"הנייה למלאדנוב: העימותים עם אסירי חמאס עלולים להביא להסלמה"

כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי יו"ר הלשכה המדינית של הארגון דרש משליח האו"ם למזה"ת להתערב בנושא • "ישראל תתחיל לבצע הפרויקטים שעליהם סיכמו הצדדים לאחר הבחירות"

יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה
יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה | צילום: צילום פלסטיני

המתיחות בדרום: יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה ונציגים נוספים של הארגון נפגשו היום (שני) בעזה עם שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב. לפי דיווח פלסטיני מפי מקור אשר לקח חלק בפגישות, סוגיית אסירי חמאס בבתי הכלא בישראל הייתה הראשונה שנידונה בשיחות, לאחר שבשבוע שעבר שני סוהרים נדקרו על ידי אסירי חמאס בכלא קציעות שבנגב. הנייה הזהיר כי זהו גורם שעלול להוביל להסלמת המצב בבתי הכלא ולהרעה ביחסים בין ישראל לחמאס. כך לפי דיווחים בכלי תקשורת פלסטיניים.

עוד דווח כי אנשי חמאס הציגו חלק מהמסרים שהועברו מהנהגת האסירים בבתי הכלא, המתארים את חומרת המצב וכן את הצעדים שבכוונתם לנקוט אם לא ייפסקו "התקיפות" נגדם. בנוסף, נטען כי אנשי חמאס דרשו ממלאדנוב ומהאו"ם שיתערבו במהרה, על מנת למנוע את הידרדרות המצב.

בתוך כך, מקור בכיר בחמאס מסר לרשת "אל-ג'זירה" כי מלאדנוב דן עם אנשי חמאס בחלק מהפרויקטים הבין-לאומיים שהוסכם על ביצועם במסגרת הבנות הרגיעה אחרי סבב הלחימה האחרון. בנוסף, נטען כי מלאדנוב הודיע לחמאס שישראל הסכימה שביצוע הפרויקטים יתחיל לאחר הבחירות.

שלי האו''ם למזה''ת ניקולאי מלאדנוב
שלי האו''ם למזה''ת ניקולאי מלאדנוב | צילום: רויטרס

עוד צוין כי המשלחת הביטחונית המצרית צפויה להגיע לעזה הערב ושהיום או מחר תיערך פגישה משולשת בין מלאדנוב, המשלחת המצרית והנהגת חמאס. חמאס הודיע לכל הצדדים כי כל איחור בביצוע ההבנות מצדה של ישראל, יביא את האזור להסלמה חדשה – שאת תוצאותיה לא יהיה ניתן לקבוע.

כאמור, בשבוע שעבר אסירי חמאס דקרו שני סוהרים בכלא קציעות שבנגב במהלך התפרעות, אחד מהם, כלאי שגיא שילואן, נפצע בינוני מדקירה בצווארו ופונה במסוק לבית החולים סורוקה, וכן סוהר נוסף נפצע קל. 12 אסירי חמאס נפצעו באירוע ופונו לבית החולים באמצעות מסוק. כוח מצדה, הכוח המיוחד של שירות בתי הסוהר, הגיע למקום והשתלט על האירוע. הרקע למתיחות - חסימת הקליטה בטלפונים הניידים כדי למנוע מהאסירים לתכנן פעולות טרור מתוך הכלא.

מספר ימים לאחר האירוע, המשטרה הודיעה כי ההתפרעות תוגדר כפיגוע וניסיון רצח של אנשי כוחות הביטחון. בשל חומרת המקרה, לדברי המשטרה, תועבר החקירה לטיפול היחידה הארצית למאבק בפשיעה החמורה והבין-לאומית בלהב 433, בשיתוף פעולה עם שב"כ ושירות בתי הסוהר.

יו''ר הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה
יו''ר הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה | צילום: צילום פלסטיני