הרמטכ"ל: יש להעניק אות מערכה ללוחמים ברצועת הביטחון בלבנון

רא"ל כוכבי החליט לאמץ את החלטת הוועדה להעניק אות לתקופת הלחימה של צה"ל בלבנון, וכעת הנושא יועבר להחלטת שר הביטחון - ובהמשך לוועדת השרים לענייני טקסים. כוכבי: "צעד חשוב וערכי"

זמן צפייה: 03:00

הרמטכ"ל אביב כוכבי קבע הערב (רביעי) כי יש להעניק אות מערכה ללוחמים ברצועת הביטחון בלבנון, זאת בהתאם להמלצת הוועדה אותה מינה, אשר בחנה את הענקת האות. "זהו צעד חשוב וערכי", מסר כוכבי, "צעד המבטא הוקרה עמוקה לשירותם של דורות רבים שהגנו על גבולה הצפוני של המדינה ואזרחיה". כעת, המלצת הרמטכ"ל תובא לאישור שר הביטחון בני גנץ. אם הוא יאשר זאת, היא תובא בהמשך לאישור ועדת השרים לענייני טקסים וסמלים.

הוועדה, שבראשה עמד שר הביטחון לשעבר שאול מופז, המליצה להכיר בתקופת הלחימה בלבנון כמערכה שתיקרא "המערכה ברצועת הביטחון בלבנון", וכאמור להעניק את האות לכל מי ש"נטל חלק בלחימה או במאמץ הנלווה אליה", לשון ההודעה, בין התאריכים 30 בספטמבר 1982 ל-24 במאי 2000. הוועדה הבהירה כי האות יינתן על פי עקרונות וקריטריונים שייקבעו בצה"ל בהמשך - ולא לכלל המשרתים בצבא באותה העת.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

ספירת הקולות בעיצומה: אלו המדינות שיכריעו את גורל הבחירות

קבינט הקורונה אישר: חנויות הרחוב ייפתחו ביום ראשון

טראמפ הכריז: "ניצחנו את הבחירות בגדול – התוצאות הן הונאה"

הנסיגה מלבנון
הנסיגה מלבנון | צילום: לע''מ

בין חברי הוועדה נכחו בין היתר גם נשיא בית הדין הצבאי לערעורים אלוף דורון פיילס, ראש אגף כוח האדם אלוף מוטי אלמוז, מפקד הגיס הצפוני ומפקד מערך התמרון אלוף יעקב בנג'ו, מפקד המכללות הצבאיות אלוף איתי וירוב וכן אלוף (מיל') גיורא איילנד.

נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס להחלטת הרמטכ"ל, ומסר: "מדובר בצעד ראוי וחשוב המהדהד את הערכת העם כולו אל מסירותו של דור לוחמים על הגנת גבולה הצפוני של מדינת ישראל. לוחמים, אשר ראו מול עיניהם במוצבים ובקרבות, את משימת ההגנה על יישובי הצפון, לחמו במערכה ולעיתים לא שבו ממנה".

שר הביטחון בני גנץ: "מברך על קבלת מסקנות הוועדה להענקת אות לתקופת הלחימה בלבנון בראשותו של שאול מופז ע"י הרמטכ"ל. שירתתי 22 שנים בלבנון ואני מכיר דרך הרגליים את הייחודיות של שירות באזור. עם כניסתי לתפקיד, הנושא הובא בפניי ודאגתי לקדם אותו יחד עם הרמטכ"ל. בקרוב אזמין את חברי הוועדה לדון בהמלצות".

אביב כוכבי
אביב כוכבי | צילום: רויטרס

גם ועד הפעולה להכרה בתקופת הלחימה ברצועת הביטחון בלבנון כמערכה מסרו כי הם "מתרגשים ומאושרים מההחלטה", וקראו לנתניהו וגנץ להביא את הנושא לאישור הממשלה כבר ביום ראשון הקרוב. "עיניהם של אלפי לוחמים ומשפחות שכולות נשואות אליכם על מנת שתסגרו את המעגל ותעשו את המעשה הנכון בשנה ה-20 לצאת צה"ל מלבנון".

יו"ר ארגון יד לבנים אלי בן שם בירך על החלטה, ומסר: "היום נעשה צדק היסטורי עם הנופלים. במלאת 20 שנה לנסיגת צה"ל מדרום לבנון, נכון וצודק יהיה להעניק אות ללוחמים רבים שנפלו על אדמת לבנון ובדרך אליה. נצדיע ונוקיר בדרך הזו את אלו שנפלו ואת הרבים רבים שנושאים איתם בזיכרון את התקופה ההיא. גיבורים חיים שמסתובבים בקרבנו ונושאים את צלקת לבנון על ליבם".