דרום אדום: מנגנוני החירום שמסייעים לתושבי העוטף בזמני הסלמה

במרכזי השליטה, בחמ"לים ובמרכזי החוסן ביישובי עוטף עזה, מנסים לשמור על שגרת חיים נורמלית למרות המתיחות הקשה. "21 שנים זה לא יום-יומיים. זו תקופה שאתה מסגל לעצמך התמודדות עם הדברים"

זמן צפייה: 06:45

בשנה וחצי האחרונות התפתחו בדרום 11 אירועי הסלמה. תושבי עוטף עזה חיים כבר שנים רבות עם אזעקות, רקטות ונפילות, ומתמודדים עם החשש והדריכות המתמדת בניסיון לשמור בכל זאת על שגרת חיים. החמ"לים ומרכזי השליטה של יישובי העוטף מהווים מרכיב יסודי במערכת שמטרתה לסייע לתושבים לחיות את חייהם במצבי החירום הקשים.

כמה שעות לאחר תחילת הירי והאזעקות בחמ"ל של המועצה האזורית שער הנגב נכנסו לשגרת החירום. "ב-4:45-4:30 ישנתי מאוד חזק וכולם חיפשו את הקב"ט של המועצה ופשוט לא הצליחו להעיר את הקב"ט", סיפר אייל חג'בי, קב"ט המועצה האזורית שער הנגב. "נאלצו לשלוח שליחה לבית שלי שתדפוק לי על הדלת ותזמזם הפעמון. אז אני קם בבוקר, שומע את זה, כולי בחרדה".

עוד בחדשות 13:

גל תקיפות נרחב ברצועה; נמשכים המטחים לעבר העוטף

בעקבות ההסלמה בדרום: גדל הסיכוי לממשלת אחדות • פרשנות

אלה הרשויות שהחליטו לא לקיים מחר לימודים; החלטה סופית – מחר

מרכז השליטה של המועצה האזורית שער הנגב
מרכז השליטה של המועצה האזורית שער הנגב | צילום: חדשות 13

אייל הקב"ט החליט לנסוע למושב יכיני כחלק מסיבוב בגזרה. לכל אורך הדרך שומר אייל, המורגל בשגרת חירום, על שקט נפשי ורוגע למרות המצב המתוח. "21 שנים זה לא יום-יומיים. זו תקופה שאתה מסגל לעצמך, מתמודד עם הדברים האלה. אתה יודע להבדיל בכל אירוע מתי זה הולך להיות קשה ומתי קל".

מרכז החוסן בשדרות
מרכז החוסן בשדרות | צילום: חדשות 13

במרכז החוסן בשדרות התמודדו עם בוקר עמוס בפניות והקפצות. רחל לריאה, מטפלת במרכז החוסן, הציעה להורים תרגיל שירגיע את הילדים שחווים את החרדות המלוות למצב הביטחוני: "הדבר הראשון שמתבקש, שהם יחבקו את הילדים, יחבקו אותם, ינועו מצד לצד ויגידו את המילים המרגיעות – 'אנחנו מוגנים, אנחנו בטוחים'". כחלק מתפקידה, רחל נשארת במשך דקות ארוכות עם תושבת שדרות על קו הטלפון בניסיון להרגיעה.