מפקד שזרק פטיש ומפקדת שהוציאה מהארון: תלונות החיילים ב-2020

5,706 תלונות הוגשו אשתקד לנציב קבילות החיילים, ירידה של 7% בהשוואה ל-2019. 56% מהתלונות הגיעו מחיילים בשירות חובה, 70% הוגשו בעילום שם. 61% מהתלונות שטופלו - היו מוצדקות • הדוח מלא

Whatsapp Image 2019 12 05 At 1
תרגיל | צילום: דובר צה"ל

5,706 תלונות הגישו השנה חיילי צה"ל למשרד הביטחון, זאת, לעומת 6,114 ב-2019 - כך עולה מדוח נציב קבילות החיילים לשנת 2020 שפורסם הבוקר (רביעי). 61% מאלו שטופלו נמצאו מוצדקות. על פי הנתונים, 56% ממגישי התלונות היו חיילים בשירות חובה, 12% אנשי קבע, 9% משרתי מילואים ו-17% מועמדים לגיוס.

מהנתונים עולה "תמונה מדאיגה", לשון ההודעה, על חוסר מקצועיות של גורמי מקצוע שלא מכירים את ההנחיות, ומוסרים מידע שגוי למשרתים הפונים בבקשה לקבל עזרה. מה גם, כמה מהחיילים התלוננו שעבר זמן עד שקיבלו מענה - ולפעמים, כמה מבקשותיהם זכו להתעלמות מוחלטת.

חיילים באימון
חיילים באימון | צילום: רויטרס

המפקד שהשליך סכין לעבר חייל - והחייל שנפגע בקרנית העין אך לא קיבל הפניה לבית חולים

בשנה החולפת פחת מספר הקבילות שהגישו מיועדים לשירות ביטחון. בנוסף, בשנת 2020 - ולראשונה מזה כמה שנים, לא התקבלו במשרד הביטחון תלונות בענייני גזענות. לצד זאת, חלה עלייה של 70% בתלונות שהוגשו בעילום שם.

הדוח פירט, בין היתר, מקרים שבהם מפקדים נקטו באלימות מילולית או פיזית נגד חיילים. במקרה אחד, תואר כיצד מפקד השליך סכין לעבר חייל שלו. האירוע החל בכך שמפקד הפלוגה וַאחד החיילים השליכו חפצים זה לעבר זה. בשלב מסוים, הזהיר מפקד הפלוגה את החייל שלא יזרוק עליו שוב חפצים - וזרק לעברו את הסכין. למרבה המזל, הסכין פגעה בקיר.

במקרה אחר, חייל בשירות חובה טען כי מפקדו קילל אותו והשליך לעברו פטיש. המקרה אירע כאשר החייל ומפקדו ישבו יחדיו מחוץ למשרדם, והחייל עישן סיגריה. כשהעשן הפריע למפקד, הוא קילל את החייל והשליך לעברו את הפטיש. לדברי המפקד, היחסים בינו ובין החייל "פתוחים ומשוחררים ומעשיו נעשו בבדיחות הדעת כדי להתקרב לחייל, וללא כוונה לפגוע בו".

סיום תרגיל צבאי נרחב ורב-זרועי לתרגול תרחישי מוכנות בזירה צפונית
סיום תרגיל צבאי נרחב ורב-זרועי לתרגול תרחישי מוכנות בזירה צפונית | צילום: דובר צה''ל

תלונה אחרת שהגיעה לנציב קבילות החיילים, מספרת כיצד מפקדת הפרה את פרטיותה של אחת החיילות שלה, ואף חשפה בפני אביה של החיילת כי בתו משתייכת לקהילה הגאה, וכי יש לה בת זוג קבועה. בהמשך, הסבירה המפקדת כי סברה שאביה של החיילת מודע לנטיותיה המיניות של בתו, והתנצלה.

