תחקיר ירי הנ"ט בצפון: המג"ד וסגנו ננזפו, המח"ט זומן להבהרה

מחקירת האירוע עולה כי הרכב הצבאי שבוצע לעברו ירי נסע בציר שלא היה אמור לנסוע בו. מפקד גדוד 402 וסגנו ננזפו נזיפה פיקודית, בטענה כי לא פעלו ע"פ הנהלים. הרמטכ"ל: תקלה מבצעית חמורה

זמן צפייה: 00:23

ממצאי תחקיר צה"ל שפורסם היום (ראשון) על אירוע "בין המצרים", ירי טילי הנ"ט של חזבאללה לפני כחודשיים לעבר כלי הרכב הצבאי ליד בסיס צה"ל באביבים, מעלים כי הרכב נסע בציר שלא היה אמור לנסוע בו. הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר כי מדובר בתקלה מבצעית חמורה. כמו כן, לפי התחקיר, המוצב לא פונה על פי הנהלים, ואף הושאר פתוח. על כן, מפקד גדוד 402 וסגנו ננזפו נזיפה פיקודית, מפקד החטיבה זומן לשיחת הבהרה.

הרמטכ"ל הוסיף כי המסקנות מעלות ליקויים בתהליכי הפיקוד והשליטה בגדוד במהלך ההיערכות, וכן כי אישור הנסיעה לרכב הצבאי בציר ניתן על-ידי סגן מפקד הגדוד, למרות הנחיות מפקדיו בנושא. בנוסף על כך, מעלה התחקיר כי החטיבה המרחבית לא ביצעה בקרה ראויה ושהיה פיקוח לקוי על התנועה בצירים.

לכתבות נוספות בנושא >>

הרכב מגיע – והטיל פוגע: חזבאללה פרסם את תיעוד ירי הנ"ט בגליל

טילי נ"ט נורו מלבנון לעבר בסיס ורכבים בגבול – אין נפגעים

חזבאללה: "שני המל"טים שהופלו בביירות הכילו חומר נפץ"

ממצאי תחקיר צה''ל על ארוע ״בין המצרים״
ממצאי תחקיר צה''ל על ארוע ״בין המצרים״ | צילום: דובר צה''ל
ממצאי תחקיר צה''ל על ארוע ״בין המצרים״
ממצאי תחקיר צה''ל על ארוע ״בין המצרים״ | צילום: דובר צה''ל

בנושא הצעדים הפיקודיים, עמד הרמטכ"ל על אמות המידה הנדרשות לטיפול בשגיאות ובתקלות, והבחין בין שלושה מצבים שונים - שגרה, פעילות מבצעית ופעילות מבצעית תחת אש. כוכבי הדגיש כי בפעילות מבצעית היחס לטעויות צריך להיות מקל ביחס לשגרה, זאת מהטעם שבפעילות מבצעית בכלל ותחת אש בפרט, יש מקום לשקלל את הלחץ ומאפייני המצב המבצעי.

קבלת ההחלטות בהיערכות להגנה טרם ירי הנ"ט ובעת פינוי המוצב, הוגדרו כפעילות מבצעית, אך לא כפעילות תחת אש. אלוף פיקוד צפון אמיר ברעם היה זה שהמליץ לרמטכ"ל על הצעדים הפיקודיים נגד הסגל הזוטר, בשל חומרת האירוע שבו נורו שלושת הטילים.

ממצאי תחקיר צה''ל על ארוע ״בין המצרים״
ממצאי תחקיר צה''ל על ארוע ״בין המצרים״ | צילום: דובר צה''ל

כזכור, לפני כחודשיים נורו מספר טילי נ"ט משטח לבנון לעבר כלי רכב צבאי מסוג "זאב" שמשמש כאמבולנס ליד בסיס צה"ל ביישוב אביבים - כתגובה למתקפה בביירות על מכשיר איראני לדיוק טילים, המיוחסת לישראל. טילי הקורנט פגעו בסמוך לרכב הצבאי וגרמו לו לנזק. דובר צה"ל לשעבר רונן מנליס אמר אז: "חזבאללה לא מימש את ההישג שרצה. הוא רצה להרוג חיילים. כלי טייס תקף את החולייה, ונורו כ-155 פגזים".

יום לאחר הירי, פירסם ערוץ "אל-מנאר" הלבנוני המזוהה עם חזבאללה את תיעוד ירי טילי הנ"ט לעבר רכב האמבולנס הצבאי. בתיעוד ניתן לראות את הטיל פוגע בכביש תוך כדי שהרכב בתנועה ואת העשן המיתמר לאחר הפגיעה.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-20190902-1838' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד חזבאללה של ירי הנ"ט בצפון' kid='1_wzpvd6q7' duration='43'']

תיעוד חזבאללה של הירי אתמול לעבר אביבים
תיעוד חזבאללה של הירי אתמול לעבר אביבים

באירוע שקדם לתקיפה, מספר ימים קודם לכן, נשמעו פיצוצים עזים בבירת לבנון ביירות. ארגון חזבאללה טען כי שני מל"טים ישראליים התרסקו באזור. הראשון, לפי הדיווחים, נפל בפרבר דרומי שבו כוחות פרו איראניים רבים, והשני, שנשלח למקום כחצי שעה לאחר מכן, התפוצץ באוויר ונפל ברובע דחייה, סמוך לבסיס של הארגון. יום לאחר מכן הצהיר ארגון הטרור כי שני המל"טים שהופלו הכילו חומרי נפץ ונועדו לתקיפה - ולא נשלחו לטובת איסוף מודיעין.