שנה ל"בית הקלפים": כך התנהל המבצע הנרחב נגד האיראנים בסוריה

במאי אשתקד יצא צה"ל להתנגשות הישירה ביותר בין חיל האוויר לאיראן על אדמת השכנה מצפון. כעת, הטייסים ואנשי המודיעין שלקחו בו חלק משחזרים: "כל מה שאתה עושה באימונים מתנקז לרגע הזה"

זמן צפייה: 11:13

לפני כמעט שנה, בליל העשירי במאי, יצא צה"ל למבצע "בית הקלפים". זו הייתה ההתנגשות הנרחבת והישירה ביותר בין חיל האוויר לבין איראן - על אדמת סוריה. הרקע למבצע, היה ההחלטה האיראנית לפתוח חזית שנייה מול ישראל, באמצעות שכנתנו מצפון. במשך חודשים, העבירו האיראנים מערכות הגנה אווירית, מטוסים ללא טייס ונשק מתקדם לאזור.

סגן אלוף א', ראש ענף "כוחות קודס" בחטיבת המחקר באמ"ן, אמר: "לפני שלוש שנים אמ"ן הצביעה על אופציה לפיה דאע"ש הולך ומתכווץ, ונפתח חלון הזדמנויות לייצוב סוריה. האיראנים, שהשקיעו הרבה מאוד בלכווץ את דאע"ש באזור, הבינו שיש להם פוטניציאל גדול מאוד לבנות סוג של בסיס קדמי מול אויבת מרכזית שלהם - ישראל".

כשלושה חודשים קודם לכן, מל"ט איראני חמוש חדר לישראל והופל על ידי מסוק אפאצ'י. בתקיפת התגובה של חיל האוויר, מטוס F-16 הופל מטיל סורי, לראשונה מזה 34 שנים. בפעם הראשונה אחרי עשרות שנים, טייסי חיל האוויר הבינו שאינם חסינים מפגיעה. צה"ל היה נחוש להוכיח לאיראנים שהפלת המטוס לא תוביל לשינוי המדיניות, ובשורת תקיפות של בסיסים איראניים ומתקנים סוריים היו לאיראנים עשרות הרוגים - וכוחות קודס החליטו לנקום.

מטוס קרב
מטוס קרוב | צילום: החדשות 13

צה"ל סיכל את הנקמה האיראנית שוב ושוב, בכוננות גבוהה המכונה כוננות "שחמט", ופגע ברקטות וטילים בסוריה. ואז, בלילה של העשרה במאי - הגיעה התגובה. קצת אחרי חצות, כוחות קודס שיגרו מפרברי דמשק מטח של 32 רקטות לעבר החרמון. ארבע יורטו בידי כיפת ברזל והשאר נפלו בשטח סוריה. בחיל האוויר כינו את התגובה- מבצע "בית הקלפים".

סגן אלוף ר', מפקד טייסת "העקרב", סיפר כי "הבנו שהמשחק פה הוא משחק הרתעה. היו תחושות חזקות של 'זה המאני-טיים'. זה היה מבצע מתואם, מורכב ומתוזמן עם תוצאה סופית מעולה, זה נותן תחושת ביטחון עצומה. אתה מבין שכל מה שאתה עושה באימונים מתנקז לרגע הזה". עוד הוסיף כי "מבחינתנו זאת נקודת הפתיחה בלבד, שממנה נפגוש את המבצע הבא".

בדיעבד, כשנה אחרי, כבר מותר לספר שישראל נערכה בלילה ההוא למהלך הרבה יותר משמעותי מליל קרב בודד בסוריה, אולי אפילו למלחמה כוללת עם איראן. אלא שהמלחמה הגדולה עם האיראנים לא הגיעה. כוחות קודס אולי בחרו שלא להגיב, אך למרות זאת, הם בהחלט לא מראים סימנים להתקפלות מסוריה.