בכיר באמ"ן: "צה"ל ערוך למתקפת טילי שיוט איראניים על ישראל"

מאז התקיפה האיראנית בחודש שעבר על שדות הנפט בסעודיה, באגף המודיעין לומדים את פרטי התקרית, בוחנים כיצד כשלו מערכות ההגנה האמריקניות - ובודקים איך תתמודד ישראל עם תרחיש דומה

זמן צפייה: 02:40

התקיפה של איראן על שדות הנפט בסעודיה לפני כחודש, זוהתה על ידי צה"ל כאירוע משמעותי מאוד, שבתרחיש הקיצוני ביותר עלול להתרחש גם אצלנו. מאז התקיפה שהתרחשה באמצעות טילי שיוט ורחפנים, מנסים ללמוד באגף המודיעין של צה"ל מה בדיוק קרה שם.

כיצד כשלו מערכות ההגנה האמריקניות המתקדמות בסעודיה, כגון טילי הפטריוט והמכ"מים לאתר וליירט את המתקפה, ומעל הכל, בוחנים בקהילת המודיעין, מה מדינת ישראל תוכל לעשות בתרחיש דומה. "בגלל שאנחנו מתארים את האיום בצורה מאוד מושכלת ומאוד מאוזנת", אמר סא"ל י', ראש ענף כוחות קודס בחטיבת המחקר של צה"ל. "הצבא ערוך לתרחישים כאלו של התפתחות בגזרה הצפונית. גם למטח של טילי שיוט ורחפנים".

אמש בישיבת הקבינט, דיבר נתניהו על העברת מיליארדים למערכות הגנה והתקפה, אך כבר היום בידי צה"ל כלים מתקדמים ליירוט הטילים: מערכת "ברק 8" של התעשייה האווירית כבר מוצבת בים להגנה על כלי השיט ואסדות הגז, וביבשה יגנו מערכות "קלע דוד" ו"שרביט קסמים" של רפא"ל, בעלת טיל יירוט בעל יכולת תמרון שאמורה להגן מפני טילי השיוט האיראנים.

עוד בחדשות 13:

לאחר תקיפת מתקני הנפט: ארצות הברית תשלח כוחות לסעודיה

טראמפ: נראה שאיראן אחראית לתקיפה בסעודיה; ייתכן שנגיב בעוצמה

סעודיה: התקיפה לא בוצעה מתימן; נעשה שימוש בכלים איראניים

טיל שיוט איראני
טיל שיוט איראני | צילום: חדשות 13

בשבוע שעבר שודר ריאיון עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן שודר בתוכנית התחקירים "60 דקות" של רשת CBS ובמהלכו שודר לראשונה תיעוד של הפצצת מתקני הנפט בסעודיה. "ההתקפה לא פגעה רק בלב תעשיית האנרגיה הסעודית, אלא בתעשיית האנרגיה העלמית", אמר יורש העצר. "היא פגעה ב-5.5% של צרכי האנרגיה העולמית".

כשנשאל מדוע לדעתו איראן ביצעה את הפעולה, ענה: "אני מאמין שהם עשו זאת מתוך טיפשות, אני לא חושב שיש חשיבה אסטרטגית מאחורי הפעולה, רק טיפש יפגע ב-5% מאספקת האנרגיה, הם הוכיחו שהם טיפשים". כשנשאל האם לדעתו מדובר בפעולה מלחמתית, השיב בחיוב.

על האפשרות של מלחמה עם איראן והשפעותיה, ענה: "המזרח התיכון מספק 30% מהאנרגיה העולמית, כ-20% ממעברי הסחר, כ-4% מהתוצר המקומי הגולמי העולמי. דמייני ששלושת הדברים האלה יעצרו. המשמעות היא קריסה מוחלטת של הכלכלה העולמית, לא רק בסעודיה ובמזרח התיכון".

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

לפני כשבועיים אישר הפנטגון שליחת כוחות צבא אמריקנים לסעודיה, בעקבות התקיפה במתקני הנפט. ראש המטות המשולבים, ג'וזף דאנפורד, מסר כי כמה מאות חיילים יישלחו לאזור, אך סירב למסור פרטים ספציפיים. שר ההגנה האמריקני, מארק אספר, חזר על טענתו של טראמפ כי איראן היא זו שעומדת מאחורי המתקפה, אותה כינה "הסלמה דרמטית בתוקפנות של טהראן". אספר הוסיף: "המשימה תתמקד בסיוע בשיפור תשתיות ההגנה של סעודיה, והכוחות יוצבו באזור לצרכים הגנתיים בלבד. איננו מעוניינים בעימות, אך נהיה מוכנים לכך במקרה הצורך".

לדבריו, שליחת הכוחות נועדה להעביר לאיראן מסר כי ארצות הברית תגן על שותפותיה במזרח התיכון ותהיה מחויבת לאפשר מעבר דלקים סדיר במפרץ הפרסי.