"בשל החום הכבד וצום הרמדאן - לא יתקיימו הפרות סדר בגבול עזה"

כלי תקשורת ברצועה דיווחו כי "הוועד המארגן של צעדות השיבה" החליט שלא לקיים את ההפגנות כמדי יום שישי • יותר מ-92 אלף פלסטינים הגיעו מיהודה ושומרון לירושלים כדי להתפלל

זמן צפייה: 02:33

המתיחות בדרום: הפרות הסדר שמתקיימות מדי יום שישי בגבול רצועת עזה לא יתקיימו היום (שישי) בשל החום הכבד וצום הרמדאן – כך החליט "הוועד המארגן של צעדות השיבה", על פי דיווחים בכלי תקשורת ברצועה.

בתוך כך, היום עברו 92,188 מתפללים פלסטינים משטחי יהודה ושומרון לירושלים. זאת לעומת 87,085 מתפללים שעברו ביום שישי השני של הרמדאן בשנת 2018. המנהל האזרחי נערך במחסומים קלנדיה, זיתים ורחל כדי לפקח על מעבר הפלסטינים.

לעוד כתבות בנושא:

צה"ל סיכל הברחת רחפנים וציוד לנשק וצלילה לרצועת עזה

"יום הנכבה" בעזה עבר בשקט יחסי: כ-10,000 פלס' הפגינו בגבול

"מאה דולר לכל משפחה ענייה": דיווח - החלה חלוקת המענק הקטארי

הפגנות יום הנכבה ברצועה
הפגנות יום הנכבה ברצועה | צילום: רויטרס

ביום רביעי, כזכור, כ-10,000 פלסטינים השתתפו באירועי "יום הנכבה" בחמישה מוקדים לאורך גבול רצועת עזה וציינו את ההתנגדות הפלסטינית לתוצאות מלחמת העצמאות. מצה"ל נמסר שהמפגינים הבעירו צמיגים ויידו אבנים במספר מוקדים, כי הושלכו מספר מטענים בשטח הרצועה וכן כי זוהו מספר ניסיונות התקרבות לגדר המערכת. במקום פעלו גם כוחות ריסון של חמאס, שלבשו וסטים כתומים. משרד הבריאות ברצועה מסר כי 60 פלסטינים נפצעו בדרגות שונות מירי צה"ל.

הצוות המארגן את "צעידות השיבה" פרסם הודעה לסיכום ההפגנות ובה נמסר כי "נסרב לחיסול הסוגיה הפלסטינית ו'עסקת המאה' של ארצות הברית. אנו קוראים לציבור להשתתף בהפגנות השבועיות על הגדר ביום שישי הקרוב". בכיר חמאס, חליל אל-חיה, אמר בריאיון לרשת "אל-מיאדין" במהלך ההפגנות: "לקחנו בכוח את הזכויות שלנו לחיות בכבוד. ההבנות מתחילות להיות מיושמות, באופן איטי אבל טוב. הכיבוש הישראלי צריך לעמוד בהבטחותיו ובמידה וזה לא יקרה, נעמוד בפני סבבים נוספים של הסלמה".

באותו יום, כוח צה"ל עצר חשוד שחצה את גדר המערכת בצפון רצועת עזה לשטח ישראל - והוא הועבר לחקירת כוחות הביטחון. כמו כן, צוותי כיבוי פעלו בחמישה מוקדים בעוטף עזה, בעקבות שרפות שפרצו כתוצאה מבלוני תבערה.

חלוקת המענק הקטארי בעזה
חלוקת המענק הקטארי בעזה | צילום: החדשות 13

ביום שני חולק המענק הקטארי ברצועת עזה. בסך הכול חולקו למשפחות הנזקקות בעזה 30 מיליון דולרים. באותו לילה נכנס לרצועה שגריר קטאר, מוחמד אל-עמאדי, דרך מעבר ארז. זאת, כדי לפקח על העברת הכסף הקטארי - כך דיווחה סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען". מקורות בתקשורת המקומית אמרו לסוכנות הידיעות כי אל-עמאדי יקיים סדרת פגישות עם בכירים בפלגים השונים ברצועת עזה.

שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, הגיע גם הוא לרצועה. "מקווה שכל הצדדים יפעלו כדי שהרגיעה בעזה לא תקרוס, ושהשקט יישמר לפחות לשלושה שבועות כדי שנוכל להתחיל לבצע את הפרויקטים ההומניטאריים", אמר מלאדנוב. "בסוף השבוע שעבר היינו קרובים מאוד למלחמה רביעית. אנו זקוקים לשיתוף פעולה מכולם: מהרשות הפלסטינית, מצרים וישראל, למען שיפור החיים בעזה וכדי שתהיה להם תקווה לעתיד טוב יותר".