המכון לביטחון לאומי מעריך: איראן בטווח חודשים מפריצה לגרעין

מכון המחקר הגיש לנשיא המדינה את הדו"ח השנתי לגבי ההיערכות בנושאים אסטרטגיים וביטחוניים. עיקרי הדו"ח: הגרעין האיראני וקריסת לבנון. "איראן חצתה קווים שלא נחצו בעבר"

הכור הגרעיני באיראן
הכור הגרעיני באיראן | צילום: Getty Images/ אימאג'בנק

המכון למחקרי ביטחון לאומי הגיש היום (שלישי) את הדו"ח השנתי לנשיא המדינה יצחק הרצוג, בו הוא מעריך את הסכנות הביטחוניות והאסטרטגיות למדינה. בראש הדוח עומד הצורך לבלום את מירוץ הגרעין האיראני - "האיום החמור ביותר על ישראל". בהמשך הדוח, עולה גם ההתרעה הישראלית בלבנון והחשש כי קריסת לבנון עקב המשבר הפוליטי והכלכלי עלול להוביל להסלמה מול חיזבאללה.

לפי הדו"ח, איראן צוברת ידע וניסיון שנדרשים לנשק גרעיני ומתקדמת בהעשרת האורניום, ובנוסף "יכולות גרעין טכנולוגיות בהפעלת צנטריפוגות מתקדמות. היא חצתה קווים שלא נחצו בעבר, כמו העשרת אורניום ל-60 אחוזים. איראן מתבססת במצב של 'סף גרעין קרוב' עם יכולת 'פריצה לפצצת גרעין' בטווח זמן של חודשים בודדים". הדוח ממליץ להיערך לאופציה צבאית ישראלית אל מול האיום האיראני "ולהיערך לתרחיש של אי-השגת הסכם".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

לראשונה מאז מרץ: מספר המאומתים חצה את רף ה-2,000

פרשת הסחר בסמים: הכדורגלן שנעצר – שוער לשעבר בהפועל ב"ש

בנוסף מתייחס הדו"ח לזירה הצפונית, ומזהיר כי לאור היחלשותה של לבנון, מתאפשר לאיראן "להעמיק את מעורבותה המתבססת על יכולות תקיפה מדויקות בעומק שטח ישראל". עוד נקבע כי "למרות ששוררת הרתעה הדדית בין ישראל לחזבאללה, גדל פוטנציאל ההתדרדרות כתוצאה מפעילויות שעלולות להוביל לדינמיקה של הסלמה".

"חזבאללה משמר את כוחו וממשיך לבסס את אחיזתו במערכת הלבנונית, באופן המציב אותו כאיום ממשי וחמור לישראל". המכון מציע כי "נדרשת היערכות של צה"ל לתרחישי הסלמה, כולל עימות עם חזבאללה שיכול להתפתח למלחמה בצפון". וכן כי "על ישראל לקדם מאמץ בינלאומי ואזורי למניעת הידרדרות לבנון לתרחישי אנרכיה, מלחמת אזרחים, או השתלטות חזבאללה על המדינה".