חמאס על הוועידה הכלכלית: "צעד ראשון לחיסול הסוגיה הפלסטינית"

ארגון הטרור הודיע כי הוא עוקב בדאגה אחר ההכרזה על הוועידה בבחריין וקרא למדינות ערב לא להגיע אליה, ולהכשיל את התוכנית האמריקנית • גרינבלט: "החזון הכלכלי לא יתקיים ללא רכיב מדיני"

זמן צפייה: 02:10

חמאס פרסם אמש (שני) הודעה בה נכתב כי הארגון עוקב בדאגה אחר ההכרזה האמריקנית בדבר הוועידה הכלכלית הצפויה להתקיים בבחריין בחודש הבא. "מדובר בצעד הראשון במסגרת 'עסקת המאה' שנועדה לחסל את הסוגייה הפלסטינית". ארגון חמאס קרא למדינות ערב שלא להיענות להזמנה לוועידה ולסייע להכשיל את התוכנית האמריקנית.

בתוך כך, גורם בחמאס הכחיש כי הארגון הגיע להסכמות עם ישראל להפסקת אש בת שישה חודשים. "בשבועיים האחרונים לא התקיימו כל שיחות בנושא", אמר הגורם לעיתון "אל-אחבאר" הרואה אור בלבנון. "עיתוי פרסום ההבנות לכאורה קשור בהרכבת הממשלה החדשה בישראל".

בד בבד, שליח הממשל האמריקני למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלאט, התייחס לביקורת שנמתחת מצד הפלסטינים על עסקת המאה הנרקמת. "לכל אלו שטוענים כי החזון שלנו הוא כלכלי בלבד: הבהרנו היטב כי החזון הכלכלי שאנחנו מציעים לא יכול להתקיים ללא רכיב מדיני – ולהפך. אל תאמינו לשמועות", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

עוד בחדשות 13:

תוכנית השלום יוצאת לדרך: ועידה כלכלית תתקיים בבחריין ביוני

שר פלסטיני: נחרים את הוועידה הכלכלית של ארה"ב בבחריין

דיווח: מצרים הודיעה שתפסיק לתווך בפיוס הפנים-פלסטיני

מפגינים ברצועת עזה
מפגינים ברצועת עזה | צילום: חדשות 13

אתמול התייחס ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, להודעת הבית הלבן על קיום הוועידה, ואמר: "לא התייעצו איתנו בנושא הוועידה המתוכננת". לדבריו, "המשבר הכלכלי ממנו סובלת הרשות הפלסטינית נובע ממלחמה כלכלית נגדנו, שמטרתה לסחוט מאיתנו עמדה מדינית. פתרון הסכסוך צריך להיות מדיני - והוא צריך לסיים את הכיבוש ולהקים מדינה פלסטינית".

בתוך כך, אמר אחמד מג'דלני, שר לפיתוח חברתי ברשות הפלסטינית, כי "הבכירים הפלסטינים לא ישתתפו בוועידה הכלכלית שתיערך בבחריין בחודש הבא", כך על פי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס. זאת, בתגובה להודעת הבית הלבן מאמש על קיום הוועידה ב-25 ביוני, לעידוד כלכלית בעזה ובגדה המערבית.

בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, הגיב אף הוא להודעה בדבר קיום הוועידה: "לא קיימו איתנו התייעצות בנושא הוועידה. כל הניסיונות לקדם נורמליזציה כלכלית של הכיבוש הישראלי ושל פלסטין יידחו".

סאיב עריקאת, ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני
סאיב עריקאת, ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני | צילום: רויטרס

כזכור, ביום ראשון הודיע הבית הלבן כי ב-25 ביוני תתקיים ועידה בת יומיים בבחריין, לעידוד השקעה כלכלית בעזה ובגדה המערבית. לראשונה צפויה להגיע למדינה משלחת של אנשי עסקים ועיתונאים ישראלים. הוועידה תהיה חלק מתוכנית השלום של טראמפ, שחלקה הכלכלי יתפרסם באמצע חודש יוני. הפרק המדיני בתוכנית יפורסם במועד מאוחר יותר.

שר האוצר האמריקני מנוצ'ין יוביל את המשלחת האמריקנית לוועידה בבחריין יחד עם ראש צוות השלום של הבית הלבן ג'ארד קושנר. לוועידה יוזמנו שרי אוצר ממדינות ערב וממדינות המערב וכן אנשי עסקים וראשי חברות כלכליות גדולות מרחבי העולם.

ישראל תוזמן גם כן לוועידה בבחריין ושר האוצר בממשלה החדשה (מסתמן כחלון בשלב זה) צפוי לעמוד בראש המשלחת. הבחריינים יאפשרו גם לאנשי עסקים ועיתונאים ישראלים להגיע לוועידה. בין ישראל לבחריין אין יחסים דיפלומטים רשמיים וזו תהיה קפיצת מדרגה בנורמליזציה בין המדינות.

בכיר בממשל טראמפ אמר לאחר הצהרת הבית הלבן: "נפרסם בהמשך את החלק המדיני של תכנית השלום שיעסוק בכל סוגיות הליבה. החלק הכלכלי והחלק המדיני משלימים זה את זה ואינם באים אחד על חשבון השני. אנחנו לא מנסים לקדם שלום כלכלי בלבד. החלטנו לפצל את השקת תכנית השלום לשני חלקים כדי שיהיה לאנשים יותר קל להבין את הרעיונות שלנו ולהתעמק בהם".