לקראת פרסום תוכנית המאה: הפלסטינים קוראים ל"יום זעם" בשטחים

ברשות קראו להפגנות ביום שבו היוזמה המדינית של טראמפ תיחשף, והזהירו כי סיפוח חד צדדי עלול להוביל לגל אלימות ביהודה ושומרון. בכיר ברמאללה: "ניסוג מהסכם אוסלו כשתפורסם התוכנית"

זמן צפייה: 03:20

פרסום "תוכנית המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מדיר שינה מעיניהם של בכירי רמאללה, שקראו היום (ראשון) ל"יום זעם" בשטחים בעת חשיפת היוזמה המדינית במלואה. בכירים ברשות הפלסטינית אף הזהירו כי "כל יוזמה שלא כוללת מדינה פלסטינית לצד ישראל על גבולות 67' היא תוכנית ללא שלום, ותוביל לחיסול כל ההסכמים החתומים עם ישראל כולל הסכם אוסלו".

בתוך כך, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הניה, הבהיר כי ארגון הטרור מתנגד ל"מזימת עסקת המאה" והזמין את תנועת פת"ח ואת יתר הפלגים הפלסטינים להיפגש במצרים, כדי לגבש את אופן הפעולה נגד היוזמה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בעקבות מעצר עריק: 38 עצורים במחאת חרדים קיצוניים בירושלים

נעמה יששכר הגישה בקשת חנינה רשמית לנשיא פוטין

רה"מ המריא לארה"ב לקראת הצגת תוכנית השלום: "נעשה היסטוריה"

יו''ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נואם ברמאללה
יו''ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נואם ברמאללה | צילום: רויטרס

במקביל, יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, הורה לדובריו וליועציו להכריז בכלי התקשורת כי הם מתנגדים לתוכנית, למרות שכל סעיפיה עוד לא פורסמו. כמו כן, לטענת גורמים ברשות, אף נציג אמריקני לא דיבר איתם על פרסום היוזמה. לכן, לדבריהם, "זו תוכנית חד צדדית להצלת נתניהו וטראמפ", ואף הזהירו כי "סיפוח חד צדדי עלול להוביל לגל אלימות ביהודה ושומרון".

יתרה מזאת, בכיר הרשות, סאיב עריקאת, טען אתמול כי "אם ישראל תספח את בקעת הירדן, אז ננקוט בצעדים לסיום שלב המעבר ונעבור לשלב המדינה". בנוסף על כך, בסוכנות ידיעות צרפתית דווח, כאמור, כי ברגע שתוצג התוכנית, הפלסטינים ייסוגו מהסכם אוסלו.

הבוקר המריא ראש הממשלה בנימין נתניהו לוושינגטון, שם ייפגש מחר עם הנשיא האמריקני, לקראת הצגת "תוכנית המאה" האמריקנית. "אני הולך להיפגש עם הנשיא טראמפ מחר, וביום שלישי יחד איתו נעשה היסטוריה", אמר נתניהו טרם המראתו.

בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ובני גנץ
בנימין נתניהו, דונלד טראמפ ובני גנץ | צילום: רויטרס

קודם לכן המריא יו"ר כחול לבן בני גנץ לארצות הברית, שם גם הוא צפוי להיפגש מחר עם טראמפ ולדון עמו ביוזמה. למשלחתו הצטרף מפקד חיל האוויר לשעבר אמיר אשל, שניהל מטעמו את המגעים מול הממשל האמריקני בעניין התוכנית. בנוסף אליו הצטרפו גם ד"ר יורם טורבוביץ', חבר בצוות האסטרטגי של כחול לבן, ומעיין כהן ישראלי, ראש המטה שלו.