גנץ בעוטף עזה: "נתניהו ממלא בהליום את בלוני האש של חמאס"

יו"ר כחול לבן נפגש עם חקלאים בדרום וסייר עמם בשטחים שעלו באש בעקבות בלוני התבערה. "אין הרתעה - חייבים להחזיר אותה. מבחינת ראש הממשלה, אם הוא בסדר - אז שכל השאר יישרף"

זמן צפייה: 02:14

יו"ר כחול לבן בני גנץ סייר היום (שישי) עם חקלאים בעוטף עזה ואמר: "נתניהו ממלא בהליום את בלוני האש של חמאס. אנחנו מאבדים את ההרתעה. הפסקת האש שחתמו עליה בלילה שוב מוכיחה שחמאס הוא שמכתיב את הדברים לנתניהו". עוד הוסיף כי "מבחינת נתניהו, אם הוא בסדר – שכל שאר יישרף".

"צריך לייצר הרתעה באמצעות תקיפות, חייבת להיות תגובה חזקה. לא צריך לקבל את השחור הזה", הוסיף גנץ. "כשאין שקט צריך להילחם, כשיש שקט צריך לקדם מציאות אלטרנטיבית של תקווה. כשצריך נלחמים וכשאפשר מתקדמים".

כמו כן, יו"ר כחול לבן אמר: "יש בעזה 2 מיליון אזרחים שנשלטים על ידי חמאס, שלא רואים שום דבר אלטרנטיבי אחר. צריך לפתח שם תקווה. התנאי היחיד זה תנאי של שקט. יש לנו שם חיילים שגופותיהם עדיין שם, יש אזרחים שחצו את הגדר ועדיין שם. לא נוותר על הדרישות שלנו. חוץ מביטחון אין לנו שום אינטרס שיהיה להם רע".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

ישראל אישרה: דלקים יוכנסו לרצועה - מרחב הדיג הוגד

העוטף ממשיך לבעור: "ההכלה מביאה את טרור הבלונים אל סף ביתנו"

בעקבות גל השריפות בעוטף: מאמצים קדחתניים לחזור להסדרה

Gannnv
יו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: חדשות 13

ראשי מועצות העוטף ושדרות פנו לממשלה ודרשו: "שמענו דיווחים על הסדרה שאמורה לכלול הפסקה של כל הפרחות הבלונים, וכבר בבוקר אנו עדים למספר שריפות ובלונים בשטחי העוטף כולו. כל פעולה, כל הסדר, כל הסכם וכל שיחה, צריכה לכלול הפסקה מיידית של כלל השריפות והבלונים. לא נקבל פחות מכך. הממשלה חייבת להבין - השריפות ובלוני הנפץ הם טרור לכל דבר ועלינו להגיב לשריפות כמו שהן, מתקפת טרור על אזרחי מדינת ישראל. אנו דורשים לעצור את הטרור הזה אחת ולתמיד". על ההודעה חתמו ראשי המועצות אופיר ליבשטיין של שער הנגב, אלון דוידי של שדרות, תמיר עידאן של שדות נגב, איתמר רביבו של חוף אשקלון וגדי ירקוני של אשכול.

בתוך כך, לוחמי צה"ל תפסו חשוד חמוש בסכין סמוך לגדר המערכת בצפון הרצועה. הוא נעצר והועבר לחקירת כוחות הביטחון.

שריפות בעוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה
שריפות בעוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה | צילום: דוברות כב''ה

משעות הבוקר פרצו חמש שריפות בעוטף עזה, ככל הנראה כתוצאה מבלוני תבערה. זאת, חרף הסכם הרגיעה שהושג עם חמאס, לפיו הארגון ישתלט על הפרחת הבלונים וישראל תכניס לרצועה דלקים ותגדיל את מרחב הדיג.

גדי ירקוני, ראש מועצת אשכול, אמר בתגובה לשריפות כי "חבל שזו ההסדרה ושככה החיים שלנו. מגיע לנו כמו כל עם ישראל לגור בשקט ולדעת לאן אנו הולכים". מוקדם יותר, אותר בשטח קיבוץ צאלים מטען מחובר לצרור בלונים גדול. המטען היה מוסווה בתוך כריכת ספר בעברית. "ההנחה היא שהמטרה הייתה שהוא יתנתק מהבלונים וייראה כספר בעברית תמים למראה", מסרה המועצה האזורית אשכול.

גורם ישראלי אישר היום כי ישראל חזרה להכניס סולר ודלק לרצועת עזה, וכי החל מ-10:00 מרחב הדיג ברצועה הוגדל בחזרה ל-15 מיילים ימיים. הגורם אמר כי "המהלך אירע לאחר התחייבות שחמאס יפסיק את האלימות נגד ישראל. אם הארגון לא יעמוד בהתחייבות - ישראל תחזיר את הסנקציות".

Whatsapp Image 2019 06 28 At 1
שריפה בנתיב העשרה | צילום: חדשות 24/7 בפייסבוק

בד בבד, ראש מועצת אשכול ירקוני אמר לחדשות 13 כי "הדרג המדיני הפך אילם - אף אחד לא מדבר איתנו". "איש לא עדכן אותי לגבי הסדרה", הוסיף ירקוני. "עזבו אתכם מפוליטיקה ומבחירות, תבואו ותעדכנו, שנוכל להרגיע את הציבור ואת עצמנו. זה מדהים מה שקרה פה במדינה, השקט הזה וההתעלמות הזו".

בתוך כך, בכיר כחול לבן חבר הכנסת יאיר לפיד התייחס לדיווחים על הסדרה וכתב כי "ההסכם הזה שווה כמו קודמיו, כלום. כמה ימי שקט וחזרה לשגרה". "חמאס מחזיק ושולט משני צדי הגדר, מצד אחד את האוכלוסייה בעזה ומצד שני את יישובי העוטף", הוסיף לפיד. "ברצותו מבעיר את השטח וברצותו חותם על רגיעה. ממשלת ישראל איבדה כל עניין בתושבי העוטף".

שריפה ביער בארי שבעוטף עזה
שריפה ביער בארי שבעוטף עזה | צילום: משה ברוכי יערן קק״ל
מטען מחובר לצרור בלונים גדול בקיבוץ צאלים
מטען מחובר לצרור בלונים גדול בקיבוץ צאלים | צילום: ארז ברגר

כמה שעות קודם לכן דיווחה סוכנות הידיעות הפלסטינית "סווא" מפי מקורות באו"ם, כי לאחר תיווך של מצרים והאו"ם הושג הסכם רגיעה בין ישראל לחמאס. לפי הדיווח, ישראל תחדש החל מהבוקר את הזרמת הדלקים לרצועה וכן תגדיל את מרחב הדייג ל-15 מיילים ימיים. חמאס מצדו, מתחייב להפסיק את שיגור בלוני התבערה לעבר יישובי העוטף ולרסן את ההפגנות השבועיות על הגדר.

אמש ניהלה ישראל מאמצים קדחתניים להגיע להבנות עם מצרים, בניסיון לחזור להסדרה בעוטף עזה. זאת, ברקע גל השריפות השבוע, כאשר יותר מ-100 דליקות פרצו בימים האחרונים בעוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה שהופרחו מהרצועה.