אלפי פלסטינים הפגינו לאורך הגבול; צה"ל תיגבר מערך כיפת ברזל

ע"פ דיווחים, כ-6,500 מפגינים התקהלו בחמישה מוקדי עימותים לאורך הרצועה. משרד הבריאות בעזה דיווח כי 55 אנשים נפגעו במחאות. חמאס הודיע כי אינו מקבל את ההתנצלות על הרג הפעיל

זמן צפייה: 01:11

כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו היום (שישי) כי כ-6,500 מפגינים פלסטינים הפגינו בחמישה מוקדים לאורך גדר המערכת בגבול הרצועה, הם השליכו מטענים מאולתרים ומיידים אבנים - צה"ל השיב בירי. משרד הבריאות בעזה עדכן כי מניין הפצועים הפלסטינים בעימותים עמד על 55, מתוכם 33 פצועים מירי חי. במקביל, הודיע חמאס כי אינו מקבל את התנצלות צה"ל על הרג הפעיל שלו אתמול, ואיים בתגובה. מוקדם יותר היום נמסר כי צה"ל תגבר מערך כיפות ברזל בדרום, במסגרת העלאת הכוננות להסלמה אפשרית מול הרצועה.

פתחי חמאד, בכיר חמאס, מסר כי: "חמאס לא ישתוק על הפרת ההבנות ועל הרג השהיד מחמוד אל אדהם. חמאס יגיב על ההרג השהיד ולא מקבל את ההתנצלות של ישראל. חמאס מקצה לאויב הציוני שבוע לביצוע ההבנות".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190712-1916' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: מפגינים פלסטינים זרקו בקבוקי תבערה לעבר ג′יפ צה"לי' kid='1_4ge7gnd1' duration='20'']

במקביל, הפלסטינים דיווחו כי המשלחת הביטחונית המצרית הגיעה לרצועת עזה דרך מעבר ארז, וכי המשלחת כוללת את הבכיר במנגנוני המודיעין הכללי המצריים, איימן בדיע, ואת האחראי על הזירה הפלסטינית במנגנוני המודיעין הכללי, אחמד עבד אל-חאל.

עוד בחדשות 13:

בעזה מאיימים: "במלחמה עתידית – נשתלט על יישובי העוטף"

פעיל חמאס נהרג מאש צה"ל ברצועה; "האויב יישא בהשלכות"

צה"ל: פעיל החמאס שנורה הרחיק פלס' מהגבול – מדובר באי הבנה

המשלחת הביטחונית המצרית בכניסה לרצועת עזה
המשלחת הביטחונית המצרית בכניסה לרצועת עזה | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום דיווחו כלי תקשורת פלסטיניים כי בהפרת סדר סמוך לכפר קדום שבשומרון, נפצע אנוש ילד כבן עשר מירי צה"ל. מדובר צה"ל נמסר כי בהפרת הסדר, בה השתתפו כ-60 אנשים, הבעירו המפגינים צמיגים ויידו אבנים לעבר הכוחות, וכי לוחמי צה"ל הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות.

במקביל, מדובר צה"ל נמסר כי מוצב במרחב החטיבה המרחבית "יהודה" עלה באש. אחרי זמן קצר הושגה שליטה על השריפה. מארגון "הצלה ללא גבולות יו"ש" נמסר כי ככל הנראה מדובר בהצתה, אך נסיבות המקרה עדיין בבדיקה.

בצה"ל ובמערכת הביטחון נערכים כאמור לקראת הסלמת ההפגנות בצל מותו מירי צה"ל של איש "כוח הריסון" של חמאס על הגדר אתמול, בשל טעות בזיהוי - כך עלה מתחקיר של צה"ל.

לדברי מקורות פלסטיניים, "מצרים העבירה לחמאס מסרים לבל יסלים את המצב ויפעל באלימות – שכן צה"ל יגיב ביד קשה". ויכוח פנימי מתנהל בתוך חמאס, בין הזרוע הצבאית למדינית, האם וכיצד להגיב על מותו של פעיל הארגון.

.פעיל החמאס שנהרג מחמוד אחמד סברי אלאדהאם
מחמוד אחמד סברי אלאדהאם, פעיל החמאס שנהרג מאש צה''ל | צילום: חדשות 13

אתמול הודיע דובר צה"ל , כי מתחקור ראשוני עולה כי ההרוג היה פעיל בכוח הריסון של חמאס שמטרתו לשמור על השקט בסביבות הגבול. "הפעיל הגיע למרחב הגדר בעקבות שני פלסטינאים שנעו בצמוד לה", נמסר מדובר צה"ל. "בדיעבד עולה, כי כוח צה"ל שהגיע לאירוע זיהה את פעיל הריסון כמחבל חמוש וביצע ירי שמקורו באי הבנה. האירוע יתוחקר". לאחר התקרית, המשלחת הביטחונית המצרית נועדה במוקטעה ברמאללה עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול בישיבה בעיריית אשקלון למתיחות בדרום ואמר: אני מעדיף שתהיה רגיעה - לא משום שיש לנו אשליה שאפשר להגיע להסכם מדיני עם החבורה הזאת שרוצה למחוק את מדינת ישראל מעל פני האדמה. אבל אנחנו נערכים למערכה לא רק רחבה, אלא גם מפתיעה".

"אני לא אהסס לעשות את מה שצריך", המשיך ראש הממשלה, "ושיקולי בחירות לא מנחים אותי. אני שוקל את זה בקור רוח, אבל אני רוצה בסוף תוצאה שהעיר הזאת והיישובים בדרום ימשיכו להתפתח ולשגשג ושתהיה תחושה ומציאות של ביטחון".