) מפי בכיר במערב כי מטרת מתקפת הסייבר שאירעה בתחילת חודש אפריל על תשתיות מים ישראליות ומיוחסת לאיראן - הייתה להעלות את רמות הכלור במים שמוזרמים לבתים בישראל. בכיר ישראלי אמר שהמתקפה הזו פתחה את הדלת ל"תרחיש מסוכן ובלתי צפוי". הבכיר הוסיף שזה יצר תקדים למתקפות סייבר הדדיות על תשתיות אזרחיות, ששתי המדינות עד עכשיו נמנעו מהן, וייתכן שהיו מעדיפות להמשיך להימנע.

עוד עלה מהדיווח כי המתקפה בוצעה על ידי קוד איראני שעבר בין שרתים בארה"ב ובאירופה על מנת להסוות את המקור שלו. המתקפה הייתה עלולה להוביל לכשל מערכתי שהיה משאיר עשרות אלפי אזרחים ומשקים ללא מים בעיצומו של גל חום, שכן מתקן המים נכבה כאשר זוהה הכימיקל העודף. הבכיר המערבי טען כי זה היה יכול להוביל למאות חולים. "זה היה יותר מתוחכם משחשבו בהתחלה", הוא הוסיף. "זה היה קרוב להצלחה, אבל לא ברור לגמרי למה זה לא הצליח".

בכיר איראני דחה את ההאשמות: "איראן לא יכולה להרשות לעצמה מבחינה פוליטית לנסות להרעיל אזרחים ישראלים. ואפילו אם היא אכן עשתה את זה, איפה התגובה מצד ישראל?", אמר. "החשד שלנו זה שישראל רוצה עוד כסף מארה"ב והמציאה את כל הסיפור. אבל האמריקנים לא אידיוטים".

לכתבות נוספות בנושא >> 

ראש מערך הסייבר: "המתקפה הייתה עלולה להוביל לאסון"

מלחמת הסייבר: בישראל נערכים למתקפה משמעותית מצד איראן

הקבינט דן במתקפת סייבר נגד תשתיות בישראל, שנטען שאיראן ביצעה

נתניהו וחמינאי
נתניהו וחמינאי | צילום: רויטרס, Getty Images

עליזרא מיריוספי, דובר איראן באו"ם, אמר שפעילויות הסייבר של איראן הן "לחלוטין הגנתיות. כקורבן למלחמת סייבר ותחבולות סייבר אחרות, אנחנו יודעים כמה הרסני זה יכול להיות. אנחנו מהווים באופן מתמשך מטרה לכוחות זדוניים ונמשיך להגין מכל מתקפה".

ביום חמישי, ראש מערך הסייבר הלאומי, יגאל אונא, התייחס למתקפה ואמר כי "אם היא הייתה מצליחה, היינו, באמצע משבר הקורונה, נאלצים להתמודד עם נזק מסוים לאוכלוסייה האזרחית ואף מחסור זמני במים, או ערבוב של כלור או כימיקלים אחרים במינון הלא נכון - שיכול היה לגרום לנזק ולאסון". את הדברים אמר בכנס "סייברטק דיגיטל".

"מאז התקיפה, המילה 'מהירות' אינה מספיקה בשביל לתאר את הקצב הקדחתני שבו דברים מתרחשים במרחב הסייבר", המשיך אונא. "נזכור את החודש האחרון כנקודת שינוי בהיסטוריה של מלחמות סייבר מודרניות".

אונא סירב לייחס את התקיפה לאיראן, אך אמר כי "לא מדובר בקבוצת פשיעת סייבר וזה לא נעשה למטרות פיננסיות כמו כופר". "זה היה מכוון באופן ספציפי לגרום לנזק במרחב הפיזי של החיים באמצעות מערכות בקרה ושליטה", הוסיף ראש מערך הסייבר. "זו הפעם הראשונה שראינו משהו כזה שמכוון לגרום נזק למרחב הפיזי, בהשוואה למתקפות שמכוונות לפגיעה בנתונים, שגם הן חמורות בפני עצמן בעולם המודרני".