דיכוי המחאה, כסף ומעמד: חמאס הרוויח בגדול מההסלמה • פרשנות

הארגון הוכיח לפלסטינים שלא זנח את דרך ההתנגדות, ובמקביל חיזק ההרתעה מול ישראל, הסית את סדר היום מהמחאה הציבורית נגדו – וקיבל ממצרים את שדרש, לאחר שהציג עצמו כגורם שממתן את הג'יהאד

חזרה לשגרה בדרום: מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה, שישב בקהיר יחד עם מפקד חמאס בעזה יחיא סינוואר, התנגד במהלך הסבב האחרון להבנות עם ישראל וניסה לחבל במשא ומתן. לפי מקורות פלסטינים, גם ישראל סירבה להפסקת אש. אולם, כאשר חמאס הצליח לאכוף על הג'יהאד את הרצון שלו להפסיק את הלחימה - הסכימו כולם על הפסקת אש.

מאחורי הקלעים ישנו עימות חריף בין הארגונים. הג'יהאד האסלאמי טען כל הדרך שחמאס איבד את דרך ההתנגדות, את דרך הג'יהאד ואת דרך הלחימה בישראל - ולכן יש לצאת למלחמה ולהראות שההתנגדות היא הדרך הנכונה, ולא דרך המשא ומתן של אבו מאזן. חמאס מצדו, רצה להראות לג'יהאד שהוא מאמין בהתנגדות, שזו הדרך שלו ושהוא לא זנח אותה, ואכן ירי הרקטות הבלתי פוסק לדרום ביממות האחרונות סייע לו בכך.

לעוד כתבות בנושא:

נתניהו: "המערכה לא הסתיימה – אנחנו נערכים להמשך"

אלמנת צה"ל שבן זוגה נהרג מטיל נ"ט: "הגורל מכה פעמיים"

סער נגד נתניהו: "הפסקת האש נעדרת הישגים לישראל"

יחיא סינוואר
יחיא סינוואר | צילום: סוכנות סאפא

מצד שני, חמאס השתמש בתירוץ שהג'יהאד לוחץ עליו כדי לומר למצרים – הג'יהאד הוא "הילד הרע" בסיפור, תנו לנו את הכלים לרסן אותו - הבנות עם ישראל שיובילו לרגיעה וכלים כלכליים להתמודד עם ציבור הפלסטינים.

כך, יצא שחמאס הרוויח בכמה מישורים מן ההסלמה האחרונה. במישור הפנימי - הארגון רצה להסית את העין הציבורית ברצועת עזה מניצנים של מחאה כלכלית נגד שלטונו על רקע מצוקה מאוד קשה. המחאה הזאת, שהוא דיכא בכוח לפני חודשים ספורים, הגיחה מחדש לפני כשבועיים, וחמאס ניצל כאמור את ההזדמנות לדכא אותה בשנית.

רווח נוסף של חמאס קיים במישור ההרתעתי - הארגון, מבחינתו, חיזק את ההרתעה מול ישראל והחזיר את עצמו לסדר היום הבין-לאומי.

מנהיג ארגון הג'יהאד האסלאמי, זיאד נחאלה
מנהיג ארגון הג'יהאד האסלאמי, זיאד נחאלה | צילום: דובר צה''ל

במישור הזה גם הג'יהאד האסלאמי הצטייר כחזק, כמי שהוביל להסלמה מול ישראל, וגם שילם את ה"חוב" שלו לאיראן. הג'יהאד זה ארגון שממומן על ידי איראן - שביקשה לחבל בהבנות ולא להגיע להסדר. הג'יהאד ביצעו זאת, ולכן, הם ימשיכו לקבל את המימון שלהם מאיראן.

ההפגנות השבועיות על גדר ההפרדה בימי שישי ימשכו, גם ביום שישי הזה, יום השישי הראשון של הרמדאן. בשבוע הבא יש את יום הנכבה, וניתן לשער שגם הוא יוביל למתיחות. נכון לעכשיו, ברצועה מאיימים שאם ההבנות שהושגו בעל פה עם ישראל בתיווך מצרי לא ייושמו – יחזרו שוב ללחימה.

חמאס מבחינתו הרוויח מכל הכיוונים בסבב האחרון – כסף קטארי, כלים כלכליים, חיזוק את מעמדו מול הג'יהאד, דיכוי המחאה הכלכלית נגד שלטונו ברצועה, חיזוק ההרתעה, ובנוסף הוא ממשיך להחזיק לעצמו את היוקרה של מוביל רוח הג'יהאד, ואלו הם השיקולים שהובילו אותו לסבב הזה.