דוח המודיעין ערב מלחמת יום הכיפורים: "הסיכוי לתקיפה - נמוך"

משרד הביטחון התיר לפרסום את המסמך הסודי שהוגש לבכירי מערכת הביטחון יממה לפני תחילת הלחימה, ובו תמונת המצב בחזית הצפונית והדרומית. "סבירות נמוכה ליוזמה צבאית מצרית-סורית נגד ישראל"

זמן צפייה: 05:21

במלאות 46 שנים למלחמת יום הכיפורים, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון התיר היום (שני) לפרסום את דוח המודיעין האחרון שהוגש לבכירי מערכת הביטחון טרם פרוץ המלחמה. הדוח הועבר ב-5 באוקטובר בשעה 13:15 – שעות ספורות לפני כניסת יום הכיפורים, ויממה לפני שהכוחות המצריים והסוריים פתחו במתקפה מתואמת על כוחות צה"ל בדרום ובצפון – מהלך שהיווה את יריית הפתיחה למלחמה, שארכה 19 ימים והשלכותיה הותירו חותם משמעותי על המדינה.

הדוח, שסווג בדרגת "סודי ביותר" והוגש למספר מצומצם של בכירים, בהם ראש הממשלה גולדה מאיר, שר הביטחון משה דיין והרמטכ"ל דוד אלעזר, פירט את תמונת המודיעין בשתי החזיתות - סוריה ומצרים. בחזית הצפונית, מתואר כי "למרות שבמשך יום אתמול והלילה לא ניכרה בהילות בפעילות הצבאית, בלטה מגמה לסיים הכנות שונות לקראת 5 ו-6 באוקטובר". ההכנות שנצפו כללו, על פי הדוח, העברת תחמושת וכלי רכב ופעילות אווירית בקנה מידה מצומצם. נוסף על כך, "נמסר על תחושה בקרב קצינים וחיילים סורים, כי צפויה לחימה בקנה מידה גדול, מבלי שיוסבר מי עתיד ליזום אותה ומהו הרקע לה".

על פי הדוח, יום קודם לפרסומו הודיעו ברדיו דמשק כי ב-10 באוקטובר עתיד הנשיא חאפז אל-אסד לצאת לסיור באזוריה המזרחיים של סוריה. הערכת המודיעין הייתה כי "מדובר בניסיון סורי ליצור תחושה של הרגעה. ייתכן גם, אם כי בסבירות נמוכה, שהודעה זו נועדה לשמש כיסוי לנסיעה מתוכננת של אסד למוסקבה או לקהיר".

נוסף לכך, הופיעה בדוח התייחסות למומחים הסובייטים ששהו באותה העת בסוריה. זאת, בשל העובדה כי מדינות ערב נתמכו וחומשו באותה התקופה על ידי ברית המועצות. על פי הדוח, החל מ-4 באוקטובר נצפו הכנות לפינוי המומחים ומשפחותיהם מסוריה. עם זאת, צוין כי "בשלב זה אין בידינו כל ידיעות העשויות להצביע על תחילת פינויים בפועל... נראה כי בקרב המומחים עצמם שוררת אי בהירות לגבי עתידם".

עוד נדונו בדוח היחסים בין סוריה לברית המועצות, והאפשרות למשבר שהתגלע בין השתיים: "אם אומנם התפתח משבר יחסים, הרי קיימות האפשרויות הבאות: האחת, שמדובר בקו סורי מתוכנן, במגמה לשנות את האוריינטציה המדינית מהישענות על בריה"מ לכיוון המערב. אפשרות זו נראית לנו בסבירות לא גבוהה". האפשרות השנייה, כך העריכו, היא שהפינוי המתוכנן של הסובייטים נעשה במטרה לצמצם את הפגיעה בהם – "במקרה של לחימה ששני הצדדים, או רק הרוסים, רואים אותה כאפשרות ממשית לזמן הקרוב".

מלחמת יום הכיפורים, פיקוד צפון. קרבות בעמק הבכא, גדוד סיוע 270.
מלחמת יום הכיפורים, פיקוד צפון. קרבות בעמק הבכא, גדוד סיוע 270. | צילום: במחנה באדיבות ארכיון צה''ל במשרד הביטחון | צלם: אברהם ורד

בחזית המצרית, תיאר הדוח, נצפתה "כוננות עליונה בכל זרועות הצבא". על פי הערכת המודיעין, "נמשכים חששות המצרים מפני כוונה ישראלית לנצל את תרגיל המפקדות של צה"ל ואת חג הרמדאן לפעולה אווירית התקפית". באמצעי התקשורת המצריים, עם זאת, לא אותר ביטוי לכוננות צבאית, אך הוזכרה המתיחות בגבול עם סוריה.

ההיערכות באה לידי ביטוי במרחב תעלת סואץ, שם נמסר כי המצרים תפסו מערך חירום מלא – "הגדול בהיקפו מכל היערכות המוכרת לנו בעבר". החששות והכוננות הגבוהה הביאו את הצבא המצרי לנקיטת כמה צעדים חריגים, בהם: "מפקדי חטיבות אוויריות הונחו להימצא אישית במרכזי המבצעים, הופסקו קורסים של חיל האוויר, חדרי קשר וקודים הוחלפו באופן לא שגרתי והותר לחיילים לא לצום בחג הרמדאן". למרות זאת, הערכת המודיעין הייתה כי "בשלב זה אין סימנים להכנות קונקרטיות לפעולה יזומה על ידי חיל האוויר המצרי, אם כי הצעדים שננקטו משפרים את יכולתו לעבור לפעילות מבצעית".

מלחמת יום הכיפורים, חזית הדרום. צוות תותחנים בפעולת לילה.
מלחמת יום הכיפורים, חזית הדרום. צוות תותחנים בפעולת לילה. | צילום: במחנה באדיבות ארכיון צה''ל במשרד הביטחון | צלם: אברהם ורד

בסיכומו של הדוח נכתב, בהתייחס לחזית הדרומית, כי "למרות שעצם תפיסת מערך החירום בחזית התעלה טומן בחובו לכאורה סימנים מעידים ליוזמה התקפית, הרי לפי מיטב הערכתנו לא חל שום שינוי בהערכת המצרים את יחסי הכוחות בינם לבין כוחות צה"ל. אי לכך, הסבירות שהמצרים מתכוונים לחדש את הלחימה היא נמוכה".

בהתייחס לחזית הצפונית, הערכת המודיעין הייתה כי "הצעדים הסוריים נובעים מחשש, שאף גבר ביממה האחרונה, מפני פעולה ישראלית. סבירותה של פעולה סורית עצמאית – נשארת נמוכה". ההערכה הייתה כי ההכנות החריגות שנצפו לקראת פינוי המומחים הסובייטים מסוריה נעשו בשל חששות הסובייטים כי צפויה יוזמה צבאית מצרית-סורית נגד ישראל. עם זאת, הוצהר: "אנו מעריכים סבירות של פעולה יזומה כזו כנמוכה".