חשש מ"יום זעם" בשטחים: במערכת הביטחון נערכים להסלמה ביו"ש

בצה"ל מתגברים כוחות, עימותים נרשמו בכמה מוקדים בגדה • בכירים פלסטינים לחדשות 13: לא מתכוונים "לשבור את הכלים" • דיווח: אבו מאזן הנחה את מנגנוני הביטחון בגדה לפקח על ההפגנות

זמן צפייה: 04:26

תוכנית המאה: לאחר פרסום תוכנית השלום האמריקנית, הוכרז היום (רביעי) "יום זעם" בגדה המערבית, לציון התנגדות לתוכנית המאה שהציג אמש נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שכבר זכתה מצד הפלסטינים לכינוי "הונאת המאה".

מערכת הביטחון, צה"ל ושב"כ וגורמים נוספים, נערכים גם לאפשרות של הסלמה בשטחים וכבר הוחלט על תגבור של חטיבת הבקעה והעמקים בכוחות חי"ר. התרחישים נבחנים והושלמו הכוחות לשינוע כוחות גדולים יותר לאזור במקרה של גל אלימות.

בשעות הבוקר נערכו עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון בעיירה אבו דיס שממזרח לירושלים, בחברון ובמחנה הפליטים אל-ערוב שמצפון לעיר. בבקעת הירדן, על פי הפלסטינים, פרס צה"ל מחסומים רבים כדי למנוע התהקלות פלסטינית. בד בבד, ברמאללה צפויים עימותים בשעות הצהריים, ובבית לחם תחל צעדת מחאה בשעה 12:00. במקביל, ברצועת עזה פתחו הבוקר בשביתה כללית כאות מחאה, ובהמשך צפויות הפגנות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

שתי מדינות, ארה"ב תכיר בהתנחלויות: תוכנית השלום האמריקנית

במסגרת תוכנית המאה: השר פרץ יצטרך לאשר את פינוי ביתו

פומפאו: לא מודאגים שחילופי שלטון בישראל יפגעו בתוכנית השלום

הפגנות בעזה
הפגנות בעזה | צילום: רויטרס

מקורות פלסטינים בכירים ברמאללה אמרו היום לחדשות 13 כי הרשות אינה מתכוונת "לשבור את הכלים" ולדחוף לגל אלימות נרחב. אולם, אם ישראל תבצע סיפוח - הדבר יוביל ל"שפל חדש שעלול להביא להתפרצות זעם עממית".

הבוקר, אמר שר הביטחון נפתלי בנט כי "הנחיתי את כל כוחות צה"ל ביו"ש להיערך להסלמה - כל ניסיון לאתר את ביטחוננו ייתקל בחומה בצורה". בנט התייחס גם לאפשרות של החלת הריבונות הישראלית ביו"ש, ואמר "הוריתי אמש על הקמת צוות מיוחד ליישום וביצוע החלת החוק והריבונות הישראלית על כל היישובים ביו"ש. מה שיידחה לאחר הבחירות לעולם יקרה - כולם מבינים את זה".

אבו מאזן
אבו מאזן | צילום: רויטרס

מקורות ביטחונים ברמאללה מסרו היום לעיתון "אל-אחבאר" הלבנוני, כי יו"ר הרשות אבו מאזן הנחה את מנגנוני הביטחון בגדה לפקח על כך שההפגנות יהיו כוחניות, אך הדגיש לשמור על כך שלא יהיה עימות ישיר עם כוחות צה"ל ולמנוע ירי חי לעברם. נוסף לכך, אבו מאזן הורה למנוע שריפת תמונות של הנשיא טראמפ וקריאות נגדו, ולהקפיד על כך שיהיו תמונות של אבו מאזן בהפגנות.

לצד זאת, המקורות הביטחונים הדגישו כי התיאום הביטחוני עם ישראל נשמר ברמה הגבוהה ביותר. כמו כן, המקורות ציינו כי לא נערכה שיחה טלפונית בין טראמפ לאבו מאזן, למרות שיו"ר הרשות ציפה לכך.

אתמול כבר החלו מחאות מוגבלות והתארגנויות של פלסטינים, שתקפו את התוכנית ושרפו את תמונותיהם של טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו. ברצועת עזה נערכו מחאות והפגנות לאות הזדהות עם הקו שמתנגד לתוכנית ושם מעוניינים, בעידודו של חמאס, בהסלמה ובהצתת גל אלימות בשטחים.

תוכנית השלום של דונלד טראמפ
תוכנית השלום של דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

כעת, החשש הגדול של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ומקורביו הוא לא ההכרזה על התוכנית, אלא יישום סעיפיה על ידי ישראל, ובעיקר החלק שמדבר על סיפוח שטחים ביהודה ושומרון. ברמאללה אומרים שבמקרה כזה, הדבר עלול לגרום למשבר מדיני החמור ביותר בין ישראל לפלסטינים מאז הקמת הרשות, שיוביל לביטול כל ההסכמים עם ישראל - כולל התיאום הביטחוני.

אמש הגיב אבו מאזן לפרסום התוכנית ואמר כי "אני רוצה לפנות לכל בני העם הפלסטיני בגדה, בעזה ובירושלים להתנגד לעסקת ה'בושה' שלא תצא לפועל. אני רוצה להגיד לטראמפ ולנתניהו כי ירושלים היא לא למכירה". לדבריו, "הקשבנו לנשיא ולראש הממשלה מדברים על 'עסקת הבושה'. אנו שמענו כי ירושלים המאוחדת שייכת לישראל. אנו אומרים אלף פעמים לא לעסקה זו".

יו''ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נואם ברמאללה
יו''ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נואם ברמאללה | צילום: רויטרס

יו"ר הרשות אף הזהיר כי "כפי שהעם הלבנוני יצא לרחובות למשך 100 ימים, גם אנשי העם הפלסטיני יצאו לרחובות - זו דרכנו להיאבק בעסקה. אנו דבקים במשא מתן על בסיס ההחלטות הבין-לאומית, אנו מעוניינים במשא ומתן אבל ללא ארצות הברית".

עוד אמר אבו מאזן כי "אחדות העם הפלסטיני תפיל את כל המזימות נגד העם הפלסטיני. התנגדנו לעסקה זו מההתחלה ועמדתנו הייתה ברורה. האם נסכים למדינה ללא ירושלים? אמרנו מראש שלא. עסקה זו היא עסקה בהובלת מדיניות ישראלית. הקונגרס האמריקני לקח החלטות נגד ההתנחלויות בישראל. יש אנשים בארצות הברית - אפילו יהודים, שמתנגדים לעסקה הזו".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום | צילום: קובי גדעון /לע''מ

גם בחמאס, שלפי ההסכם יפורק מנשקו, הגיבו לתוכנית ואמרו כי מדובר ב"אגרסיביות וטיפשות שעלולה לעורר זעם רב". "הצהרת טראמפ היא שטויות", הוסיף הארגון. "ירושלים תישאר לעד שטח פלסטיני".