ישראל מנהלת המערכה היטב - חמאס נמצא בין הפטיש לסדן • פרשנות

צה"ל נזהר מאוד מפגיעה באזרחים, ובכך מצליח להשאיר את חמאס מחוץ לסבב הלחימה. אולם, בארגון לא רוצים להצטייר כמשתפי פעולה עם ישראל, ועלולים להצטרף ללחימה אם תסלים

זמן צפייה: 05:31

ההסלמה בדרום: כ-300 טילים שוגרו לעבר ישראל מאז התחיל אתמול (שלישי) סבב נוסף של לחימה בין ישראל לעזה. היום, נראה כי בג'יהאד האסלאמי התעשתו, וככל הנראה הארגון עובד לפי תוכנית סדורה. בג'יהאד אומנם מייצרים אש במשך רוב שעות היום, אך למרות זאת הם לא מפגינים את היכולות ארוכות הטווח שלהם. לג'יהאד, כנראה, יש עדיין בעיה בפיקוד ובשליטה, וגם היכול לשהם לבצע ירי מבלי להיחשף לוקה בחסר - שהרי צה"ל מצליח לסכל הרבה חוליות שמנסות לשגר טילים.

מלבד פעמים בודדות בתל אביב ובמודיעין, רוב האזעקות נשמעו בעיקר ביישובי עוטף עזה ובאשקלון. לא בטוח שזה מכוון ולא בטוח שזהו הגבול שהג'יהאד האסלאמי הציב לעצמו. ייתכן שיש לו בעיה - כי הרי מבחינת היכולת, הוא יכול להפריע לחיים במרכז ישראל, אבל כאמור, הוא בוחר שלא לעשות זאת. אפשרות נוספת, היא שזו החלטה בעקבות ריסון של חמאס. בג'יהאד איבדו מפקד מאוד מרכזי - גם מבחינה צבאית וגם מבחינת הכריזמה והיכולת שלו לעמוד מול חמאס. אם חמאס אכן מפעיל לחץ על הג'יהאד, יכול להיות שזה מה שמרסן אותו ומגביל את הירי לטווחים קצרים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

נתניהו: "אנו בעיצומה של מערכה – סיכמנו על צעדי ההמשך"

הירי לדרום נמשך: פצועה בינוני מפגיעה ישירה בבית באשקלון • חי

עימות בין נתניהו לח"כים הערבים: "אתם מקדשים פשעי מלחמה"

שיגור של פעילי הג'יהאד האסלאמי מרצועת עזה לשטח ישראל
שיגור של פעילי הג'יהאד האסלאמי מרצועת עזה לשטח ישראל | צילום: חדשות 13

בתוך כך, בצה"ל מסתכלים על העורף בצורה יותר מערכתית ומבינים שהעורף הוא אחד מהחזיתות. בצה"ל מנסים לנהל את העורף בצורה יותר אדוקה כדי לא לתת לג'יהאד את הנפגעים שהם מנסים להשיג. מבחינת ישראל, המבצע מנוהל והפעילות נעשית בפינצטה, הכול מאוד מזערי על מנת שלא לפגוע בבלתי מעורבים. כ-20 פעילי ג'יהאד וכן ארבעה אזרחים נהרגו מאז החל הסבב, אבל חמאס נשאר מחוץ לתמונה בתקווה שלא יצטרף. הם, מבחינתם, בעמדת המתנה.

ארגון חמאס נמצא בין הפטיש לסדן. מצד אחד הוא לא רוצה להצטייר כמשתף פעולה עם ישראל ולא להצטרף ללוחמה בסבב הנוכחי, ואילו מהצד השני הוא לא מעוניין, נכון לעכשיו, לעזור לג'יהאד. כזכור, הג'יהאד עשה לחמאס הרבה צרות ולא תמיד סר למרותו, כך שגם בחמאס לא מזילים דמעה על כל אחד מהג'יהאד שנהרג.

הסבב הזה מעניין ויוצא דופן מהסבבים שהכרנו עד היום. מעבר לכך שהוא יזום על ידי ישראל - העובדה שאנחנו מצליחים להתנהל בינתיים רק מול הג'יהאד מראה שהעסק, לפחות מהצד שלנו, מאוד מנוהל. נצטרך לשמור על זה ככה, כי אם אזרחים ייפגעו - חמאס יהיה חייב לירות. כרגע, התחושה היא שאולי הג'יהאד האסלאמי עוד יפתיעו. הם יצטרכו להקיז דם כדי לומר שהם נקמו את מותו של המפקד, כך שההרגשה היא שיש לפנינו עוד כמה ימים של סבב לחימה.

פגיעה ישירה בבית באשקלון
פגיעה ישירה בבית באשקלון | צילום: דוברות המשטרה

במהלך היום אישה כבת 65 נפצעה בינוני מפגיעה ישירה בבית באשקלון. במקביל, כלי טיס של צה"ל תקפו שני פעילים של הג'יהאד האסלאמי שעסקו בהכנות לשיגור טילי נ"ט בצפון רצועת עזה, ופעיל נוסף של הג'יהאד שעסק בהכנות לשיגור רקטות. בתוך כך, רקטות נפלו בחצר מפעל בשדרות ובחצר בית ביישוב במועצה האזורית שער הנגב, זאת בנוסף לפגיעה בקו מים ראשי של מקורות במועצה האזורית אשכול.