מטפלת במרכז חוסן: "המצב לא נורמלי – אבל זה נורמלי לפחד"

הפסיכולוגית עדי הנדל מסייעת ומרגיעה הורים רבים במרכז באשקלון שנפתח רק בשבוע שעבר. "הילדים פוחדים פחד מוות – ההורים חסרי אונים כי הם לא מצליחים להגן על הגורים שלהם"

זמן צפייה: 04:31

הסלמה בדרום: מאות פניות מתושבים שנזקקו לסיוע נפשי, הגיעו למרכזי החוסן מאז תחילת ההסלמה אתמול (ראשון). הפסיכולוגית עדי הנדל עובדת במרכז החוסן שנפתח רק בשבוע שעבר באשקלון, והיום הרגיעה הורים רבים.

באחת משיחותיה תועדה עבור חדשות 13 נשמעה הנדל מנחה אם לנערה בת 12 איך להתמודד עם החרדות שתקפו את בתה בעקבות המצב הביטחוני. "את יכולה לתאר לי מה זה אומר התקפי חרדה?", שאלה את האם. "כשיש לנו מצב לחוץ כזה ואנחנו מקיאים ורועדים – זה הגיוני. אנחנו במצב לא נורמלי, אז ההתנהגות שלה והלחץ הם נורמליים".

עוד בחדשות 13:

צה"ל תקף יעדי ג'יהאד אסלאמי ברצועה; יירוט באשקלון • ישיר

בנט על התקיפה בסוריה: "חיסלנו לפחות שישה מחבלים"

פיצוץ בחצר הבית בשדרות: תיעוד פגיעת רסיסי הרקטה

הפסיכולוגית עדי הנדל
הפסיכולוגית עדי הנדל | צילום: חדשות 13

"יופי שהיא משתפת אותך, במקרים האלו ללטף ולחבק", עודדה הנדל את האם. "זה בסדר שהיא רוצה ללכת לממ"ד או להישאר בבית גם בימים הקרובים. אם זה ממשיך לעבר, גם שבוע-שבועיים אחרי שהמצב נרגע – אני באמת ממליצה על טיפול".

הנדל הסבירה כי לחרדה מתלוות גם תופעות גופניות. "כשאנחנו מקיאים, רועדים, אפילו 'מפספסים' זה תגובה לפחד נורא גדול. הילדים מרגישים פחד מוות, מתקיפים את הבית שלהם והם גם רואים את הטילים והיירוטים", אמרה. "אני מקווה שזה לא ילווה אותם לכל החיים, אבל יש אנשים שיש להם יותר חוסן וכאלו שיש להם פחות חוסן".

"המצב הוא לא נורמלי, אף ילד בעולם לא אמור לחוות חוויות כאלו במדינה שלו, בבית שלו", הוסיפה. "ההורים חסרי אונים, אתה רוצה להגן על הגור שלך ולא מצליח. זה מייאש. צריך לנרמל את הפחד, להגיד לילדים שזה נורמלי לפחד, כי המצב באמת לא נורמלי".

נפילת רקטה בגן שעשועים בשדרות
נפילת רקטה בגן שעשועים בשדרות | צילום: ניר נוסוייב

מוקדם יותר אישר דובר צה"ל כי חיל האוויר תקף יעדי טרור של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. מטוסי ומסוקי קרב פגעו במתחם צבאי של הארגון בחאן יונס, המשמש לאימונים ולאחסון אמצעי לחימה, וכן תשתית תת קרקעית של הארגון באל-בריג'. מאוחר יותר נורתה רקטה לעבר אזור התעשייה באשקלון, שיורטה על ידי כיפת ברזל. בתוך כך נמשך הירי לעבר יישובי עוטף עזה ונתיבות - שם יורטו ארבעה שיגורים. לא ידוע על נפגעים בגוף אך נרשמו פניות רבות למרכזי החוסן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לראשי הרשויות בעוטף כי "לא פוסלים אפשרות להרחיב את התקיפה ברצועה". דובר הג'יהאד האסלאמי, מוסעב ברים: "ההתנגדות יכולה לגדוע את ידו של הכיבוש ולהגן על עמה".

כמה שעות לאחר מכן חזר נתניהו על האיום, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "חיסלנו מחבלים רבים ופגענו בתשתיות טרור. נמשיך לתקוף. אם חמאס והג'יהאד האיסלמי לא יפסיקו את האש לחלוטין, ניאלץ להפעיל את תוכנית המערכה הרחבה שהכנו. נעשה מה שצריך כדי להחזיר את הביטחון המוחלט לתושבי הדרום".