בישראל מזהים: האצה בהכנות האיראניות לחידוש העשרת האורניום

ברקע המתיחות בין המדינות והזיהוי המודיעיני, טהראן מאותתת על מוכנות לחזור לשולחן המו"מ. בישראל חוששים שטראמפ ירצה להראות שהגיע לעסקה עם איראן - ויוותר על האינטרסים הביטחוניים של י-ם

זמן צפייה: 00:48

המתיחות עם איראן: ברקע המתיחות בין המדינות, ולקראת הפסגה המשולשת של ארה"ב, רוסיה וישראל, המודיעין הישראלי מזהה האצה אדירה בהכנות האיראניות לחידוש העשרת האורניום. עם זאת, איראן מנסה לשדר - בעיקר באמצעות מקורות אירופיים - כי היא מוכנה לפתוח במשא ומתן מחודש בנוגע להסכם הגרעין.

בסוף החודש ייפגשו בארץ נציגי שלוש המעצמות, בפורום ראשוני שישראל הצליחה לכנס, כדי להציג לרוסים תוכנית להסגת הכוחות האיראניים מסוריה. עם זאת, ככל הנראה, ספק אם הרוסים יקבלו אותה. בישראל חוששים כעת כי לנשיא ארה"ב טראמפ יהיה חשוב להראות שהוא הגיע לעסקה, ולשם כך הוא יהיה מוכן לוותר על אינטרסים ביטחוניים החשובים לישראל.

בתוך כך, מקור מודיעיני בכיר מסר כי ישראל העבירה לארה"ב מידע שמוכיח באופן מובהק שכוח קודס האיראני עומד מאחורי החבלה בספינות באיחוד האמירויות, שאירעה לפני כשלושה שבועות.

עוד בחדשות 13:

נתניהו לר"מ יפן לקראת נסיעתו לאיראן: "יש לבלום תוקפנותה"

ראש אמ"ן: "הלחץ שהפעלנו על איראן בלם את התבססותה בסוריה"

בכיר בצבא ארה"ב: האיום על כוחותינו מאיראן ושלוחותיה – מיידי

ראש הממשלה נתניהו נפגש עם ג'ון בולטון
ראש הממשלה נתניהו נפגש עם ג'ון בולטון | צילום: חיים צח לע"מ

אמש (שישי), אמר מפקד הכוחות האמריקניים במזרח התיכון, הגנרל פרנק מקנזי, כי "הוא סבור שהאיום האיראני על הכוחות הוא מיידי". עוד הוסיף, כי "על ארצות הברית להעריך את יציבות כוחה באזור". את הדברים אמר בריאיון לרשת NBC.

גם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס לאיום האיראני בריאיון ששודר הבוקר מביקורו בצרפת. טראמפ אמר כי "ארצות הברית לא תאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני". עוד הוסיף טראמפ, כי הוא מעדיף שלא להשתמש באופציה הצבאית, וקרא לאיראנים לשוב לשולחן המשא ומתן.

בתוך כך, נערך אתמול נערך דיון מיוחד בנוגע לפעילות בחודש שעבר נגד ארבע המכליות בעיר הנמל פוג'יירה שבאיחוד האמירויות. שלוש המדינות שמכליותיהן נפגעו, סעודיה, איחוד האמירויות ונורבגיה, אמרו במהלך הדיון כי ממצאי החקירה שערכו העלתה כי מדובר ככל הנראה בפעילות מתואמת שמאחוריה עומד "שחקן מדינתי", כהגדרתן, אך עם זאת לא נקבו בשמה של איראן. זאת, אף שארצות הברית טוענת כי בידיה הוכחות שאיראן או שלוחותיה הן שעומדות מאחורי המתקפה.

טראמפ ורוחאני
טראמפ ורוחאני | צילום: רויטרס

‏ביום רביעי התייחס ראש אמ"ן, אלוף תמיר היימן, להתבססות האיראנית בסוריה, ואמר כי "הלחץ שהפעלנו על איראן הוביל לבלימה יחסית של ההתבססות שלה במדינה, אך המוטיבציה עדיין קיימת ואיראן מחפשת מקומות אחרים להתבסס בהם כמו במרחב העיראקי. הסנקציות חסרות התקדים של האמריקנים נגד איראן גרמו לשפל כלכלי, שהוביל אותה לפעול כנגד הסחר בנפט ולהצהיר הצהרות בנושא פרויקט הנשק הגרעיני". את הדברים אמר בכנס המודיעין הרביעי של המרכז למורשת המודיעין.

"אנחנו נמצאים במצב שבו איראן עדיין מהווה מרכז כובד מרכזי על כלל המזרח התיכון, באמצעות המגמות, הפצת הטכנולוגיה והכסף שהיא מייצרת ומזינה בו את כלל השחקנים באזור", המשיך היימן. "איראן מצויה תחת לחץ אמריקני כל העת. היא עושה רבות כדי להשפיע על מחירי הנפט ולהעלות אותם - אך זה לא ממש מצליח לה".