מטחים לעבר שדרות ועוטף עזה; צה"ל תקף מטרות ברצועה

הבוקר התחדש ירי הרקטות לעבר יישובי הדרום לאחר לילה שקט. התרעות צבע אדום נשמעו בכל רחבי העוטף. מטוסי חיל האוויר תקפו משגרים בצפון הרצועה. הצירים הסמוכים לגדר המערכת נסגרו לתנועה

ירי לעוטף עזה
הירי לעבר העוטף, הבוקר | צילום: נאור דגן

הסלמה בדרום: בתום הערכת מצב לילית, החליטו הבוקר (שבת) במערכת הביטחון לנקוט בצעדי מנע לקראת אפשרות של הסלמה בעקבות האירועים אמש סמוך לגדר המערכת ברצועה. בין היתר חוף זיקים נסגר למבקרים, וכן צירים הסמוכים לגדר המערכת.

מדובר צה"ל נמסר הבוקר כי כלל צירי הגישה מערבה מכביש 232 יחסמו לתנועה; בנוסף, תיאסר כניסה לגבעת קובי בשדרות, גבעת הפעמונים, אתר "חץ שחור", כבעת נזמית וגבעת הפרש הבודד. "יש להמשיך להישמע להוראות שיימסרו על ידי צה"ל", נמסר.

הבוקר נורתה רקטה מכיוון עזה לעבר ישראל. הרקטה נפלה בשטחים פתוחים בדרום המועצה האזורית אשכול. מהמועצה נמסר כי לא הופעלה התרעת צבע אדום, כיוון שלא נשכפה סכנה לישובים כתוצאה מהירי. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. מדובר צה"ל נמסר, כי אין שינוי בהנחיות לתושבים, למעט חסימת הגישה לאזור גדר המערכת.

אמש הטילו חמאס והג'יהאד האסלאמי על ישראל את האחריות להסלמה, שאירעה בעקבות תקרית הירי בגבול הרצועה שבה נפצעו שניים, קצין גשישים וחיילת. בעקבות האירוע תקף צה"ל ברצועה וגרם למותם של ארבעה פלסטינים, כך על פי דיווחים ברצועה.

קצין הגששים נפצע בינוני מירי צלף ברגלו בגבול רצועת עזה. מסוק הוקפץ למקום ופינה אותו לבית החולים סורוקה בבאר שבע, שם הועבר לחדר הניתוח. החיילת נפצעה קל מרסיסים ופונתה על ידי אמבולנס צבאי לבית החולים סורוקה גם כן. בעקבות זאת, החל צה"ל בתקיפת מטרות של חמאס ברצועת עזה, מה שהוביל למותם של שני פלסטינים - כך דווח ממשרד הבריאות בעזה.

אזור תקרית הירי בגבול רצועת עזה
תקרית הירי שבו נפצעו שני החיילים, תיעוד מהשטח הפלסטיני | צילום: צילום פלסטיני
הפגנות שבועיות ברצועה
ההפגנות על הגדר בעזה, אמש | צילום: צילום פלסטיני

כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו על כך שמוצב של הפלגים הפלסטיניים במרכז הרצועה הותקף, ועל כך שמלבד ההרוגים ישנם גם שלושה פצועים. בנוסף, דווח על תקיפות שמבצעים מזל"טים של חיל האוויר באזור אל-בוריג', וכן על הירי שבוצע לעבר כוח צה"ל שפעל מול גדר המערכת. במקביל, נהרג פלסטיני נוסף בעימותים עם כוחות הביטחון סמוך לגבול רצועת עזה, זאת במסגרת העימותים הנערכים מדי יום שישי. ממשרד הבריאות בעזה דווח גם כי 57 מפגינים נפצעו.

מחמ"ל הפלגים הפלסטיניים המשותף נמסר בעקבות התקריות האלימות, כי "בשל התוקפנות הציונית נגד העם הפלסטיני, מפקדת החמ"ל קוראת לכלל חברות בו להעלות את הכוננות ולהיות מוכנות להגיב על הפשעים של האויב".  פלוגות אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, איימה גם היא בהודעה רשמית על ישראל בה נכתב כי "לוחמיה מוכנים לכלל התרחישים".

גם חמאס פרסם הודעה רשמית שבה הטיל על ישראל את מלוא האחריות להשלכות של ההסלמה הנוכחית, שלדברי הארגון נבעו מהפגיעות במפגינים הבלתי אלימים ובפעיליו. בהודעה נמסר כי "לא נאפשר לישראל להמשיך לפגוע בעם הפלסטיני ולהטיל עליו מצור, וננצל את כל האמצעים והרצון שברשותנו כדי להגן על העם הפלסטיני ולבלום את התוקפנות".

האירועים האלימים בגזרה הדרומית החלו אתמול בשעות הצהריים כשאלפי פלסטינים הפגינו לאורך חמישה מוקדים בגדר המערכת. בין היתר הם יידו אבנים והשליכו מטענים לעבר כוחות צה"ל, שהשיבו בירי ובאמצעים לפיזור הפגנות. במקביל, פרצו גם שתי שריפות במועצה האזורית שדות נגב שבעוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה. כוחות הכיבוי השתלטו על האש.