בעקבות הצפת המטוסים בחצור: מפקד הבסיס יסיים את תפקידו

ממסקנות תחקיר הביניים של אירוע הצפת כלי הטיס בבסיס הדרומי עולה כי הנזק שנגרם עומד על 30 מיליון שקלים ושהכשירות המבצעית נפגעה. נזיפה פיקודית תירשם למפקד הטייסת

זמן צפייה: 00:51

בעקבות ממצאי תחקיר הביניים על אירוע הצפת שמונת המטוסים בחצור, מפקד הבסיס הדרומי יסיים את תפקידו ונזיפה פיקודית תירשם למפקד הטייסת. ממצאי התחקיר עולה כי ההצפה גרמה לנזק בסך 30 מיליון שקל וכי הכשירות המבצעית נפגעה כאשר שלושה מכלי הטיס שנפגעו עדיין בתיקון.

לדברי מפקד חיל האוויר, עמיקם נורקין, עיתוי פרסום האירוע לציבור היה טעות. "נכון היה לעשות זאת מוקדם יותר. הטעות נבעה משיקול דעת ביטחוני מקצועי שגוי", אמר נורקין. עוד עולה מהתחקיר כי הבסיס לא נערך כראוי למזג האוויר, כשהסמינים המעידים על מזג אוויר סוער היו ידועים מראש. כמו כן, לא בוצעו ההנחיות והנהלים ותפעול נכון היה מקטין את הנזק.

הצפת המטוסים בביס חיל האוויר בדרום
הצפת המטוסים בביס חיל האוויר בדרום | צילום: חדשות 13

לפני כשבועיים אמר קצין בכיר בחיל האוויר אמר כי חמישה ממטוסי ה-16-F שניזוקו בהצפה יחזרו לטוס בתוך כמה ימים. עם זאת, שלושה מהם יחזרו לפעילות רק בעוד כחודשיים-שלושה. לדברי הקצין, שלושת המטוסים שהו במים עמוקים במפלס גבוה, ויש חשש שרכיבים אלקטרוניים בהם נפגעו. "לא ניקח שום סיכון עם המטוסים האלה", אמר והוסיף כי המטוסים יעברו טיפול רחב במערך הטכני של חיל האוויר.

"נדאג שכל התהליך יהיה בסטנדרט בטיחותי ושמירה על מוכנות מבצעית. כל המטוסים יחזרו לטוס", אמר הקצין. לטענתו, "הניקוז בתוך הבסיס עובד. עד כה לא פנינו מטוסים כי לא היו תנאי מזג אוויר שחייבו זאת". כמו כן, הבכיר הודה כי "טעינו שלא פנינו את המטוסים. צוות המומחים שחוקר את האירוע ינתח את ההיערכות ויגיש ממצאים למפקד חיל האוויר".

בסיס חצור חיל האוויר
בסיס חצור חיל האוויר | צילום: דובר צה''ל

לפני כחודש, כאמור, הותר לפרסום כי בסיס חיל האוויר הוצף שבוע לפני כן, וכתוצאה מכך נגרם נזק במיליוני דולרים למטוסי קרב של חיל האוויר. חיל האוויר ומכבי האש התמודדו עם ההצפות הקשות. חיל האוויר והצנזורה הצבאית התאמצו להסתיר את התקרית ולא אישרו לפרסמה, עד ערב יום ראשון

מצה"ל נמסר אז בתגובה: "בעקבות תנאי מזג האוויר הקשים בשבוע שעבר, נחלים הסמוכים לבסיס חיל-האוויר בדרום הארץ עלו על גדותיהם והציפו מספר מוקדים בבסיס. מספר מטוסים ניזוקו, הם יטופלו ויחזרו לטיסה בימים הקרובים. בנוסף, במהלך סוף השבוע בוצעו פעולות לשאיבת המים מהבסיס. אין נפגעים באירוע".