לפני ואחרי: כך נראים המבנים שהופצצו בסוריה • תיעוד

בתמונות לווין שפרסמה חברת ISI, ניתן להבחין בחורים שנפערו במקומות שבהם הגג קרס בשני ההאנגרים שנהרסו בתקיפה שיוחסה לישראל, ונמצאים במרחק חצי קילומטר אחד מהשני

זמן צפייה: 05:33

בדוח מודיעין שפרסמה היום (חמישי) חברת ISI, נראות תמונות לוויין של שני המבנים שנפגעו בתקיפה שיוחסה לישראל באזור התעשייה שייח' נג'אר בחלב ב-27 במרץ. "לפי דיווחים בתקשורת וניתוח חזותי, ההאנגר המסחרי שגודלו 70 על 35 מטרים הופצץ ב-27 במרץ. אך בעוד שאין סימנים משמעותיים להפצצה מאסיבית, נראה שהפצצות פגעו בכמה נקודות בהאנגר והביאו לקריסת הגג".

בצילומי הלוויין זוהו מחסומים ליד חלק מהכניסות לאזור בו ממוקמים שני המבנים. בדוח נכתב כי "קיימת אפשרות שכל המתחם נמצא תחת שליטתה ובשימושה של אותה ישות". עוד נכתב בדוח כי אפשר לזהות רכבים פרטיים ומשאיות שנוסעות לצד המבנים המופצצים, וכי מבנים אחרים באזור שדיווחים בתקשורת טענו כי הופצצו, זוהו כשהם ללא פגע.

על פי הדוח, זיהוי האתרים נעשה בכמה שיטות: על בסיס מידע גלוי, ניתוח חזותי של המבנים וסביבתם ותוך השוואה למופיע בשני סרטונים שפורסמו ב-29 במרץ על ידי הסוכנות U-News ב"יוטיוב". בסרטונים ניתן להבחין ביסודות החשופים של הבניין ובחורים בקירות, שחלקם אף התמוטטו. כמו כן, על הרצפה מושלכים חלקי מתכת רבים, ככל הנראה חתיכות מהפצצה שפגעה במקום.

עוד כתבות בחדשות 13
דיווחים בסוריה: פיצוצים נשמעים באזור שדה התעופה בחאלב

השר כץ: "לפי מה שהאיראנים יודעים ; ישראל היא שתקפה בסוריה"

צילום לוויני של אחד מהמבנים שהותקפו ב-27 במרץ באזור התעשייה שייח' נג'אר בחלב
צילום לוויני של אחד מהמבנים שהותקפו ב-27 במרץ באזור התעשייה שייח' נג'אר בחלב | צילום: “ImageSat”

שר החוץ וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני, ישראל כץ, התייחס ביום חמישי שעבר לתקיפה האווירית אמש בסוריה שיוחסה לצה"ל ואמר כי "לפי מה שהסורים יודעים ולפי מה שאיראן יודעת - ישראל היא זו שאחראית על התקיפה". כמו כן, כץ אמר על התקיפה כי "מדובר בפעולה הרבה יותר מאתגרת צבאית והרבה יותר עוצמתית מבעבר". את הדברים אמר השר כץ בריאיון ל"כאן ב'".

בתוך כך, הארגון הסורי לזכויות האדם הודיע כי לפחות שבעה בני אדם מקרב הכוחות האיראניים והכוחות הנאמנים לרפובליקה האסלאמית נהרגו בתקיפה אמש בסוריה נגד מחסני נשק השייכקריים לכוחות האיראניים והמליציות באזור התעשייה א-שייח נג'אר.

עם זאת, לפי דיווחים אחרים בתקשורת הסורית, יותר מ-25 פעילים של משמרות המהפכה האיראניים, בהם מפקדים ומומחי צבא איראניים נהרגו בתקיפה. לפי הדיווח, התקיפה שבוצעה בשני גלים השמידה את מטה משמרות המהפכה באזור וכמו גם את מחסני התחמושת והנשק במתקן חטיבת ההגנה האווירית בתלה, סמוך לכפר אל עזיזייה - אותו הפכו משמרות המהפכה למחסנים לאחר שהשתלטו עליו בשנת 2013. עוד לפי הדיווח התקיפה ארכה כשעה בקירוב, אספקת החשמל במקום נותקה ולהבות אש ענקיות נראו למרחק.

צילום לוויני של אחד מהמבנים שהותקפו ב-27 במרץ באזור התעשייה שייח' נג'אר בחלב
צילום לוויני של אחד מהמבנים שהותקפו ב-27 במרץ באזור התעשייה שייח' נג'אר בחלב | צילום: “ImageSat”

בשבוע שעבר, כאמור, דיווחו כלי תקשורת רשמיים בסוריה על תקיפה אווירית של צה"ל באזור התעשייה "א-שיח נג'אר", הממוקם צפונית-מזרחית לחלב, לא רחוק משדה התעופה שבעיר. לפי חלק מהפרסומים במדינה, מטרות התקיפה היו מחסני תחמושת איראניים במתחם.על פי אותו דיווח, בתקיפה נהרגו ארבעה בני אדם, וכתוצאה ממנה נגרמה הפסקת חשמל בחלב. עוד פורסם כי מערכות הנ"מ הופעלו ויירטו כמה מטרות, אך חלק מהטילים פגעו במטרות והסבו נזקים במקום.

לפני כשלושה שבועות דיווחו כלי התקשורת בסוריה כי צה"ל ירה פגז לעבר הכפר הדרוזי חדר שבמחוז קוניטרה. על פי הדיווחים, הפגז נחת בסמוך לכפר ולא גרם לנפגעים או לנזק.

לפני כחודשיים דיווחה סוכנות הידיעות הסורית הרשמית "סאנא" כי ישראל תקפה שלוש מטרות באזור קוניטרה במספר פגזים. כמו כן, דווח כי שעה קלה לאחר מכן, מזל"ט ישראלי ירה ארבעה טילים לכיוון בית-החולים "אל-קוניטרה" ולכיוון עמדות של צבא סוריה - מה שהביא לנזק בלבד וללא נפגעים. עוד דווח ע"י "סאנא" כי ישנו מידע על כך שישראל תקפה במספר פגזי ארטירליה גם את איזור "תל א-דרעיה" ב"אל-קוניטרה" וכי יש נזק במקום.

התקיפה התרחשה בעת הדיון במועצת הביטחון של האו"ם בנושא הכרת טראמפ בריבונות הישראלית בגולן. הדיון נערך לבקשת סוריה. זאת, ברקע הביקורת הקשה על המהלך מצד מדינות האיחוד האירופי, רוסיה ומדינות ערביות רבות. במכתב ל-15 חברות מועצת הביטחון, סוריה ביקשה לערוך דיון בנושא ותיארה את ההכרה האמריקנית בריבונות ישראל על הגולן כ"הפרה בוטה" של החלטות מועצת הביטחון.