עשרות מטרים מתחת לאדמה: תיעוד ממנהרת הטרור העמוקה ביותר מעזה

לפי ההערכות, המנהרה המבוטנת היא העמוקה ביותר שנחפרה מהרצועה, והיו בה בין היתר מערכות אוורור. צה"ל סבור שהיא נועדה לחדירה של "סיירת המנהרות" של חמאס, כדי לבצע פיגועים בזמן מלחמה

זמן צפייה: 03:46

צה"ל פרסם היום (חמישי) תיעוד ראשוני ממנהרת החמאס הגדולה שנחשפה בפעם הראשונה על ידי המכשול התת קרקעי החדש, "זוהר דרומי". המנהרה המבוטנת יורדת לעומק של עשרות מטרים מתחת לפני הקרקע, ומסלולה היה בין חאן יונס לאזור קיבוץ כיסופים - כשני קילומטרים. בצבא מעריכים כי זו המנהרה העמוקה ביותר שנחפרה מרצועת עזה.

צה"ל המשיך בשבועות האחרונים לחקור את המנהרה ואת התוואי שלה לאחר שנחשפה, ועל פי הערכות היא נועדה לחדירה של הכוח המיוחד של חמאס, כוח הנוחבא - "סיירת המנהרות", שנועד לחדור לישראל מחן יונס בזמן מלחמה ולבצע פיגועים באזור כיסופים. כעת, צה"ל מתכוון להשתמש בתוואי שנותר כשדה ניסויים ומחקר נגד שאר המנהרות של ארגון הטרור.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-part-2011191113' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד ממנהרת הטרור שנחשפה' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1605779710/WhatsApp_Image_2020-11-15_at_1-2_fijvs1.jpg' kid='1_cwrebjqq' duration='52'']

מאז סיום מבצע צוק איתן בקיץ 2014 איתר צה"ל כ-20 מנהרות, אולם התמונות החדשות מראות כי מדובר באחת המנהרות המשמעותיות מכולן: המנהרה עמוקה באופן מיוחד, בניסיון להערים על המכשול התת קרקעי. כמו מנהרות רבות אחרות, כפי שאפשר לראות בתמונות, המנהרה עשויה מלוחות בטון וקשתות, והיא מצוידת במערכות חמצן ואוורור כדי לאפשר לחופרים לעבוד ולחוליות המחבלים לשהות בתוכה.

מנהרת חמאס שחשף המכשול התת קרקעי
מנהרת חמאס שחשף המכשול התת קרקעי | צילום: דובר צה''ל

לצד הטכנולוגיה המתקדמת של המכשול שהתריעה על חפירת המנהרה, רעשי העבודה זוהו על ידי חיילות בחמ"ל מיוחד שהוקם באוגדת עזה נגד מנהרות חמאס. החיילות מסוגלות לזהות ולסווג רעשים ססמיים עדינים. צה"ל משיג שליטה טובה יותר בגבול למניעת חדירות בזכות הצלחת המכשול, שבו הושקעו יותר משלושה מיליארד שקלים, לצד פרויקט "גבול חכם" שבו רחפנים תוקפים ללא הגעת לוחמים לקו המגע.

בתוך כך, בצה"ל נמשכים התחקירים על ירי הרקטות מוקדם יותר השבוע. בפיקוד דרום מעריכים בסבירות גבוהה כי שתי הרקטות שוגרו לעבר מרכז הארץ כתוצאה ממכת ברק על לוח חשמלי שנרטב ממי הגשמים בשדה הסמוך לשכונת סג'עיה שבעזה. המשגר והרקטות שייכים לחמאס, שפעל לריסון הג'יהאד האיסלאמי מירי נקמה על חיסולו של בכיר הארגון בהאא אבו אל-עטא, שיום השנה לחיסולו צוין בשבוע שעבר.

חמאס אסר על הג'יהאד לירות רקטות כנקמה, פעיליו ביצעו מעצרי מנע של סוררים לאורך השבועיים האחרונים ואף סיירו במרחבי שיגור לוודא שלא משוגרות רקטות לעבר ישראל. אלה, לצד העובדה שהמשגר שייך לחמאס, שעת השיגור, שתיים בלילה, שאינה מניבה תועלת תודעתית או קטלנית מירי רקטי בדרך כלל, וכן צילום מתצפיות שהראה כי שני ברקים חזקים התרחשו ברגע השיגור של שתי הרקטות, חיזקו את הערכה שאכן מדובר בירי לא מכוון שנבע ממכת ברק.

צה''ל חשף מנהרת טרור בגבול עזה
צה''ל חשף מנהרת טרור בגבול עזה | צילום: דובר צה''ל

כזכור, בחורף 2018 אירעו שני שיגורים דומים, גם ממכות ברק, של רקטות לעבר באר שבע וחולון, ולאחר מכן זיהו בפיקוד הדרום כי חמאס פועל למנוע אירועים דומים, וכך בחורף 2019 לא אירעו שיגורים בשוגג. השבוע, חמאס מיהר לשגר מסרים לישראל, כבר בלילה השיגור החריג, שמדובר בירי לא מכוון שנבע מכשל טכני. בצה"ל תכננו במקור מהלומה קשה יותר על החמאס, אך בשל שיקולים שונים תוכנית זו נמנעה.

בצה"ל מזהים כי מנהיג חמאס ברצועה, יחיא סינוואר, עדיין מעדיף ללכת בדרך ההסדרה ולהימנע מעימות עם ישראל. עם זאת, סוגיות כמו מעבר חופשי של פלסטינים מהגדה לרצועה או הקמת נמל ימי לעזה ללא שליטה ישראלית מלאה, אותן חמאס דורש, לא באות בחשבון מבחינה ביטחונית. בצה"ל מעריכים באופן חד משמעי כי שחרור שני הנעדרים ושני החללים המוחזקים בידי חמאס, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד, והדר גולדין ואורון שאול לא יהיה בתמורה הומניטרית, אלא רק כנגד שחרור אסירים פלסטינים.

במקביל, בצה"ל יכולים לשאוב אופטימיות זהירה גם מזיהוי כוונותיו של ראש הזרוע הצבאית של הארגון, מוחמד דף, שלא מעוניין בשלב זה במערכה צבאית. מנגד, בפיקוד הדרום גיבשו תפיסת לחימה שונה לסבבי ההסלמה, על מנת להאריך אותם בזמן, כדי להרחיק עוד יותר את העימות הבא.

צה''ל חשף מנהרת טרור בגבול עזה
צה''ל חשף מנהרת טרור בגבול עזה | צילום: דובר צה''ל

כמו כן, בצבא מעריכים כי הקהילה הבין-לאומית לא תסייע יותר לעזה להתאושש מחורבות מלחמה נוספת, אולי זולת קטאר. בצבא מכנים זאת "עייפות הסיוע", שמורגשת כבר בימי הקורונה. בעזה הוטל סגר פנימי שהעמיק עוד יותר את האבטלה הגבוהה, כ-50% במגזר הכללי וכ-65% בקרב הצעירים. בינתיים, שני מתקנים רפואיים, טורקי ואמריקני-צרפתי, נמצאים בשלבי הקמה מתקדמים.

בצה"ל מעריכים כי המנהרה המבוטנת היא העמוקה ביותר שנחפרה מרצועת עזה נועדה לחדירת הכוח המיוחד של חמאס • הערכה בצה"ל: הקהילה הבין-לאומית לא תסייע לרצועה, אם יהיה עימות נוסף