27 חיילי צה"ל נהרגו ב-2019: השנה עם מספר החללים הנמוך ביותר

אגף כוח אדם פרסם את דוח הנפגעים לשנה החולפת, ממנו עולה כי 12 חיילים התאבדו במהלך השנה החולפת - גורם המוות המרכזי ביותר. 3 בלבד נהרגו בפעילות מבצעית

 חיילים מהגב
חיילים מהגב | צילום: רויטרס

אגף כוח אדם בצה"ל פרסם היום (רביעי) את דוח הנפגעים השנתי של 2019, ממנו עולה כי הייתה זאת השנה עם מספר ההרוגים הנמוך ביותר בתולדות צה"ל. 27 חיילים נהרגו במהלך השנה שעברה – כמעט מחציתם (12) התאבדו ושלושה בלבד נהרגו בפעילות מבצעית.

למניין ההרוגים נכנס השנה זכריה באומל, ששיירי גופתו הוחזרו לישראל השנה 37 שנה לאחר שנפל בקרב סולטן יעקוב. באומל הוגדר כנעדר מאז נפילתו, ולאחר השבתו הוכרז חלל. בנוסף, נהרגו השנה דביר שורק, שנדקר למוות בפיגוע בגוש עציון, וגל קיידאן שנהרג בפיגוע באריאל.

החייל דביר יהודה שורק, שנדקר למוות בגוש עציון
החייל דביר יהודה שורק, שנדקר למוות בגוש עציון | צילום: חדשות 13

בשנה החולפת חלה ירידה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים בצה"ל, ועומד על חמישה הרוגים - לעומת 14 ב-2018 ו-12 ב-2017. מגמה זו מנוגדת למגמה הכללית בישראל, שרשמה בשנה שעברה עלייה משמעותית במספר ההרוגים.

"השורה התחתונה היא בשורה שמספר החללים בשנת 2019 ממשיך להיות במגמת ירידה. ב2019 זה מספר החללים הנמוך ביותר מאז הקמת צהל. כל חלל מבחינתנו הוא עולם ומלואו ונמשיך לתחקר את עצמנו כדי למנוע את החלל הבא. המגמה לא מספיקה. נמשיך לבחון אותה שנים קדימה כדי להקטין את מספר החללים והנפגעים כל שנה".

ארגון נכי צה"ל מסר בתגובה לנתונים: "העובדה כי בשנה האחרונה היה מספר החללים הנמוך ביותר מאז הקמת צה״ל ומספר הפצועים קשה הנמוך בעשור האחרון - מעודדת ומשמחת. עם זאת, המספר שפורסם משקף רק את הפצועים המוגדרים פצועים קשה. חשוב להבין, כי מידי יום מתווספים פצועים בדרגות פציעה שונות אל משפחת ארגון נכי צה״ל. הפצועים הללו ממשיכים לשלם מחיר יקר מאוד, בגוף ובנפש, לעתים למשך כל חייהם. על מדינת ישראל ומשרד הביטחון מוטלת החובה לדאוג לטיפולם המלא של נכי צה״ל, על כל המשתמע".