בכיר חזבאללה מזהיר: "בכל יום אנו מחזקים את יכולותינו"

האשם צפי א-דין התייחס למתיחות הגוברת, והצהיר: "אם מישהו חולם שהמתקפות על הארגון, כמו גם המצור על טהראן, יביאו אותנו לנסיגה - אנו משיבים כי אנו מחזקים את מוכנותנו בכל החזיתות"

זמן צפייה: 00:50

בכיר חזבאללה, האשם צפי א-דין, התייחס היום (שני) למתיחות הגוברת מול איראן, והצהיר: "אם מישהו בעולם חולם או מדמיין שהעיצומים והמתקפות היומיומיות על הארגון ועל יכולותיו, כמו גם המצור על איראן, יביאו את ההתנגדות לנסיגה - הרי שאנו משיבים כי בכל יום אנו מוסיפים לכוחנו, יכולותינו והמוכנות שלנו, בכל החזיתות". את הדברים אמר באירוע בעיירה נבטיה שבדרום לבנון.

שר ההגנה האיראני התייחס למעצר המכלית האיראנית במצר גיברלטר, ותיאר את המצעד כ"מהלך מאיים ושגוי". לדבריו, "מעצר המכלית האיראנית על ידי בריטניה היה מהלך פיראטי, ואיראן לא תסבול את זה". עוד התייחס לתקרית הפלת המל"ט האמריקני, וטען כי הצעד העביר מסר לפיו טהראן תגן על גבולותיה.

משרד החוץ האיראני התייחס אף הוא למעצר המכלית, וטען כי "טהראן לוקחת צעדים פוליטיים, חוקתיים ודיפלומטיים בנוגע למעצר המכלית על ידי הצי הבריטי". בהתייחס להסכם הגרעין, נמסר כי "איראן תעשה צעדים נספים כדי לסגת מהמחויבויות להסכם הגרעין אם המדינות שעדיין חתומות עליו לא יעמדו בהבטחותיהן. הצעדים הבאים שננקוט בעוד כ-60 ימים יהיו בתוך מסגרת ההסכם".

עוד בחדשות 13:

איראן: "מכלית הנפט שנעצרה על ידי בריטניה – לא יועדה לסוריה"

נתניהו על הודעת איראן: "העשרת האורניום – צעד מסוכן מאוד"

איראן: "נגביר את העשרת האורניום מעבר לרמה המותרת בהסכם"

מזכ''ל חיזבאללה חסן נסראללה
מזכ''ל חיזבאללה חסן נסראללה | צילום: gettyimages

דבריו של א-דין מגיעים ברקע ההסלמה מול איראן, לאחר הודעת טהראן על הגברת העשרת האורניום מעבר לסף המותר בהסכם הגרעין. אתמול, כזכור, הודיע סגן שר החוץ האיראני עבאס אראקצ'י באופן רשמי על כך שאיראן תעלה את רמת העשרת האורניום, לרמה הנדרשת עבור תחנת הכוח הגרעינית בבושהר.

על פי גורמים באיראן מדובר על רמה של 5% - החורגת מהמגבלה של 3.67%, עליה הוסכם בהסכם הגרעין עם המעצמות. "היום אנחנו עושים את הצעד השני בירידה בהתחייבויות בתוכנית הגרעין, בכל שישים ימים תתבצע ירידה נוספת בהתחייבויות שלה", אמר אראקצ'י, והצהיר כי הרפובליקה האסלאמית רוצה שההסכם יינצל, אך דורשת שהמעצמות ימלאו את ההתחייבויות שלהן. "איראן הקדישה מספיק זמן לדיפלומטיה, הדלתות למשא ומתן עדיין פתוחות אך דרושות יוזמות חדשות בנושא. לאיחוד האירופי היו שישים ימים למצוא ופיתרון והוא לא הצליח".

נשיא איראן, חסן רוחאני, בהצהרה על הסכם הגרעין
נשיא איראן, חסן רוחאני, בהצהרה על הסכם הגרעין

עוד הצהיר אראקצ'י כי מכלית הנפט שנעצרה על ידי בריטניה במצר גיברלטר לא יועדה לסוריה - חרף טענות לונדון, שעצרה את המכלית בגין ההפרה האיראנית של הסנקציות, לדבריה.

אראקצ'י תיאר את מעצר המכלית כ"מהלך פיראטי", והסביר כי בשל קיבולת המכלית היא עברה דרך מצר גיברלטר, ולא דרך תעלת סואץ. ארקאצ'י הדגיש, כאמור, כי יעד כלי השיט לא היה סוריה - אך לא ציין מה היה היעד המתוכנן.

"הנמל בסוריה, שאליו לדברי הממלכה הייתה אמורה להגיע המכלית, איננו גדול מספיק בשביל המכלית", הסביר סגן השר. "המכלית חלפה דרך מים בין-לאומיים במצר גיברלטר, ואין שום חוק שמאפשר לבריטניה לעצור אותה. אנחנו דורשים את שחרורה".