המג"ד מגולני במכתב ללוחמים: "בין מסורת להתעללות יש פער גדול"

מג"ד 13 התייחס לסערה שעורר כששרף אביזרי חיילים כחלק ממאבקו בתופעת ההתנכלות ל"צעירים": "מעירים לוחם בלילה כדי שמישהו עם ביצים קטנות ירגיש גבר". לוחם בגדוד: "לא נצא אחריו למלחמה"

זמן צפייה: 03:50

מפקד גדוד 13 בחטיבת גולני, אבי מרציאנו שלח היום (שבת) מכתב למפקדים בגדוד ולחייליו, ובו התייחס להבערת האביזרים העוברים בין דורות הלוחמים. "בין מסורת לבין התעללות בצעירים ונורמות עברייניות יש פער גדול מדי. באופן אישי כמג"ד 13 וכאבא לילדים במדינת ישראל 2021 אני לא רואה סיבה ש'לצעיר' לא תהיה טלוויזיה", כתב.

"אני לא רואה סיבה שלא תהיה ללוחם פינה להכין קפה או תה בלילות קרים, בעוד שלמפל"ג (מפקדת הפלוגה) יש מועדן שלא מבייש בית מלון. אני לא רואה שיצליפו ללוחם בגב במקלחות. חלק מהלוחמים לא הולכים להתקלח בגלל זה", המשיך מרציאנו. "אני לא רואה סיבה שיעירו לוחם ב-02:00 בלילה רק כדי להעביר כיסא, כדי שמישהו עם ביצים קטנות ירגיש גבר. אני לא רואה שום סיבה שללוחם גולני יהיו תנאים של עבד כאשר הוא הדבר הכי יקר בצבא הזה".

אבי מרציאנו
אבי מרציאנו | צילום: חדשות 13

במקביל, אחד מהלוחמים בגדוד מסר לחדשות 13 כי "המג"ד שלנו הרס את כל האמון בו - אני לא ייכנס אחריו למלחמה. בן אדם שלא איכפת לו מהמורל ומהמוטיבציה שלך בשגרה, ומהציוד האישי שלך, לא יהיה לו איכפת ממך בשעת מלחמה ומהחיים שלך. כלום בפלוגה שבורים מהמקרה הזה".

"לדגלים אין שום קשר למשחקי פז"ם, לא אצלנו ולא בכל חטיבה אחרת", טען החייל. "הדגלים הם נטו לכבד את האנשים שהיו פה, שהשמות שלהם כתובים עליהם. אלה דגלים שבכלל לא היו תלויים, היו סגורים בתוך המועדון של הפלוגה בלי שאף אחד נגע בהם".

מג''ד בגולני שרף דגלים ואביזרים של חיילים
מג''ד בגולני שרף דגלים ואביזרים של חיילים | צילום: עמוד הפייסבוק ''חיילים מצייצים''

אמש פורסם כי מפקד גדוד 13 בגולני איתר אצל חייליו דגלים ואביזרים שונים העוברים בין הלוחמים מדור לדור - ושרף אותם. בעקבות המעשה, נכתבו תגובות נזעמות על הצעד ברשתות החברתיות. דובר צה"ל התייחס היום לאירוע, גיבה את תפקודו של המפקד והבהיר: "נמצאו שלטים, דגלים ואביזרים נוספים מסוג שאינו תואם את הנורמות שנקבעו, ובכלל זה ארגז המכיל סמים".

"בחטיבה קיים קו ברור המפריד בין מסורות וסמלים המהווים חלק מהווי היחידה, לבין תרבות עבריינית המעודדת חוסר משמעת והשפלות אשר פוגעות במבצעיות הכוחות", נמסר מצה"ל. "באירוע זה, כמו גם באירועים אחרים, יודעים המפקדים להבחין בין השניים ומצופה מהם להגיב ביד קשה למיגור תופעות שכאלו. נדגיש כי המקרה קרה לאחר מספר שיחות שקיים מפקד הגדוד לחייליו בנוגע לכבוד האדם, שוויון וסוג הציוד שבזכותם להחזיק".