העוטף ממשיך לבעור: "ההכלה מביאה את טרור הבלונים אל סף ביתנו"

17 שריפות פרצו בדרום כתוצאה מבלונים שהופרחו מרצועת עזה. תושבים מדווחים על ריח חריף שגורם לקשיי נשימה. ראש מועצת אשכול: "ההפקרות המתמשכת מול המציאות הביטחונית היא המכרסמת בחוסן"

זמן צפייה: 01:11

המתיחות בדרום: 17 שריפות פרצו לאורך היום (חמישי) בשטחים פתוחים בעוטף עזה – כתוצאה מבלוני תבערה שהופרחו מכיוון רצועת עזה. צוותי כיבוי פועלים בשטח והשיגו שליטה על האש בכל המוקדים. בתוך כך, בלון תבערה נחת בכניסה לבית פרטי ביישוב במועצה האזורית אשכול, חבלני משטרה מהמחוז הדרומי הוזעקו למקום. במקביל, באחד היישובים תושבים דיווחו על ריח חריף שגורם לקשיי נשימה.

ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני, פנה לתושבים באיגרת ושיבח את כוחות הכיבוי הפועלים בשטח. ירקוני הוסיף: "מבחינת מדינת ישראל, טרור הבלונים אינו מהווה איום אסטרטגי ולכן המדיניות היא של 'הכלת' האירועים. הבהרתי השבוע שמדיניות ההכלה מביאה את טרור הבלונים אל סף ביתנו ושההפקרות המתמשכת מול המציאות הבטחונית היא המכרסמת בחוסן התושבים".

ביום שלישי הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים כי תופסק העברת דלקים לתחנת הכוח שברצועת עזה, מהיום ועד להודעה חדשה. זאת בתגובה לחידוש הפרחת בלוני התבערה והנפץ מרצועת עזה.

שריפות בעוטף עזה כתוצאה מטרור הבלונים
שריפות בעוטף עזה כתוצאה מטרור הבלונים | צילום: כבאות והצלה מחוז דרום

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-20190627-1920' autoplay='0' credit='' desc='רפאל חיון, ביטחון שדה' kid='1_znyfbgfl' duration='24'']

עוד בחדשות 13:

קושנר בפתח ועידת בחריין: "לא ויתרנו על הפלסטינים"

בעקבות בלוני התבערה: הופסקה העברת הדלקים לעזה

לראשונה מאז הפסקת האש: בלוני נפץ הופרחו לעבר עוטף עזה

שריפות בעוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה
שריפות בעוטף עזה כתוצאה מבלוני תבערה | צילום: דוברות כב''ה

יו"ר הימין החדש וחבר הקבינט לשעבר, נפתלי בנט התייחס למתיחות בדרום. "הדרום נשרף והממשלה עסוקה בבחירות. מדיניות הממשלה, לפיה לא מחסלים מחבלים שמשגרים בלוני נפץ, מסכנת חיים ופוגעת בהרתעה", אמר. "בלון נפץ הוא כמו טיל נ"ט, מי שמשגר אותו הוא מחבל שמנסה לרצוח ישראלים ויש לפגוע בו. כאשר טרור הבלונים רק החל טענתי שיש לפגוע במחבלים אך דעתי בקבינט נדחתה, וכעת כבר הגענו ל-14 שריפות ביום אחד. אם הקבינט לא יתעשת זה יעלה לנו בדם".

ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, שהכריז אתמול על הקמת מפלגה חדשה שתתמודד בבחירות הקרובות, פרסם בחשבון הטוויטר שלו תמונה ממאמצי כיבוי השריפות בעוטף עזה, והוסיף: "אין תירוצים. ממשלה שעסוקה בהישרדותה המושחתת במקום להילחם עבור אזרחיה".

15 שריפות פרצו אתמול ביישובי עוטף עזה - כולן כתוצאה מבלוני תבערה. במועצה אזורית אשכול פרצו חמש שריפות, כך גם במועצה אזורית שדות נגב. במועצה אזורית שער הנגב פרצו שלוש שריפות, מתוכן דליקה גדולה במאגר בניר עם. ברוב המקרים הושגה שליטה תוך דקות ספורות, פרט ליער עלומים ולמאגר ניר עם. אתמול פרצו שש שריפות בעוטף בסך הכל.

האש בניר עם פרצה סמוך לאתר ההנצחה של אסף סיבוני שנפל באסון המסוקים, ובמקום נגרם נזק כבד. כמו כן, בלון תבערה נוסף נחת בגן ילדים בשדות נגב - לא היו ילדים במקום ולא גרם לנזק.

ביום ראשון החלו עבודות הנדסיות להקמת "שרוול נוף ביטחוני" - סוללת עפר באורך של כ-900 מטרים במקביל לכביש 34, שנועדה להגן על הכביש על ידי הסתרתו. זאת, כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13. הקמת הסוללה היא חלק מתוכנית מורחבת להגנה על יישובי עוטף עזה מפני טילי נ"ט. ‏העבודה נעשית בשיתוף קק"ל והמועצה האזורית שער הנגב, ומתבצעת על ידי כוחות ההנדסה של אוגדת עזה ופיקוד הדרום.

יחידת הבלונים ''אבנאא' א-זוארי'' מעזה מהפרחת בלונים
יחידת הבלונים ''אבנאא' א-זוארי'' מעזה מהפרחת בלונים | צילום: החדשות 13

בשבוע שעבר הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, על הגדלת מרחב הדייג ברצועת עזה לטווח של עד 15 מיילים ימיים. לדבריו, "צעד זה הינו כחלק מהמדיניות האזרחית למניעת הידרדרות הומניטארית ברצועת עזה ומתוך מדיניות המבדילה בין טרור לאוכלוסייה בלתי מעורבת". כמו כן, נמסר כי מימוש הצעד מותנה בכיבוד ההסכמות על ידי הדייגים, ולא תתאפשר כל חריגה מהטווחים שסוכמו. הרחבה זו מגיעה לאחר שלפני עשרה ימים הורחב מרחב הדייג לטווח של עד 12 מיילים ימיים.

בתוך כך, גורם בחמאס הכחיש כי הארגון הגיע להסכמות עם ישראל להפסקת אש בת שישה חודשים. "בשבועיים האחרונים לא התקיימו כל שיחות בנושא", אמר הגורם לעיתון "אל-אחבאר" הרואה אור בלבנון. "עיתוי פרסום ההבנות לכאורה קשור בהרכבת הממשלה החדשה בישראל".

כזכור, התוכנית החלה לאחר ירי טיל הקורנט בסבב הלחימה האחרון, שגבה את חייו של משה פדר, ובעקבותיו נבנתה חומה בגובה של שלושה מטרים מקיבוץ ארז ועד כביש 34. בהמשך הוחלט להרחיב את התוכנית ולארגן מחדש את המרחב המאויים בעוטף.