"תרבות הסמוך": הורי החניכים שפונו התריעו על המצב - ולא נענו

ההתכתבות בין ההורים לראש השבט חושפת כי עוד לפני שיצאו הילדים לטיול בדרום - הם הזהירו בפני התנועה שבאזור שבו אמור השבט לשהות אין מיגוניות; הצופים: "אם היה חשש - הטיול לא היה מתקיים"

זמן צפייה: 02:31

מטח הרקטות שנורה ביום שישי לעבר ישראל תפס את חניכי שבט "בן יהודה" של תנועת הצופים בטיול בפארק אשכול. כעת מסתבר כי עוד לפני הטיול רבים מההורים התריעו בפני התנועה, כי באזור שבו אמור השבט לשהות אין מיגוניות או שטחים מוגנים מפני רקטות - אבל הם לא נענו. רק לאחר שהחלו השיגורים, הוחלט על פינוי מהיר של החניכים בחזרה לאזור השרון.

בהתכתבות בין ראש השבט להורים, כתב הראשון כי "יש אור ירוק מהרשויות. אני לא רואה כל סיבה שלא להמשיך כמתוכנן". ההורים הקשו ושאלו: "האם לאורך המסלול יש מיגוניות? ובאזור הלינה? האם המדריכים עשו תרגולים כלשהם?" "לא", השיב ראש השבט, "וגם לא היו תרגולים". ההורים, שלא הסתפקו בתשובה הזו, הוסיפו בזעם: "למה להתעקש על 'תרבות הסמוך'? 600 תלמידים תחת כיפת השמיים בלי מיגוניות זה ראש בקיר. צבע אדום אחד בלילה וכל האדישים של עכשיו ירימו לך פתאום טלפונים מבוהלים".

לכתבות נוספות בנושא >>

ניסיונות הפורענות של הג'יהאד האסלאמי – נוחים לחמאס • פרשנות

צה"ל נערך עם כיפת ברזל בדרום – הקבינט יתכנס היום

תושבת שדרות שביתה נפגע מרקטה: "ראינו אש – והכול נהיה לבן"

ההתכתבות בין ההורים בצופים לראש השבט
ההתכתבות בין ההורים בצופים לראש השבט | צילום: חדשות 13

בתום האירוע, מדריכה בשבט "בן יהודה" סיפרה על רגעי המתח: "הלכנו לסדר משהו בתיקים שהיו על הגבעה. פתאום אחת מהבנות שאלה אותי 'מה יש בשמיים?' ראינו פיצוצים. תוך שנייה ההורים התחילו להתקשר". לדבריה, חלק מהחניכים נכנסו ללחץ וחלקם שמרו על קור רוח, אבל כך או כך "לשמוע את ה'בום' זו חוויה לא כזו נעימה", סיכמה.

ההורים לא נותרו אדישים וכבר החלו לנסוע לאסוף את ילדיהם. בצופים קיבלו החלטה על פינוי מסודר של החניכים באמצע הלילה חזרה לבתיהם. ולמרות הפחד והבהלה, לא כולם ממהרים לתקוף את התנהלות הצופים. "יכול להיות בדיעבד שלא היה נכון לצאת", אמרה ענבל טלמון, אמא למדריך וחניך בשבט, "האם היה אפשר לדעת את זה לפני זה? לא. זה נוהל כמו שצריך. אני חושבת שאם השגרה ממשיכה אצלם - אנחנו בוודאי צריכים להמשיך את השגרה שלנו".

בפיקוד העורף אמרו שהם לא מוציאים הנחיות במצבי שגרה, ושהסמכות היא של המשטרה ומשרד החינוך. במשרד החינוך אמרו שאישורי חדר המצב כפופים להנחיות גורמי הביטחון.

פינוי הצופים מפארק הבשור
פינוי הצופים מפארק הבשור

כזכור, 600 חניכי צופים בכיתות ד'-ו' משבט "בן יהודה" מאזור השרון פונו ביום שישי בערב מפארק הבשור, שם היו בטיול פתיחת שנה, זאת בשל אזעקות צבע אדום שנשמעו בשדרות וביישובי עוטף עזה. עז חיים, הורה של אחת החניכות סיפר כי "בהתחלה הייתי רגוע, אבל לקראת הערב, כשהתחילו ההתרעות, הלחץ של ההורים וכשהילדים התחילו לשמוע פיצוצים - שמחתי לשמוע על ההחלטה שהם מתקפלים. אם היו מחליטים להישאר, הייתי נוסע עם המכונית ולוקח אותה משם".

מתנועת הצופים נמסר בתגובה: קיבלנו את כל האישורים הדרושים מגורמי המקצוע המוסמכים לכך על מנת לצאת לטיול בבטחה. אם היה צל צילו של חשש, הטיול לא היה מתקיים.