ראשי מערכת הביטחון התנגדו לעמדת רה"מ לגבי תקיפה נרחבת בעזה

גורמים המעורים בפרטים דיווחו כי במהלך ההתייעצות לאחר הירי לאשדוד, טענו הרמטכ"ל וראש השב"כ כי תגובה חריפה אינה מוצדקת. גורם שעבד עם רה"מ: "הוא מעולם לא שיחק כך בביטחון ממניע פוליטי"

זמן צפייה: 03:49

במהלך ההתייעצות הביטחונית שכינס ראש הממשלה נתניהו ביום שלישי שעבר אחרי ירי הטילים לאשדוד' הוא הנחה את מערכת הביטחון להיערך להוציא "תוכנית מבצע משמעותית ביותר מול עזה".
גורמים שמעורים בתכני ההתייעצות הביטחונית מסרו היום (שני) לחדשות 13 כי הרמטכ"ל, ראש השב"כ וגורמי ביטחון נוספים התנגדו לכוונתו של ראש הממשלה נתניהו להוציא לפועל תקיפה רחבת היקף.

לדברי הגורמים, ראשי מערכת הביטחון העלו כמה הסתייגויות לגבי המהלך שרצה נתניהו לקדם. ראשית, הם לא סברו שהירי על אשדוד מצדיק הוצאה לפועל של תקיפה כה רחבה, שהייתה עלולה להוביל לטענתם להסלמה חמורה ולירי של מאות רקטות - כולל על גוש דן. שנית, טענו ראשי מערכת הביטחון, כדי להוציא לפועל את המהלך שנתניהו ביקש - יש לבצע שורה של הכנות, כמו רענון של תוכניות מבצעיות וגיוס מילואים. לא מן הנמנע שאחד השיקולים היה שיציאה בעיתוי הנוכחי למבצע בסדר גודל כזה בעזה בעייתית מאוד, לאור החשבון הפתוח של ישראל עם חזבאללה בלבנון ועם האיראנים בסוריה.

עוד בחדשות 13:

היועמ"ש ביקש לעדכן את מלצר: ישנה אפשרות למבצע צבאי

"נתניהו רצה תקיפה רחבה בעזה – אך נסוג אחרי שיחה עם היועמ"ש"

גנץ: "נתניהו רצה מלחמה כדי לדחות את הבחירות"; רה"מ: "תתבייש"

Whatsapp Image 2019 09 11 At 0
ראש הממשלה בהתייעצות ביטחונית בקריה | צילום: אריאל חרמוני/ משרד הביטחון

גורם המעורה בתכני הדיון ציין כי הפרקליט הצבאי הראשי שרון אפק הוא זה שעירב את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בהתרחשויות בדיון – מה שהביא לחוות הדעת של מנדלבליט כי לא ניתן לקבל החלטה על פעולה רחבה כל כך ללא החלטה של הקבינט המדיני-ביטחוני.

גורם נוסף ציין כי ההתרחשות באותו דיון עוררה אצל בכירים במערכת הביטחון את התחושה שמה שהניע את נתניהו היו שיקולים פוליטיים. גורם ביטחוני שעבד עם נתניהו במשך שנים אמר: "קרה לו משהו. הוא מעולם לא שיחק ככה בביטחון מסיבות פוליטיות".

בנימין נתניהו מפונה מהבמה
נתניהו מפונה מהבמה באשדוד במהלך ירי הרקטות | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום, התייחס יו"ר כחול לבן, בני גנץ, לפרסום ב"הארץ" בדבר האפשרות שעלתה לדחיית הבחירות בשל יציאה למבצע צבאי, והצהיר: "נתניהו מחק את העמימות לצרכים פוליטיים. עכשיו הוא איבד את זה, ורצה לגרור אותנו למלחמה כדי לדחות את הבחירות. תסריט שמתאים לבית הקלפים ולא למדינת ישראל". את הדברים כתב בחשבון הטוויטר שלו.

בתגובה, ראש הממשלה נתניהו הסביר: "התכוננו לכל תרחיש, כולל האפשרות שהג'יהאד האסלאמי וחמאס ישבשו את הבחירות בירי רקטות עלינו, והכנו תגובה חריפה. אבל אני אבחר את המועד לכניסה למערכה שהכנו, המועד הנכון ביותר - ולא דקה אחת קודם". עוד תקף נתניהו את יו"ר כחול לבן: "גנץ, אתה לא מתבייש לעשות פוליטיקה מענייני ביטחון? אתה מאשים אותי, ששומר בקפדנות על חיי חיילינו ואזרחינו? אתה, שהתגאת אחרי צוק איתן שסיכנת חיילי גולני למען פלסטינים? גנץ, תתבייש".