ההקלטה שחושפת: כך שיטתה לשכת אשכנזי באיזנקוט בפרשת מסמך הרפז

כשהתפוצצה הפרשה ניסה אלוף פיקוד הדרום דאז לשכנע את הרמטכ"ל להתוודות בפני רה"מ ושר הביטחון על המידע שבידו. כעת, מתברר כי עוזר הרמטכ"ל שיקר ואמר כי אשכנזי קיבל את העצה • פרסום ראשון

זמן צפייה: 04:56

פרסום ראשון: מיד לאחר פרוץ פרשת מסמך הרפז לפני כעשר שנים, ניסה גדי איזקונט, שהיה אז אלוף פיקוד הצפון, לשכנע את גבי אשכנזי לספר על המסמך שבידו לשר הביטחון ולראש הממשלה. הערב (רביעי) נחשפו בחדשות 13 השיחות שהתקיימו אז בין איזנקוט לבין אל"מ ארז וינר, עוזרו של הרמטכ"ל אשכנזי, ששיקר לאיזנקוט וטען כי אשכנזי קיבל את עצתו והתוודה על המסמך שבידו.

תחילת הפרשה לפני כעשור, כשהרמטכ"ל אז גבי אשכנזי חשב שלשכת שר הביטחון אהוד ברק עושה הכול כדי להשפילו. הוא חשב שהוא מחזיק את "ראיית הזהב" לפעולות הללו בדמות אותו מסמך שלימים התברר כמזויף - מסמך הרפז, שהבהיר להם כאילו שיואב גלנט הוא זה שנבחר להחליף אותו. אשכנזי שיתף במסמך הזה כמה אנשים, ביניהם שניים מהמועמדים העיקריים להחליף אותו - האלופים גדי איזנקוט ובני גנץ.

"לגבי המסמך, איך אשכנזי מרגיש עם זה?", שאל איזקונט את וינר. "הוא מרגיש עם זה חרא", השיב. "א. זה התפוצץ. ב. מה שמטריד אותו זה שאם מחר בבוקר מתחילה חקירה, יבואו יגידו 'רגע, ידעת או לא ידעת?'. הוא לא ישקר, הוא יגיד 'ידעתי'".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בשלטון המקומי נערכים להכריח את המורים לעבוד אחרי 20.6

בכחול לבן התנגדו לחוק שיזמו להפסקת כהונה לר"מ תחת אישום

העבודות בבית הקברות ביפו הוקפאו; 3 מפגינים נעצרו

גדי איזנקוט
גדי איזנקוט | צילום: דובר צה''''ל

כשאשכנזי חשף את איזנקוט למסמך כמה חודשים לפני כן, איזנקוט הפציר באשכנזי לספר על המסמך שבידו לשר הביטחון ולראש הממשלה. אולם, מישהו בלשכת אשכנזי שיקר לאיזנקוט וסיפר לו שהרמטכ"ל קיבל את עצתו. לכן, כשהפרשה התפוצצה, איזנקוט בטעות חושב שאשכנזי יכול להיות רגוע, ואמר לוינר בשיחה כי "אשכנזי טוען שהוא הלך עם זה לרה"מ ולשר הביטחון".

וינר בתגובה ענה לו "נכון" - אולם זה שקר, כאמור. אשכנזי לא באמת יישם את המלצת איזנקוט לעשות את זה. "הוא לא הראה להם את הנייר", הרחיב וינר. איזנקוט ניסה להבין אם בכל זאת אשכנזי אמר משהו לרה"מ ולשר הביטחון, ווינר אמר שוב "כן". "בסדר גמור", סיכם איזנקוט.

"לדעתי תהיה חקירת משטרה", אמר וינר לאיזנקוט, שהשיב לו: "אם הרמטכ"ל יגיד שהגיע נייר ללשכה שלו לפני חודשיים, והוא הלך לרה"מ ולשר הביטחון והעיר את תשומת ליבם, וראיתי שלא קורה כלום והדברים יוצאים... ביקשתי גם להראות את זה לשלשות המועמדים שנמצאים פה, ישאלו אותו למה לא הראה את זה ליואב גלנט, הוא יגיד שזה נושא המסמך".

גבי אשכנזי
גבי אשכנזי | צילום: דובר צה''ל

"השאלה אם ללכת באופן יזום, ולהגיד: 'הנייר הגיע אלינו'", התלבט איזנקוט. "הבעיה היא לא הבעיה של הרמטכ"ל, עכשיו ישאלו אותו 'למה לא באת עם זה מייד?' הוא אומר שהוא הלך". "כן", סיכם וינר.

תגובת עורך דינו של ארז וינר, עודד סבוראי: "הדברים שאמר תא"ל (מיל׳) ארז וינר לרא"ל (מיל׳) גדי איזנקוט היו נכונים בהתאם למה שידע בזמן אמת, ובכלל".