בצל הירי הבלתי פוסק מעזה: הקבינט הביטחוני התכנס

לראשונה זה חודש וחצי, ראש הממשלה נתניהו החליט לכנס את הקבינט המדיני-בטחוני כדי לדון בהסלמה בגבול הדרום. השר בנט לא הגיע לישיבה, אך שותפתו למפלגה, השרה שקד, השתתפה

דיון הערכת המצב בקריה בת"א לאחר חילופי האש ברצועת עזה
דיון הערכת המצב בקריה בת"א לאחר חילופי האש ברצועת עזה | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

על רקע סבב ההסלמה הנוכחי בו נורו מאות רקטות לישובי הדרום ונהרגו שלושה אזרחים, הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס היום (ראשון) לראשונה מזה חודש וחצי לפי החלטת רה"מ נתניהו. השר נפתלי בנט לא הגיע לישיבה אך השרה איילת שקד השתתפה.

מגורם ביטחוני נמסר כי "בתחילת הדיונים, הנחה הקבינט את צה"ל להעצים את התקיפות נגד ארגוני הטרור ולעבות את הכוחות סביב רצועת עזה".

בתגובה לירי הרקטות מרצועת עזה, שנמשך מאז אתמול בבוקר, הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, על סגירת מעברי הגבול ארז וכרם שלום, וכן על ביטול מרחב הדיג ברצועת עזה, עד להודעה חדשה.

הנזקים ברצועת עזה מהתקיפות של חיל האוויר
הנזקים ברצועת עזה מהתקיפות של חיל האוויר | צילום: רויטרס

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז היום על "מצב מיוחד בעורף" ברדיוס של עד 40 ק"מ מרצועת עזה למשך 48 שעות – זאת לראשונה לאחר מבצע צוק איתן. מצב זה מוכרז כאשר אוכלוסייה אזרחית מצויה תחת מתקפה ממושכת, והדבר מקנה לשלטונות סמכויות שונות שיאפשרו לשמור על הסדר הציבורי ועל שלומם של האזרחים. משמעות "המצב המיוחד" היא שמערכת הביטחון, ופיקוד העורף בראשה, תיטול חלק פעיל בסיוע והנחיות לאוכלוסיית האזור. כך למשל תוכל מערכת הביטחון לקבל החלטות בדבר פתיחת מפעלים וסגירתם, הוצאת צווי ריתוק לעובדים, פתיחה וסגירה של מוסדות חינוך ועוד. בכך, ניתן יהיה ליצור מעין מינהל אחיד שיטפל באוכלוסייה ויגבש החלטות, זאת בשיתוף נבחרי הציבור.

במקביל, חייל האוויר ממשיך לתקוף ברצועה, ועל פי דיווח פלסטיני צה"ל ירה טיל לעבר ביתו של בכיר חמאס, רוחי מושתהא, בשכונת ש'געיה. נוסף לכך, משרד הבריאות בעזה מעדכן כי כתוצאה מהתקיפות של צה"ל, מאתמול ועד עכשיו, ישנם עשרה הרוגים פלסטינים ועוד 90 פצועים בדרגות פציעה שונות.