גרינבלט: "הפלסטינים דבקים במושגים ישנים שלא מקדמים את השלום"

בריאיון ל"סקיי ניוז ערביה" התייחס השליח האמריקני למזה"ת לתוכנית השלום, והצהיר כי אם הצדדים לא ייענו לעסקה הם יאבדו הזדמנות משמעותית ליישוב המחלוקת - אך לא ניתן לאלץ אותם לקבלה

זמן צפייה: 00:24

שליח ארה"ב למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, מסר הערב (שישי) כמה פרטים בדבר תוכנית השלום האמריקנית. בין היתר, טען גרינבלט כי ההנהגה הפלסטינית דבקה במושגים ישנים שאינם מקדמים את השלום, וכי תוכנית השלום לבדה לא תפתור באופן מוחלט את המחלוקות בין הצדדים, שייאלצו לנהל בנוסף מו"מ ישיר ביניהם. את הדברים אמר בריאיון לרשת "סקיי ניוז ערביה".

גרינבלט הצהיר כי אין כל גורם שיוכל לאלץ את שני הצדדים ליישם את העסקה, אך אם לא ייענו לתוכנית הם יאבדו הזדמנות משמעותית להשגת שלום - בייחוד, לדבריו, הפלסטינים. עוד סיפר כי על אף שההנהגה הפלסטינית גדעה את יחסיה עם ארה"ב, הממשל האמריקני עודנו נפגש עם פלסטינים שאינם חלק מההנהגה.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בכירים לשעבר באירופה: לדחות תוכנית שלום שלא תכלול מדינה פלס'

בעקבות הכרת טראמפ בגולן: הממשל האמריקני עדכן את המפות שלו

גרינבלט: "ההשערות המתמשכות לגבי תוכנית השלום פוגעות בהצלחתה"

ג'ייסון גרינבלט, ג'ארד קושנר דיוויד פרידמן
ג'ייסון גרינבלט, ג'ארד קושנר דיוויד פרידמן | צילום: רויטרס

לבסוף, הודיע גרינבלט כי הממשל מבקש מהישראלים והפלסטינים לבחון את התוכנית לפני שיביעו עמדה בעניינה, והוסיף כי הממשל אינו מקבל את החלטותיו רק על סמך מאמצי השלום אלא גם בהתבסס על האינטרסים של ארה"ב. לדבריו, "הנשיא דונלד טראמפ רואה בעצמו אדם שתמיד מנסה לקיים את הבטחותיו". מוקדם יותר, הכחיש גרינבלט בחשבון הטוויטר שלו דיווחים על כך שהתוכנית כוללת העברת שטחים מסיני לעזה: "מפתיע ומעציב לראות כיצד אנשים ללא כל מושג לגבי התוכנית מפיצים מידע שקרי אודותיה".

נוסף לכך, גורם בכיר נוסף בבית הלבן מסר ל"סקיי ניוז ערביה" כי כל צד בתהליך השלום מבין את המושג "פתרון שתי המדינות" באופן אחר, ולכן אין תועלת בהסתמכות על ביטוי שלעולם לא ישיג את השלום. אותו בכיר הוסיף כי "עסקת המאה" מבוססת על השקפה ברורה ומציאותית של השלום האפשרי בין הפלסטינים לישראלים.

טראמפ חותם על ההכרה ברמת הגולן כשנתניהו לצידו

מוקדם יותר השבוע, התייחס גרינבלט לדיווחים האחרונים אודות תוכן "עסקת המאה", וכתב כי "ג'ארד קושנר, דייוויד פרידמן ואני מעריכים את העניין הציבורי במאמצי השלום שעליהם אנו עובדים בשנתיים האחרונות. עם זאת, לא נחשוף את פרטי התוכנית טרם הזמן. ההשערות המתמשכות לא מסייעות לאף אחת ורק פוגעות במאמצים, ואנו מציעים להפסיק את משחקי הניחושים".

בתוך כך, בעיתון "הגרדיאן" פורסם מכתב שבו קראו עשרות בכירים לשעבר באירופה, ובהם שישה ראשי ממשלה לשעבר, 25 שרי חוץ לשעבר ושני ראשי נאט"ו לשעבר, לדחות את תוכנית השלום של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ, במידה וזו לא תכלול מדינה פלסטינית. זאת, ברקע הדיווח ביום ראשון ב"וושינגטון פוסט", לפיו "תוכנית המאה" לא תכלול שתי מדינות לשני עמים.

"הגיע הזמן שאירופה תעמוד על העקרונות שלה בכל הנוגע לשלום בין ישראל לפלסטינים", כתבו הבכירים. "למרבה הצער, הממשל האמריקני הנוכחי זנח  את המדיניות האמריקנית לאורך השנים, ומכיר רק בטענות צד אחד כלפי ירושלים".

"וושינגטון הפגינה אדישות מטרידה בכל הנוגע לבנייה הישראלית בהתנחלויות", הוסיפו הבכירים והתייחסו לקיצוץ בתקציב הרשות: "מדובר בהימור על הביטחון והיציבות של כמה מדינות הנמצאות על סף הדלת של אירופה".

דברי הבכירים מגיעים בהמשך לדיווח ב"וושינגטון פוסט" לפיו "עסקת המאה" של טראמפ תבטיח לפלסטינים מגוון הטבות אך לא תכלול הקמת מדינה פלסטינית ריבונית. כך על פי גורמים המעורים בפרטי התוכנית. תוכנית השלום צפויה להתפרסם באביב הקרוב, לאחר שבשנתיים האחרונות עבד עליה יועצו וחתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר.