סיבת המוות הנפוצה ביותר בצה"ל ב-2020 – חיילים ששמו קץ לחייהם

ראש אכ"א חשף כי לפחות תשעה משרתים בצבא התאבדו, שישה נהרגו בתאונות דרכים, ורק אחד, הלוחם עמית בן יגאל, נהרג במהלך פעילות מבצעית. "המפקדים עוברים סדנה להתמודדות עם סוגיות אובדנות"

חיילים מהגב
חיילים (אילוסטרציה) | צילום: רויטרס

צה"ל פרסם היום (ראשון) את הנתונים אודות מקרי המוות בצה"ל ב-2020. 28 חיילים הלכו לעולמם במהלך השנה, כאשר סיבת המוות הנפוצה ביותר היא מקרי אובדנות - לפחות תשעה חיילים שמו קץ לחייהם. חמישה מהם ממקצועות לוחמה, שמונה גברים ואישה אחת.

חייל אחד בלבד נהרג בפעילות מבצעית - עמית בן יגאל. שישה משרתים נהרגו בתאונות דרכים, ושניים נוספים - בתאונות עבודה (כאשר אחד מהם היה נכה עבודה במשך כמה שנים, והלך לעולמו בשנה האחרונה). שלושה מרשתי צה"ל נהרגו בפעילויות אחרות (למשל אסון טבע, ומקרה נוסף שלא ניתן עוד לשייך לאובדנות). חמישה נפטרו ממחלות.

בשנת 2019 נספרו 27 הרוגים - השנה עם מספר החללים הנמוך ביותר מאז הוקם צה"ל. באותה שנה הלכו לעולמם 12 חיילים ששמו קץ לחייהם, כך שנרשמה ירידה של 3 במספר מקרי האובדנות.

עוד בחדשות 13:

ישראלית כבת 40 נפצעה קשה מאבנים שנזרקו לעבר רכבה בבנימין

זעם על הכוונה לסגור את מערכת החינוך: "פארסה של משרד הבריאות"

ארגוני המסחר באולטימטום לממשלה: סגר מלא ממחר – או שנפתח הכול

חיילים
חיילים | צילום: iStock

ראש אגף כוח אדם בצה"ל, אלוף מוטי אלמוז, התייחס לסוגיית האובדנות ואמר כי כל המפקדים בהכנות הסגלים עוברים סדנה עם גורמי המקצוע, על מנת להתמודד עם הסוגיה. "אם חייל מודיע שהוא אובדני, זה המקרה הקל. העניין הוא לאתר מראש ולזהות בזמן אמת", הסביר. עוד הדגיש אלמוז כי מושם דגש רב על למידה מתחקירים על מנת להימנע מטעויות, והוסיף כי מדובר במאמץ משמעותי בשל התחלופה הגבוהה של מפקדים.

לדבריו, צה"ל הוריד בשנים האחרונות ב-75% את מקרי ההתאבדות. אלמוז הוסיף כי מדובר בחצי מהיקף המתאבדים במדינות ה-OECD, אך יש עוד מקום לשיפור. הוא הצביע על שני סוגים של מקרים אובדניים: חייל שנכנס לתקופה קשה ומסמן לסביבה, הרבה פעמים סימנים שניתן לגלות בדיעבד, שהוא זקוק לעזרה. הקבוצה הקטנה בין השתיים לטענתו היא חייל שקיבל את ההחלטה, ומה שייעשה לא בטוח שיצליח למנוע זאת.

בהתייחס למגפת הקורונה, ציין אלמוז כי אף חייל לא הלך לעולמו כתוצאה מהנגיף, אך הוסיף כי ב-2021 יהיה צורך להיזהר מאובדנות מכיוון שעלולות להיות השלכות למצב הנוכחי. בהתייחס לתמותה כתוצאה ממחלות, אמר, נראה כי המספרים נותרו יציבים למדי.

אלוף מוטי אלמוז, ראש אכ''א
אלוף מוטי אלמוז, ראש אכ''א | צילום: חדשות 13

אלמוז אמר כי הוא מנחה את המפקדים לשים לב לאמירות של חיילים שמביעים תחושות כי הם אינם משמעותיים, והוסיף כי הוא שם דגש על מעבר של חיילים בין קווים ואימונים. "השינויים האלו של המיקום ושל האוכל, בעיקר בזמן הקורונה, הם משמעותיים", הסביר.

דגש נוסף שאליו התייחס הוא תחושות אכזבה של חיילים - נפילה ממסלול יוקרתי או מתפקיד מסוים. "אנחנו מנסים להנחיל שאכזבות זה דבר שצריך להיות תחת פיקוד - ללוות את החייל ולא לעזוב אותו", אמר. "לפעמים הוא נושא תחושה של חוסר הצלחה וזה מאוד משמעותי".

עוד סיפר אלמוז: "ישנם מקרים של פירוש לא נכון של המצב בבית - בעיקר בזמן הקורונה. קרה לנו מקרה שחייל זיהה מצב כלכלי חמור ממה שהוא בפועל. זה גורם לחיילים להרגיש אגואיסטים, כי למה הם לא מסייעים בבית. אנחנו צריכים לתפוס את האירועים האלו". לבסוף התייחס גם להיבט של נוקשות של מפקדים: "מפקדים שמקבלים החלטות נוקשות יותר, ומתישהו זה מתפרץ אצל החייל".

 

מוקדי סיוע:

סה״ר www.Sahar.org.il
ער״ן 1201
בשביל החיים- סיוע למשפחות שיקיריהן התאבדו- 037487771,
www.path-to-life.org