צה"ל יבחן: הענקת אות מערכה לתקופת הלחימה ברצועת הביטחון

הרמטכ"ל מינה ועדה בראשות שר הביטחון לשעבר מופז, שתשקול הענקת אות ללוחמים בלבנון. אם יוחלט להעניק את האות, ייבחנו נושאים נוספים כגון מתן שם למערכה וקריטריונים לזכאות

זמן צפייה: 12:18

הרמטכ"ל אביב כוכבי מינה היום (שלישי) באישור שר הביטחון בני גנץ ועדה שתבחן את האפשרות להענקת אות מערכה למשרתים בתקופת הלחימה של צה"ל ברצועת הביטחון. הוועדה צפויה להעביר את המלצותיה לראש המטה הכללי ושר הביטחון בחודשים הקרובים. אם תמצא הוועדה כי נכון להעניק אות מערכה, ייבחנו גם הנושאים הבאים: מתן שם למערכה, תקופה מזכה בקבלת האות והקריטריונים לזכאות.

בראש הוועדה יעמוד שר הביטחון לשעבר שאול מופז. נוסף אליו יהיו חברים בה ראש אגף כוח האדם מוטי, מפקד גיס 479 וראש חטיבת התורה וההדרכה, מפקד המכללות הצבאיות, נשיא בית הדין הצבאי לערעורים, וכן האלופים במיל' גיורא איילנד, משה קפלינסקי ועדו נחושתן.

שאול מופז, יעמוד בראש הוועדה
שאול מופז, יעמוד בראש הוועדה | צילום: רויטרס

בתגובה להחלטה, נמסר מוועד הפעולה להכרה במלחמה ברצועת הביטחון: "מברכים על הודעת דובר צה״ל ומשרד הביטחון. מינויה של הוועדה והרכב החברים בה משקפים כוונה רצינית וכנה לתקן את העוול ההיסטורי של השכחת המלחמה בלבנון. ההכרה כמלחמה היא עניין משמעותי עבור מאות המשפחות השכולות שאיבדו את יקיריהן על אדמת לבנון, אלפי הפצועים בגוף ובנפש כתוצאה שנות הלחימה ברצועת הביטחון ועבור הלוחמים ותומכי הלחימה שנטלו חלק במלחמה הארוכה ביותר בתולדות ישראל". הוועד צפוי לקיים בימים הקרובים פגישת עבודה עם שר הביטחון, רא״ל במיל׳ בני גנץ.

בחודשים האחרונים שודרו במהדורה המרכזית שני פרויקטים מיוחדים שעסקו בנושא: "זיכרון מלבנון", בהובלת אור הלר לקראת יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, ו"המלחמה שלא נגמרה", בהובלת אלון בן דוד שעסקה בציון 20 שנים ליציאה מרצועת הביטחון.

הנסיגה מלבנון
הנסיגה מלבנון | צילום: לע''מ

באחרונה, ברקע ציון שני עשורים לנסיגה, החל להתחדש השיח על הלחימה ועל חוויות הלוחמים. דף הפייסבוק שהוקם בידי אייל שחר לצורך תחקיר, "סיפורים מלבנון, מה שקרה במוצבים" - הפך לתופעה של ממש. אלפי לוחמים, בוגרי לבנון, ומשפחות שכולות פותחים שם את כל הפצעים, כולל הכול, בלי שום פילטרים. "זו לא קבוצת פייסבוק - זה ריפוי של אלפי אנשים", סיפר לחדשות 13 צחי הררי ששירת בגדוד 13 בגולני, במסגרת הפרויקט המיוחד "זכרון מלבנון". "זה אירוע היסטורי. זו פעם ראשונה שיש שיח לוחמים כזה והרבה מהחבר'ה שם אומרים את זה".

"זה שאין רשימת חללים, זה שאין למלחמה הזאת יום זיכרון משלה כמו לכל מלחמה אחרת זה מעליב", אמר חיים הר זהב, סמל מחלקה בגזרת כרכום, גדוד 931 בנח"ל. דניאל הלר, לוחם במוצבים ציפורן וגלילית, הוסיף כי "האימא שיושבת עכשיו בבית, הילד שלה לא נהרג בפעילות מבצעית. הילד שלה היה לוחם והוא נהרג במלחמה".