ירייה באפלה: בחזרה למבצעי החיסול הנועזים שביצעה ישראל

בתי הקברות בעזה מלאים בתוצאות של סיכולים ממוקדים שביצעה ישראל בעשורים האחרונים. עם זאת, הטרור והמחבלים לא נעלמים, הם רק מתחלפים. כך הפכה שיטת החיסולים - למדיניות

זמן צפייה: 07:43

חיסולו מהאוויר של בכיר הג'יהאד האיסלאמי בהא אבו אל-עטא ברצועת עזה, שוב הציף את הדיון על תורת הסיכול הממוקד של ישראל, אבל הוא היה רק אחד מעשרות פעילי טרור שצה"ל ושב"כ התנקשו בהם מאז ימי האינתיפאדה השנייה. בתי הקברות בעזה מלאים בתוצאות של מבצעי חיסול שביצעה ישראל בעשורים האחרונים. עם זאת, הטרור והמחבלים לא נעלמים - הם רק מתחלפים.

מאז ומעולם פעלו מדינות לחסל אינידבידואלים שהיוו איום, אבל ישראל שמאז הקמתה מתמודדת מול טרור - הפכה את השיטה למדיניות. טרור המתאבדים שהופיע כאן לפני 25 שנה סימן סוג חדש של טרור מפחיד וקטלני יותר מכל קודמיו. מאחורי השיטה החדשה עמד אדם אחד יחיא עייאש, פעיל חמאס נחוש ואכזרי במיוחד, מומחה בהכנת מטעני חבלה, ובגיוס מתאבדים לשאת אותם.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

מתווה גנץ לאחדות: "אכהן ראשון, נתניהו יוכל לשוב – אם יזוכה"

השריפה בנתניה: רפאל ואלעזר אוחנה הם הילדים שנספו בדליקה

"הילדים בסכנה": האם חוק הפיקוח אכן שומר על הפעוטות?

קרובי משפחה וחברים נושאים את ארונה של איה מסארווה
קרובי משפחה וחברים נושאים את ארונה של איה מסארווה | צילום: רויטרס

החדשנות שלו עוררה גם את היצירתיות אצל האנשים שניסו ללכוד אותו. אחרי מרדף ממושך ועקר הוחלט לחסל אותו באמצעות טלפון סלולרי ממולכד. "אנשי הטכנולוגיה אמרו 'אם אתם יודעים להבטיח שהוא ידבר עם המכשיר צמוד לאוזן, אנחנו יכולים להכין לכם גפילטע סלולר'" - מכשיר ממולא בחומר נפץ שיעשה את העבודה ביום פקודה, סיפר אבי דיכטר שהיה ראש מרחב דרום בזמן המבצע.

לבסוף ואחרי לא מעט קשיים, זה עבד. עיאש חוסל במטען מתוחכם לא פחות מהמטענים שידע להכין בעצמו, אבל בינתיים כבר קמו לו יורשים. הוא עזב את העולם, אבל טרור המתאבדים נשאר אחריו. מאז הורו ראשי ממשלה בישראל על חיסולם של מאות מחבלים אחרים, וגם אם החיסולים נתנו לנו לא פעם תחושה של סיפוק - את הטרור הם לא חיסלו.

הסיפורים המלאים על מבצעי החיסול הנועזים - בסדרה "רשימת חיסול", שתשודר החל ממחר בערוץ 13