תקיפת מטרות וחילוץ טייסים משטח האויב: התרגיל הגדול של חיה"א

חיל האוויר ביצע את "ורד הגליל", לשיפור המוכנות בזירה הצפונית, שבו דימה פגיעת טילים של חזבאללה במטוסים, תקיפה של אלפי מטרות ביום והגנה מרקטות. "דואגים לשמור על עליונות אווירית"

זמן צפייה: 01:30

חיל האוויר הציג היום (שלישי) את תרגיל "ורד הגליל" - תרגיל לשיפור המוכנות בזירה הצפונית, אשר החל ביום ראשון בשבע בבוקר במתכונת פתע - וצפוי להסתיים מחר. במהלך האימון, דימה החיל תקיפת מטרות בלבנון ובסוריה, בהן מטרות אזרחיות המשמשות את חזבאללה בשטח לבנון.

לשם האימון גייסו חיילי מילואים, בהם גם טייסים, כך שכלל החיל לקח בו חלק. בחיל האוויר ציינו כי כל אנשי המטה המבצעי של החיל כבר חוסו נגד הקורונה, וכי עד כה - יותר מ-80% מחיילי הסדיר ואנשי הקבע חוסנו גם הם. התרגיל, הדגישו, התקיים בהתאם להגבלות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

תיעוד: נערי גבעות משחיתים רכבי פלסטינים אחרי פינוי אוהל

אונס בת ה-10 בנגב: החשוד המרכזי בפרשה קשר עצמו למעשה

גנץ לא ישתתף בדיון הקבינט, תוכנית המענקים של נתניהו לא תקודם

תרגיל חיל האוויר ״ורד הגליל״
תרגיל חיל האוויר ״ורד הגליל״ | צילום: דובר צה''ל

האימון, כאמור, דימה תרחישי לחימה בצפון, ותרגל בין היתר פגיעה של טיל קרקע אוויר, אותו ירה ארגון חזבאללה לעבר מטוס של חיל האוויר - מה שהוביל, במסגרת התרגיל, למלחמה מול ארגון הטרור הפועל בלבנון.

ב"ורד הגליל" תרגלו גם פגיעה במערך הטילים והרקטות של חזבאללה בביירות ובדרום לבנון, תקיפת 3,000 מטרות ביום, וכן הגנה אווירית מטילים, רקטות וטילי שיוט. בנוסף, החיל דימה נפילת מטוסים של חיל האוויר וחילוץ טייסים משטח האויב.

תרגיל חיל האוויר ״ורד הגליל״
תרגיל חיל האוויר ״ורד הגליל״ | צילום: דובר צה''ל

בצה"ל הסבירו כי "התרגיל מדמה תרחישי לחימה בזירה הצפונית ותרגל את כלל מערכי חיל האוויר במשימות הליבה של החיל ובהן שמירה על עליונות אווירית, הגנת שמי המדינה, וכן משימות תקיפה ואיסוף מודיעין. בתרגיל נבחנו תהליכי תכנון ושליטה וביצוע וכן יכולות לוגיסטיות וטכנולוגיות מקצה לקצה, תוך שימת דגש על שמירת חופש הפעולה האווירי ורציפות תפקודית מלאה".

מפקד בסיס רמון, אל"מ י', אמר כי "אנחנו כחיל דואגים לשמור על העליונות האווירית ולא נוכל לקבל ירי של מערכות נשק לעבר כלי טיס בזירה שבה אנחנו פועלים, ובתרגיל הזה אנו מתרגלים את הפעולות של כל החיל במעבר לחירום ובהתמודדות עם איומים כאלה. אנו מבינים שבסיטואציה הנוכחית זה שריר שמאוד נרצה לחזק אותו, הדריכות והמעבר הקצר משגרה לחירום ישפיעו על התוצאות בזירה הצפונית".

תרגיל חיל האוויר ״ורד הגליל״
תרגיל חיל האוויר ״ורד הגליל״ | צילום: דובר צה''ל

לפי אגף המודיעין בצה"ל, ארגון הטרור חזבאללה נרתע ממלחמה עם ישראל ולכן אינו מעוניין בה - כך עולה מהערכותיו לשנת 2021 שפורסמו לפני שבוע. עם זאת, באמ"ן הגדירו את רצף המהלומות שחטפו חזבאללה, איראן והסורים כ"גרעון הרתעתי" שעלול לדחוף אותם לפעול נגד ישראל, ואפילו לגרור למערכה צבאית בת מספר ימים באזור הצפון. על פי החוקים החדשים של ארגון הטרור לימי הלחימה, לא יתבצע ירי על אזרחים וחילופי האש יהיו מוגבלים בטווח ובהיקף.

לדברי אגף המודיעין, חזבאללה נכשל פעמיים בניסיון להוציא לפועל פעולת נקם בישראל, זאת בתגובה להרג הפעיל על ידי ישראל ביולי אשתקד בדמשק, לדברי ארגון הטרור. הערכה היא כי חזבאללה עדיין נחוש להגיב בגבול הצפוני, וזאת על פי משוואות התגובה של הארגון. עוד מעריכים באמ"ן כי נסראללה מוכן לבצע פיגוע על גדר הגבול, גם במחיר תגובה ישראלית חריגה שתוביל למערכה קצרה, ואף מוכן להפיל מל"ט של חיל האוויר כדי להגיע לאיזון המשוואה מבחינתו.