"חמאס מאיים: מצב כלכלי קשה ברצועה יביא להתחממות בגבול"

גורמים בארגון מסרו לעיתון "אל-אחבאר" כי בימים האחרונים נערכו שיחות עם מצרים וקטר בנוגע למשבר בעזה בעקבות הקורונה, והזהירו: "אם המצב יימשך - ארגוני הטרור יכניסו חצי מישראל למקלטים"

זמן צפייה: 03:08

גורמים בחמאס מסרו היום (שבת) לעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני כי בימים האחרונים נערכו שיחות עם המתווכים המצרים והקטרים, במטרה לעקוב אחר המצב הכלכלי הקשה ברצועה לאור משבר הקורונה. הגורמים ציינו כי אם המצב הכלכלי הקשה ברצועה יימשך –  "הגבול עם ישראל יתחמם עד כדי כך שארגוני הטרור ברצועה יכניסו חצי מהציבור הישראלי למקלטים". בכך, לדבריהם, יוכפל מספר הישראלים החולים בקורונה - וישראל תאבד שליטה על הנגיף.

בנוסף, הזהירו הגורמים בחמאס כי השקט הנוכחי בעזה עלול להידרדר אם יהיה איחור בחלוקת הכסף הקטרי, ואם לא ייכנס לרצועה סיוע נוסף לטיפול בנגיף הקורונה. עוד טענו כי קטר הודיעה לחמאס שאין שינוי בחלוקת הכסף הקטרי וכי ממשלת ישראל מעוניינת בהמשך השקט עם עזה.

רחוב בעזה
רחוב בעזה | צילום: shutterstock

עם זאת, הקטרים עדיין דנים במנגנון שבאמצעותו יוכנס סכום הכסף החדש לרצועה, לאור הפסקת הטיסות הבין-לאומיות בגלל התפשטות נגיף הקורונה. בין המנגנונים שהוצעו עלתה האפשרות שהכסף יועבר דרך הדואר מבלי שהשליח הקטרי, מוחמד אל-עמאדי, או סגנו יגיעו לרצועה, ופקידי הוועדה הקטרית לשיקום עזה יקבלו את הכסף ויחלקו אותֹו.

נוסף לכך מסרו הגורמים כי חמאס דרשה מהמתווכים שילחצו על ישראל שתעביר את הציוד הרפואי הדרוש להתמודדות עם נגיף הקורונה, כאשר הנגיף יגיע לרצועה.

ג'יפ צה''ל על הגדר בעזה
ג'יפ צה''ל על הגדר בעזה | צילום: Shutterstock

לעומת עשרות מקרי קורונה בגדה - בעזה אין כרגע אף לא חולה אחד מאובחן. כ-60 אזרחים עזתיים גילו עד כה תסמינים חשודים, כולם הושמו מיד בבידוד במתקן מיוחד ברפיח אך איש מהם עד כה לא פיתח את המחלה. גם מנהיג חמאס בעזה סינוואר בא לראות מקרוב כיצד מקימים במערב רפיח מתקני בידוד חדשים.

אבל בעזה לא מסתכנים ונוקטים צעדי מנע, כמו בשאר העולם. למשל, הקימו מפעל מיוחד לייצור אלכוג'ל, מתוך הבנה שיש לספק חומרי חיטוי רבים לתושבי הרצועה. כל בתי הספר מוסדות ההשכלה הגבוהה והמסגדים הושבתו בהוראת משרד הבריאות בעזה. בשלב הזה, ובניגוד למצב בישראל, החנויות, השווקים, והבנקים פתוחים כרגיל ומקבלים קהל.