לאחר הסערה: גיל מסינג ויתר על המינוי לתפקיד דובר צה"ל

מסינג פנה לרמטכ"ל אביב כוכבי והודיע לו כי לא ישמש בתפקיד: "סביב הודעת המינוי שלי החל מחול שדים פרוע, רווי בשקרים שניסו לפגוע בשמי הטוב. איני מוכן לעמוד מנגד הניסיונות לפגוע בי"

זמן צפייה: 03:34

המינוי שהסתבך: גיל מסינג הודיע הבוקר (ראשון) לרמטכ"ל אביב כוכבי כי הוא מוותר על מינויו לתפקיד דובר צה"ל - זאת בעקבות הביקורת הציבורית שהתעוררה. בשיחה עם חדשות 13 אמר: "הכל בסדר, יש לי משפחה ואחריות - אמשיך הלאה".

"סביב הודעת המינוי שלי החל מחול שדים פרוע, רווי בשקרים ובמניפולציות שניסו לפגוע בשמי הטוב ובמניעיי. לא יכולתי, ואינני מוכן, לעמוד מנגד הניסיונות הללו שנועדו לפגוע בי, בבני משפחתי, ברמטכ"ל ובמוסד דובר צה"ל, רק בשל הסכמתי ליטול על עצמי תפקיד ממלכתי", כתב במכתבו לרמטכ"ל כוכבי. "לשמחתי, תוך זמן קצר מאד עמדה מאחורי מערכת אכיפת החוק והבהירה שגם במקרה בו ניסו להטיל דופי בי ובמוטיבציות שלי - הייתי אזרח שומר חוק הראוי להערכה על מעשיו. אינני נמנה על אלו שמתקשים להאמין שאזרחים שומרי חוק נכונים לסייע לרשויות אכיפת החוק ללא כל תמורה אישית זולת טובת הציבור, ופעולותי גם כאן, כמו בעבר, מוכיחות שאני מוכן להקריב הקרבה אישית בכדי לשרת את האינטרס הציבורי ולהיטיב עם החברה הישראלית ושלטון החוק".

"אני מבקש לשוב ולהוכיח עד כמה יקרה לי המדינה, ועד כמה חשוב לי צה״ל. במשך שני עשורים המוניטין האישי והמקצועי שלי הולך לפני ומעולם לא דבק בו רבב, ואני ער לכך שגורמים בעלי מניעים זרים משרבבים אותו בזדון לשיח ערכי שנוי במחלוקת על גבו של צה"ל והמינוי הממלכתי אותו ייעדת לי", המשיך. "אינני האדם הראשון שחווה זאת נוכח הצעה לתפקיד ציבורי, ואין לי כל כוונה להשלים עם זה".

המכתב ששלח גיל מסינג לרמטכ"ל אביב כוכבי:

המכתב ששלח גיל מסינג לכוכבי
המכתב ששלח גיל מסינג לכוכבי

מדובר צה"ל נמסר: "מר מסינג פנה הבוקר לרמטכ"ל וביקש לבטל את ההחלטה בנוגע למינויו לתפקיד דובר צה"ל. הרמטכ"ל ציין כי מסינג נבחר לאור היותו אדם ערכי, בעל ניסיון מקצועי רב ומגוון, ואיש מקצוע מהמעלה הראשונה". וכן הוסיף כי "ניסיונו הרב ויכולותיו יכלו לתרום רבות לצה״ל ולמערך הדוברות, והוא מקווה שגם בעתיד ימשיך ויתרום ממקצועיותו לצה״ל".

הרמטכ''ל אביב כוכבי
הרמטכ''ל אביב כוכבי | צילום: דובר צה''ל

אישתו של מסינג, ליאת וורהפטיג, פרסמה הודעה בקבוצת פייסבוק של חיילי דובר צה"ל ובה ציינה כי היא מעבירה את ההודעה בשמו של בעלה: "לגיל היה חשוב להעביר, באופן הכי אישי שאפשר, אז אני בתפקיד הדוברת". בהודעה כתבה בין היתר כי "כל העיסוק הנבזי סביבו הוא אבסורד נוכח המציאות וכן, נוכח הוויתורים שהוא גבה. אם זה לא בא בטוב, הכל בסדר וממשיכים קדימה בחיים שלנו".

פוסט שכתבה אישתו של גיל מסינג בקבוצת ''דו''צים עילאים ומתנשאים'' | צילום: ללא

יו"ר תל"ם, ח"כ משה (בוגי) יעלון, הגיב להחלטתו של מסינג בחשבון הטוויטר: "עוד יום של שפל לשלטון החוק במדינת ישראל - אזרח נאמן שסייע למוסדות אכיפת החוק במלחמה בשחיתות, מנוע מלשרת כדובר צה"ל, בעוד שראש ממשלה ועורכי דינו מהתלים ביועץ המשפטי לממשלה, כדי להימלט מאימת הדין". יעלון חתם את הציוץ במשפט הלקוח מספר תהילים: "עד מתי רשעים יעלוזו?".

<blockquote class="twitter-tweet" data-lang="he"><p lang="iw" dir="rtl">עוד יום של שפל לשלטון החוק במדינת ישראל: אזרח נאמן שסייע למוסדות אכיפת החוק במלחמה בשחיתות, מנוע מלשרת כדובר צה״ל, בעוד שראש ממשלה ועורכי דינו מהתלים ביועמ״ש לממשלה, כדי להמלט מאימת הדין! ״עד מתי רשעים יעלוזו״? (תהלים צ״ד).</p>— משה 'בּוֹגִי' יעלון (@bogie_yaalon) <a href="https://twitter.com/bogie_yaalon/status/1127513232883818496?ref_src=twsrc%5Etfw">12 במאי 2019</a></blockquote>
<script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

עם הצגת מועמדותו של מסינג, פרצה סערה לאחר שנודע כי שימש כסוכן משטרתי במסגרת פרשת "ישראל ביתנו". כזכור, אחת המשימות של מסינג נחשפה על ידי גידי וייץ בעיתון "הארץ". המשטרה שלחה את מסינג לפגוש את היועץ התקשורתי רונן משה, שבמהלכה דיברו על האפשרות שהאחרון הסתבך כתוצאה מהתקשרות כספית החשודה כשוחד עם אנשי המטה של השר לשעבר מטעם ישראל ביתנו, סטס מיסז'ניקוב.

לאחר כשבועיים, משה נעצר. מתמלול חקירתו, ניתן להבין עד כמה משמעותית הייתה משימתו של מסינג עבור החוקרים. בחקירה הראשונה, משה הציג כאילו הוא בכלל לא קשור לעניין. למחרת בבוקר, החוקר אסף וולפיש ציין: "החשוד פורץ בבכי. הגשתי לחשוד כוס קפה, סנדוויץ' וקופסת סיגריות לבקשת". ואז, החוקר השמיע לנחקר את למשה עם מסינג.

משה מסביר לוולפיש כי הוא מדבר בהקלטה עם "גיל מסינג, הוא מנהל תקשורת ורגולציה ב'שטראוס', והוא לקוח שלי". לשאלה על מה הם מדברים, משה ענה: "שטראוס הורידו את הריטיינר של רוב היועצים הם מעסיקים. אני רציתי שקודם כל ישמור לי על הריטיינר, לפחות שתהיה לי רגל בדלת בשטראוס, שאני אשאר היועץ שלהם". כשהחוקר שואל שוב על מה הם דיברו, משה מתחיל להבין שההקלטה עסקה באופן ישיר בחשדות המיוחסים לו, ושהוא חייב לתת קו הגנה מנומק וחכם יותר מאשר ההכחשה הטוטאלית שנתן בהתחלה.