מחיר ההשתמטות: למה הסלבס מעוניינים להתגייס לצה"ל יותר מבעבר?

בשנות ה-60 חיילי הלהקות הצבאיות זכו לפופולריות אדירה, בשנות ה-90 הסירוב של אומנים להתגייס קיבל לגיטימציה - והיום בחירה כזו גוררת השלכות כבדות משקל • "צה"ל גוט טאלנט", חלק ב'

זמן צפייה: 10:02

להקות צבאיות - אין עוד דבר כזה כמעט באף צבא אחר: חיילים וחיילות שמתגייסים רק כדי להופיע על במה. בשנות ה-60 הן זכו לפופולריות אדירה, עיצבו את פס הקול של המוזיקה הישראלית ויצרו להיטים בלתי נשכחים.

הדר הראל עמדה עד לאחרונה בראש ענף התרבות של צה"ל והיא נחשבת לאחת מאדריכלות המסלולים המיוחדים שמאפשרים לאומנים להתגייס ולהמשיך בקריירה שלהם. לדבריה, "מאחר שצה"ל הוא צבא העם, זו החובה שלו להמשיך ולחנך את אותם חיילים. אני לא רוצה שהחיילים האלה ייצאו אחרי כן כאזרחים, כ'נינג'ות', רק כלוחמים. אנחנו רוצים אותם כבני אדם ואני מאמינה שעולם התרבות מביא גם את זה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הוריה של אחת הנערות מפרשת הכדורגלנים: "יותר גרוע מאונס"

אגירת אוכל ובניית חדר כושר בבית: הישראלים שנערכים לגל השני

"הפסקתי לדמיין": כוכבי הצגות הילדים חוששים מהעתיד

אביב גפן
אביב גפן | צילום: לע''מ

בשנת 1992 זמר צעיר וחדש ושמו אביב גפן עורר סערה במדינה - הוא לא התגייס לצבא, הצטלם על שער העיתון בתמונה בלתי נשכחת וקרא לצעירים נוספים ללכת בדרכו. "הוא גדל במושבים של עמק חפר, באצולה של העמק שכולם הולכים ליחידות ולסיירות. מכשהוא לא יכול היה להתגייס בגלל פלטינות בגב הוא הפך את זה לאידיאולוגיה של אנטי-שירות. היום כוכב כזה ישלם על זה מחיר", הסביר דובר צה"ל לשעבר, תא"ל (במיל') אבי בניהו.

אם בשנות ה-90, כאשר רבין ניסה לעשות שלום, שנות אוסלו וההיפתחות של מדינת ישראל למערב עוד הייתה איכשהו לגיטימציה להיות כוכב נוער שלא מתגייס ומתריס נגד הצבא, הרי שהאינתיפאדה השנייה וקריסת תהליך השלום הפכו את האופציה הזו ללא לגיטימית בעליל עבור הסלבס. כעת, את הקו הנוקשה נגד אביב גפן מחליפים בצבא במדיניות הפוכה, כזאת שפותחת את השורות ומאפשרת לכוכבים ולכוכבות להתגייס.