חיילים משקיפים על הגדר
חיילים משקיפים על הגדר | צילום: דובר צה''ל

במקרים אחדים, חיילים התבקשו לבצע פעילות מסוימת למרות שניתן להם פטור רפואי, או נדרשו לשוב ליחידתם בניגוד להמלצות הרופא המטפל. על פי הדוח, הסיבה לכך היא משום ש"מפקדים רבים אינם מכירים די הצורך את אחריותם ואת חובתם להבטחת זכויותיהם הרפואיות של פקודיהם".

מקרה נוסף שהובא בפני הנציב היה של רופאת גדוד, שהחליטה שלא להפנות חייל שהותז לעיניו חומר כימי לבדיקה דחופה של רופא עיניים. החלטת הרופאה התקבלה על סמך ייעוץ רפואי טלפוני שקיבלה מרופא בכיר מבית חולים אזרחי. מאוחר יותר, הגיע החייל באופן עצמאי לבית חולים ואושפז לארבעה ימים בשל פגיעה בקרנית העין.

פעילות צה''ל ביהודה ושומרון
פעילות צה''ל ביהודה ושומרון (ארכיון) | צילום: דובר צה''ל

טיפול צה"ל במשבר הקורונה

בדוח הובאו גם תלונות של חיילים, שהתקבלו במשרד הביטחון עם פרוץ מגפת הקורונה. נוכח קבילות אלו ופניית הנציב לחיל הרפואה, הוחלט באפריל 2020 לעדכן את ההנחיות בנושא. באחת התלונות שהגיעה, למשל, נטען כי במקרים שבהם נדרש בידוד של מספר רב של חיילים ביחידה, לא ניתן היה להקפיד על בידוד פרטני וכל המבודדים שהו יחד באופן שהעלה את הסיכון להידבקות.

באחד המקרים, חייל שנדרש לבידוד משום שבני משפחתו חויבו בכך, התבקש על ידי מפקדו להגיע בחזרה ליחידה ולהעביר את ימי הבידוד דווקא בבסיס. במקרה אחר, חייל שאובחן חולה קורונה נאלץ להמתין 18 שעות להסעה מבית החולים לביתו - ללא סיוע מפקדיו. בסופו של דבר, מנהל חדר המיון סייע בהסעתו של החייל באמבולנס מטעם בית החולים.

תמונתו של מ''מ נציב קבילות החיילים ומבקר מערכת הביטחון, תא''ל (מיל') איתן דהן
תמונתו של מ''מ נציב קבילות החיילים ומבקר מערכת הביטחון, תא''ל (מיל') איתן דהן | צילום: טל עוז, משרד הביטחון

מי שהגיש את הדוח המלא לשר הביטחון בני גנץ הוא מ"מ נציב קבילות החיילים ומבקר מערכת הביטחון, תא"ל (מיל') איתן דהן, המסיים בימים אלה שנתיים בתפקיד. במהלך היום, יובאו עיקרי הדוח  בפני ועדת החוץ והביטחון של הכנסת.

גנץ התייחס לממצאי הדוח: "כשחיילי צה"ל מתגייסים, אנחנו לא יכולים להבטיח להם שלא יסכנו את חייהם או שיהיה להם שירות שיעניין אותם. אבל אנחנו חייבים להבטיח יחס הוגן וטיפול רפואי ראוי. אני בטוח שצה"ל יוכל ללמוד הרבה מהדוח, ואני מברך על השיפור שחל בנושא המענה הרפואי לחיילים במסגרת הקורונה. זה נושא שעוד ילווה אותנו וחייבים להקפיד שאנחנו נותנים לו מענה רציף ויעיל".

שר הביטחון, בני גנץ, מקבל את הדוח ממ''מ נציב קבילות החיילים, תא''ל (במיל') איתן דהן
שר הביטחון, בני גנץ, מקבל את הדוח ממ''מ נציב קבילות החיילים, תא''ל (במיל') איתן דהן | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון