חרף הפיילוט המוצלח: צה"ל ביטל הטמעת לוחמות בחיל השריון

בצבא החליטו לבטל את הפרויקט בשל שיקולי עלות-תועלת ולאחר שעשר חיילות, ובהן ארבע מפקדות טנקים, הוכשרו ללחימה. דו"צ: "בעת הזו נכון לחזק שילוב נשים ביחידות הקיימות ולא להקים חדשות"

זמן צפייה: 02:15

צה"ל מבטל את יישום החלטת הרמטכ"ל הקודם להטמיע לוחמות בשריון, זאת חרף הפיילוט המוצלח. בצבא החליטו על ביטול הפרויקט לאחר שעשר לוחמות שריון, ובהן ארבע מפקדות טנקים, כבר הוכשרו ללחימה. בצה"ל טענו כי ההחלטה התקבלה בשל שיקולי עלות-תועלת מבחינת כוח אדם ותשתיות - כך פורסם היום (ראשון) לראשונה בגלצ. מדובר צה"ל נמסר כי "השלב הבא בהתנסות מחייב גדילה משמעותית בכוח האדם והתשתיות למימושו".

עוד הוסיפו בדובר צה"ל כי "ההחלטה להקפיא את הפרויקט התקבלה ופורסמה כבר לפני מספר חודשים בעקבות הערכת המצב שבוצעה בזרוע היבשה. הוחלט כי בעת הזו נכון לחזק את שילוב הלוחמות ביחידות הקיימות, ולא להקים יחידות לוחמות חדשות. הידע למימוש התהליך, באם יוחלט עליו, נרכש וקיים. נושא שילוב הנשים בשריון לא נידון על שולחנו של הרמטכ״ל אביב כוכבי".

אחת ממפקדות הטנק הראשונות בצה''ל
אחת ממפקדות הטנק הראשונות בצה''ל | צילום: דובר צה''ל

משדולת הנשים נמסר בתגובה לחשיפה כי "החלטת הצבא שלא לשלב נשים כלוחמות שריון, למרות הפיילוט שהסתיים בהצלחה גדולה, מוכיחה כי השיקולים שמנחים את צה״ל בעניין זה אינם מקצועיים. הנימוק שנמסר על ידי הצבא, שמתייחס לשיקולים כלכליים, כבר נפסל באמצע שנות התשעים בבג"ץ אליס מילר, אותו הובילה שדולת הנשים בישראל, יחד עם האגודה לזכויות האזרח. צה״ל החליט להיכנע ללחצים שאינם רלוונטים לתפקודו, במקום להתעסק בחיזוק הכוח הלוחם".

אוה מדז'יבוז', מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה, קראה ליוהל"מ (יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר) ולרמטכ"ל כוכבי לקיים דיון מחודש בנושא. "תמיד יהיה תירוץ: כלכלי, בירוקרטי, פרוצדורלי. תמיד תהיה סיבה לדחות, לעכב, להשהות", הוסיפה. "תמיד תמצא הדרך להסביר שזה עוד לא הזמן, המערכת לא מוכנה, התנאים לא בשלו. אבל אנחנו שנלחמות על מקומנו השווה בחברה יודעות שאלה רק תירוצים. שההחלטה לחסום דלת שכבר נפתחה צומחת באווירה שבה מתנהל קמפיין ציבורי שלם נגד גיוס נשים".

מארגון "אחים לנשק" נמסר כי "כל ניסיון להציג את הניסוי כהצלחה שמסיבות משונות לא ממשיכים בה הוא מגוחך. הציבור לא מטומטם ומבין את האמת. הניסוי נכשל כבר בפעם השלישית. כדאי שמישהו במערכת הפוליטית יתעורר ויקרא לחקור את הדרך שבה מתבצעים הניסויים האלו בצה"ל - בניגוד לכל רציונל מבצעי ואנושי".

לוחמות השריון הוסמכו לראשונה לתפקיד מפקדת טנק באוגוסט אשתקד. 15 הלוחמות שנבחרו החלו בתהליך ההכשרה, שכלל שמונה שבועות של טירונות, שישה שבועות של אימון מקצועי ו-14 שבועות אימון מתקדם. לאחר סיום ההכשרה, החלו הלוחמות בתעסוקה מבצעית בעוצבת אדום שבגבול מצרים. עשר חיילות סיימו את ההכשרה, ומתוכן, כאמור, ארבע אותרו לקורס מט"קים ומ"כים, קורס הפיקוד של חיל השריון.

קורס הפיקוד שעברו הלוחמות היה זהה כמעט לחלוטין לקורס אותו עברו הלוחמים, מלבד שבוע המלחמה, ששונה לשבוע בט"ש מוגבר, בהתאם לייעוד המבצעי של הלוחמות. במהלך הקורס עברו הלוחמות ירויות באש, ניווטים, לש"ב ועוד. הפיילוט החל במהלך חודש יולי 2017,  אז פתחו בחיל השריון בתהליך מיון לאיתור לוחמות פוטנציאליות, שנבחרו מתוך ארבעת גדודי חי"ר גבולות ושהביעו מוטיבציה להשתלב בתפקידי לחימה.