במהלך תרגיל: לוחם צה"ל נפצע קשה בתאונת דרכים ברמת הגולן

החייל, בן 19, נפגע מרכב אזרחי בעת שחצה כביש סמוך למושב יונתן. צוות מד"א פינה אותו במסוק לביה"ח רמב"ם כשהוא סובל מחבלת ראש, מורדם ומונשם. מפקד אוגדה 36 הנחה על עוצר אימונים כללי

אמבולנס
אמבולנס (ארכיון) | צילום: חדשות 13

לוחם צה"ל נפצע קשה הערב (שלישי) בתאונת דרכים ברמת הגולן שהתרחשה בזמן תרגיל. בן ה-19 נפגע מרכב אזרחי בעת שחצה כביש סמוך למושב יונתן. צוות מד"א פינה אותו במסוק לבית החולים רמב"ם בחיפה כשהוא סובל מחבלת רב מערכתית, מורדם ומונשם. מפקד אוגדה 36 הנחה על עוצר אימונים כללי.

אתמול התהפך טנק של צה"ל במהלך תרגיל בצפון הארץ. מתחקיר ראשוני עולה כי הטנק סטה מעט מהציר שעליו נסע, החליק ימינה עקב נפילה קלה בציר מתחת לזחל ימין. הטנק התהפך ב-180 מעלות נעצר כשהתנגש בעץ. לא היו נפגעים באירוע. עוד עולה מהתחקיר כי הראות הייתה בינונית כתוצאה מערפל, וכי צוות הטנק הספיק לבצע תרגולת התהפכות מלאה ודיווח על התקרית בקשר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

אירוע ירי באזור יהודי בניו ג'רזי: כמה נפגעים, היורים חוסלו

אלמונים ירו לעבר בית ראש מועצה מקומית בצפון – מאבטח נפצע קשה

תמונות הלוויין חושפות: איראן בונה בסוריה מנהרה לאחסון טילים

התהפכות טנק במהלך תרגיל צבאי
התהפכות טנק במהלך תרגיל צבאי | צילום: דובר צה''ל

בעקבות ההתהפכות, מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם, החליט להפסיק זמנית את כל האימונים בגזרת פיקוד הצפון ויחידותיו עד לסיום התחקיר הראשוני של אירוע. כמו כן, ברעם הנחה על העברת לקחי האירוע לכלל היחידות. לאחר כמה שעות, הורה ברעם לחדש את האימונים.

לפני כן, הותר לפרסום כי בן ה-19 שנפגע קשה מברק בצפון הוא לוחם בחטיבת גולני. הוא נפגע שלשום במהלך אימון ניווט בשטחי האימונים בבסיס האימונים אליקים, וחבריו, שהבחינו כי הוא סובל מכוויות בכל חלקי גופו, נשאו אותו לכביש והזעיקו את מד"א. מצבו של החייל השתפר לפני זמן קצר, הוא שב להכרה חלקית, חזר לנשום בכוחות עצמו ומגיב לסביבה. מצה"ל נמסר היום כי האירוע נבדק ומתוחקר, ועם זאת גורמים בצה"ל הודו כי יש לשוב במהרה ולרענן את נוהלי היציאה לניווטים במזג אוויר קיצוני כמו זה ששרר אתמול.

פגיעת הברק בחייל הזכירה לרבים את האסון שאירע לפני כשנה בנחל חילזון שבצפון - שבו נהרג הלוחם אביתר יוספי, לאחר שנסחף במהלך אימון דומה. מהתחקיר שנעשה אז עלה כי הניווט יצא על פי הנחיות הבטיחות המחייבות - שתוקפו לאחר האסון בנחל חילזון.

כשעה וחצי מתחילת הניווט, בעקבות התחזקות הגשם, המ"פ קיבל החלטה לעצור את הניווט. באותו הזמן, על פי התחקיר, הוא זיהה את החולייה שבה היה הלוחם שנפגע כמאה מטר ממנו, רץ לכיוונם, והתחיל יחד עם החופ"ל לבצע פעולות החייאה. במקביל הוזנקו מסוק, אמבולנס ורכב פינוי.

אביתר יוספי החייל שנפל במהלך אימון בצפון
אביתר יוספי החייל שנפל במהלך אימון בצפון | צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון

מחקירת מצ"ח שנעשתה לאחר האסון בנחל חילזון עלה כי תכנון הניווט נעשה תוך חריגה לכאורה מהוראות הבטיחות, ולא ניתן משקל מספק למזג האוויר הצפוי, ולהשלכותיו על בטיחות החיילים. עוד עלה מהחקירה כי "במהלך הניווט היו תמרורי אזהרה, שהיו צריכים להוביל להערכת מצב מחודשת ומתן הנחיות שישמרו על בטיחות החיילים".

חמישה ממפקדיו נחקרו במצ"ח בחשד לגרימת מוות ברשלנות, התרשלות ואי קיום הוראות המחייבות בצבא. בין הקצינים שנחקרו היו מפקד הגדוד, מפקד המגמה ומפקד הפלוגה.